kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۲۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹

در سال جاری تولید برنج به ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن می‌رسد

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج پیش‌بینی کرد امسال مجموع کشت اول و دوم برنج به ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن برسد.

جميل علي‌زاده شايق گفت: شرایط مناسب بارش در استان‌های شمالی، تامین آب مورد نیاز برنج و انگیزه کشاورزان به‌دلیل گرانی محصول به کشت دوم منجر به افزایش تولید محصول شده است.
به گفته او، برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید برنج کشت اول و دوم به ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن برسد.
علی‌زاده شایق می‌گوید: براساس بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور مجموع برنج مورد نیاز کشور ۳ میلیون تن است چرا که طی سال‌های اخیر مقداری از مصرف کاهش یافت.
دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: قیمت برنج همانند دیگر کالا‌ها دچار نوساناتی شده است، این موضوع تنها مختص برنج نیست. برآورد‌ها حاکی از آن است که به سبب نگهداری شالی توسط کشاورزان در انبار‌ها و عرضه تدریجی محصول در بازار و سودجویی دلالان، قیمت دچار نوساناتی شود.
این اظهارات نشان می‌دهد بخشی از کشاورزان و برنج‌کاران اقدام به احتکار برنج با هدف افزایش قیمت کرده‌اند که طبیعتا باید دستگاه‌های نظارتی و قضایی برخوردهای قاطعی با این محتکران انجام دهند.
چندی پیش، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه گرانی نجومی قیمت برنج غیرقابل دفاع است گفته بود: علت خاصی وجود ندارد که بتوان از افزایش فعلی قیمت برنج دفاع کرد. با وجود اینکه برنج در داخل تولید می‌شود و وابستگی ما به واردات این محصول نسبت به سایر کالاها حداقل است، افزایش بی‌رویه قیمت آن قابل پذیرش نیست.