kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹
با بومی‌‌سازی یک قطعه خودرو صورت گرفت

جلوگیری از خروج ۱۵ میلیون یورو ارز از کشور

یک شرکت دانش‌بنیان داخلی با بومی‌‌سازی مجموعه زمان‌بندی سوپاپ‌های خودرو و عقد قرارداد با خودروسازان داخلی، از خروج ۱۵ میلیون یورو ارز از کشور در سال نخست جلوگیری کرد.

«علیرضا عشقی» مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان که در زمینه تولید قطعات فلزی موتوری و گیربکس خودروها به شیوه متالورژی پودر فعال است، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مجموعه‌ای است که برای موتور خودروهای داخلی طراحی‌شده و قطعه‌ای است که روی میل بادامک خودرو نصب می‌شود و زمان حرکات بادامک‌ها و سوپاپ‌های خودرو را تنظیم و بهینه می‌کند.
وی گفت: فناوری این مجموعه قطعات در اصل متعلق به اروپایی‌ها است و خودروسازان چینی و سایر خودروسازان آسیایی نیز در محصولات خود از آن استفاده می‌کنند.
عشقی خاطرنشان کرد: کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی هوا و بهینه‌‌سازی راندمان موتور از جمله کارکردهای این مجموعه است که تا پیش از این از خارج کشور وارد می‌شد.
عشقی ادامه‌داد: بومی‌‌سازی این مجموعه قطعه نخستین‌بار در میز چهارم داخلی‌‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان شد تا اینکه پس از یک سال تلاش مهندسان و متخصصان داخلی، بدون هیچ کمک و وابستگی از خارج کشور به‌صورت ۱۰۰ درصد داخلی‌‌سازی شد.
این فعال صنعتی اضافه‌کرد: اکنون همه تجهیزات تولیدی این محصول در داخل کشور ساخته شده، تست‌های آن انجام شده و تا پایان مهرماه خط تولید آن به بهره‌برداری خواهد رسید.
عشقی بیان‌ داشت: در فاز نخست تولید ۳۰۰‌ هزار عدد از این مجموعه قطعه برای خودروسازان داخلی پیش‌بینی شده است.
وی اظهار داشت: تحقق این مهم که با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومانی اجرایی شده، اشتغال‌زایی برای ۱۰۰ نفر را در فاز نخست به‌دنبال خواهد داشت و با توجه به ارزبری ۵۰ یورویی به ازای هر قطعه cvvt در گذشته، از ارزبری ۱۵ میلیون یورویی در سال نخست اجرایی این پروژه جلوگیری خواهد شد.
وی تصریح‌ کرد: این مجموعه برای موتور همه خودروهای داخلی قابل استفاده است و حتی با اعمال تغییرات در موتورها در آینده، از آنجایی که دانش فنی آن را در اختیار داریم برای موتور‌های جدید نیز قابل ارتقا خواهد بود.