kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

استقبال صهیونیست ها از انتخاب «سوناک» به عنوان نخست وزیر انگلیس

 
 
محافل صهیونیستی با اشاره به رویکردهای سیاسی «ریشی سوناک» علیه جنبش تحریم اسرائیل (BDS)، از انتخاب وی ابراز خرسندی می‌کنند.
روزنامه «اسرائیل هیوم» در گزارشی از انتخاب «ریشی سوناک» به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس ابراز خرسندی کرده است. این روزنامه در سرمقاله‌اش نوشته: «ریشی سوناک نخست‌وزیر جدید انگلیس به خصومت و دشمنی علیه جنبش تحریم رژیم صهیونیستی (BDS) مشهور است.» همچنین آن‌طور که مهر از این روزنامه نقل کرده، ریشی سوناک اعتقادی راسخ به این مسئله دارد که قدس اشغالی باید پایتخت رژیم صهیونیستی باشد و ممکن است در آینده سفارت انگلیس را از تل‌آویو به قدس منتقل کند.
گفتنی است، جنبش جهانی تحریم یا همان BDS جنبشی بین‌المللی است که هدف از آن تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی با اهرم‌های اقتصادی جهت پایان اشغال سرزمین فلسطین، رفع تبعیض و به رسمیت شناختن حق بازگشت میلیونها آواره فلسطینی به کشور خودشان است.
«یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم آپارتاید اسرائیل نیز در توئیتی به ریشی سوناک نخست‌وزیر جدید انگلیس تبریک گفت. لاپید در توئیت خود نوشت: «اسرائیل و انگلیس متحدان نزدیک هستند. ما منافع متقابل داریم. مشتاقانه منتظر همکاری با یکدیگر برای شکل دادن به آینده‌ای قوی‌تر و امن‌ترهستم.» گفتنی است، همین فرد به «لیز تراس» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس نیز هنگام انتخاب به این سمت بلافاصله تبریک گفت و در توئیتی نوشته بود: «به لیز تراس، دوست خوبم و دوست بزرگ اسرائیل، تبریک می‌گویم» منتها آن «دوست بزرگ اسرائیل» نیامده مجبور به استعفا شد تا رکورددار کوتاه‌ترین دوره نخست‌وزیری انگلیس شود.
در این میان، ذکر خبری از گاف‌های بی‌پایان «جو بایدن» که به موضوع این گزارش خبری هم مرتبط است، خالی از لطف نیست. رئیس‌جمهور پرگاف آمریکا دوشنبه در مراسمی در کاخ سفید در واکنش به اخبار مبنی بر انتخاب یک آسیایی بریتانیایی تبار به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا گفت، همین امروز، اخباری دریافت کردیم که «راشی»، «راشی سونوک»[!!] اکنون نخست‌وزیر است. بسیار شگفت‌آور است. رویداد مهم پیشگامانه.
کابینه جدید انگلیس
خبر دیگر آن‌که ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید انگلیس اعضای کابینه خود را معرفی کرد که در آن برخی اعضای کابینه دولت تراس حفظ شده‌اند. وزارت خزانه‌داری پس از نخست‌وزیری مهم‌ترین جایگاه در دولت انگلیس است که لیز تراس در سی و هشتمین روز انتصاب «کواسی کوارتینگ»، وزیر خزانه‌داریش را برکنار کرد و «جرمی‌هانت» از جناح رقیب درون حزبی را به جای او منصوب کرد که ریشی سوناک نیز او را حفظ کرد. خود سوناک نیز در دولت جانسون وزیر خزانه‌داری بود که به علت اختلاف با جانسون استعفا کرد.
«جیمز کلورلی» در سمت وزیر خارجه انگلیس باقی خواهد ماند و سوناک، «دومینیک راب» را به عنوان معاون خود و با حفظ سمت وزیر دادگستری منصوب کرد. «وسوئلا براورمن» وزیر کشور مستعفی لیز تراس نیز به عنوان وزیر کشور در دولتش معرفی شد. «بن والاس» نیز شغل خود را به عنوان وزیر دفاع انگلیس حفظ می‌کند. «استیو بارکلی» که در دولت لیز تراس از وزارت بهداشت کنار گذاشته شده بود دوباره به این وزارتخانه بازگشت. «کیمی بادنوک» نیز همچنان وزیر تجارت بین‌الملل باقی ماند.
همچنین گفتنی است، این اخبار در حالی منتشر می‌شود که دولت ریشی سوناک در پی مشکلات عمیق اقتصادی در انگلیس که رکورد شاخص‌های مالی در این کشور را معکوس کرده است تصمیم گرفت تا متمم بودجه را که قرار بود دوشنبه هفته آینده به مجلس ارائه شود، سه هفته به تعویق بیندازد.