kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

وزیر دفاع اوکراین: کشورهای غربی می‌توانند سلاح خود را در اوکراین آزمایش کنند!

 
 
 
سرویس خارجی-
وزیر دفاع اوکراین رسماً از کشورهای غربی خواست با ارسال گسترده تسلیحات به این کشور، اوکراین را به آزمایشگاه تسلیحات جدید خود تبدیل کنند!این اظهارات می‌تواند علامتی از قرار داشتن این کشور در موضع ضعف باشد!
245 روز (8 ماه و 2 روز) از جنگ اوکراین می‌گذرد. طی این مدت اروپا و آمریکا تحت تاثیر این جنگ شاهد بحران انرژی، تورم و رکود اقتصادی بوده و با این وجود و حتی هشدار کارشناسان اقتصادی به تشدید بحران طی ماه‌های آینده اروپا و آمریکا همچنان با ارسال گسترده تجهیزات و تسلیحات بر آتش جنگ اوکراین دمیده‌اند. هدف هم کاملاً مشخص است غرب می‌خواهد به هر طریقی که شده روسیه در این جنگ شکست خورده و تضعیف شود تا یکی از قدرتمندترین رقبایش کنارگذاشته شود. به همین دلیل نیز اوکراین تبدیل به آزمایشگاه جدیدترین تسلیحات آمریکایی و اروپایی بر ضد روسیه شده است. 
در همین رابطه وزیر دفاع اوکراین نیز ضمن ابراز امیدواری به دریافت‌تانک و جنگنده از متحدان غربی خود، گفته دولت‌های غربی می‌توانند با ارائه تسلیحات خود به «کیف»، آنها را در این کشور آزمایش کنند. به گزارش فارس، «اُلکسی رزنیکوف» شامگاه سه‌شنبه در مصاحبه مفصل با نشریه «پالتیکو» ضمن ابراز امیدواری به دریافت تسلیحات جدید و قوی‌تر از کشورهای غربی، گفته: «من واقعا خوش‌بین هستم که دریافت‌تانک‌های آبرامز در آینده ممکن است و مطمئنم که جنگنده‌هایی مانند اف-۱۶، اف-۱۵ تولید آمریکا یا‌گریپن تولید سوئد هم در دسترس اوکراین قرار بگیرند.» وزیر دفاع اوکراین همچنین برای مجاب کردن کشورهای غربی به ارسال تسلیحات بیشتر و پیشرفته‌تر به کیف، تصریح کرده: «دولت‌های غربی می‌توانند با ارائه تسلیحات خود به کیف، آنها را در این کشور آزمایش کنند.»«رزنیکوف» این را هم به پالتیکو گفته که، اینکه اوکراین از تسلیحات غربی استفاده کند، نه تنها به عقب راندن نیروهای روس از مناطق اشغالی کمک می‌کند بلکه راهی برای همان کشورهاست تا تجهیزات خود را در برابر ارتش روسیه که تا همین چند وقت پیش دومین ارتش بزرگ و قدرتمند دنیا محسوب می‌شد، آزمایش کنند.
اوکراین: بیکاران به ارتش بپیوندند
 در حالی که وزیر دفاع اوکراین غربی‌ها را تحریک می‌کند که این کشور را آزمایشگاه تسلیحات خود کنند وزیر اقتصاد اوکراین نیز دیروز از بیکاران این کشور خواست به استخدام ارتش درآمده و راهی میدان جنگ شوند. «یولیو سفریدینکو» گفته: «اوکراینی‌هایی که نیازمند کار هستند می‌توانند به ارتش در کشور بپیوندند که در این‌صورت می‌توانند به فعالیت‌های مفید برای کشور بپردازند. این افراد می‌توانند در فعالیت‌های لجستیکی برای نیروهای اوکراینی، تشکیلات ارتش و نیروهای دفاع شهری نیز حضور یابند.» به گفته این مقام اوکراینی کیف تلاش دارد تا به این افراد حداقل حقوق را که معادل 183 دلار در ماه است را پرداخت کنند.
به نفت روسیه نیاز داریم
اما در حالی که بحران انرژی روز به روز در غرب شدیدتر می‌شود و تلاش اروپایی‌ها برای بی‌نیازی از نفت و گاز روسیه نیز همچنان ادامه ادامه دارد مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی طی نشستی در سنگاپور آب پاکی را روی دست غربی‌ها ریخت و گفت:«برای تعادل بازار جهانی نفت همچنان به محصولات انرژی روسیه نیاز است. »به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «فاتح بیرول»، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز سه‌شنبه گفت، علی‌رغم تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب و قصد تعیین سقف قیمت نفت، جهان همچنان به نفت روسیه برای ورود به بازار نیاز دارد.بیرول در نشستی در هفته بین‌المللی انرژی در کشور سنگاپور گفت حتی با وجود سقف قیمت نیز ۸۰ تا ۹۰ درصد برای برآورده کردن تقاضا و دمیدن روحیه به این بازار نیاز به نفت روسیه وجود دارد.وی گفت که انتظار می‌رود مصرف جهانی نفت در سال آینده میلادی، ۱.۷ میلیون بشکه در روز اضافه شود و به همین دلیل است که نفت روسیه همچنان مورد نیاز است. وی روز دوشنبه نیز گفته بود که جهان در آستانه یک بحران واقعی انرژی به سر می‌برد.
آمریکا وارد رکود اقتصادی شد
در آمریکا نیز به گفته کارشناسان و رسانه‌ها ورود این کشور به رکود اقتصادی تقریباً امری مسلم و قطعی به نظر می‌رسد.وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا نیز دیروز(چهارشنبه) در اظهاراتی با اذعان به ورود اقتصاد آمریکا به شرایط رکود تاکید کرد که این وضعیت ادامه دار خواهد بود. به گزارش ایرنا از رویترز، «استیون منوچین» در سخنانی در اجلاس سرمایه‌گذاری اف‌آی‌آی (FII) در ریاض افزود:« به احتمال بسیار زیاد یک بیشینه ۴.۵ درصدی در نرخ تورم ۱۰ ساله آمریکا رخ خواهد داد.»وی با بیان اینکه تورم کنونی در آمریکا در نهایت قابل کنترل است، پیش‌بینی کرد:« مهار تورم در آمریکا به یک دوره ۲ ساله نیاز دارد.»بلومبرگ نیز به تازگی در گزارشی وقوع رکود اقتصادی در آمریکا را در ۱۲ ماه آینده اجتناب ناپذیر دانسته بود.شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در آمریکا نیز پس از دو ماه پیاپی رشد، بار دیگر در ماه اکتبر (مهر ماه) کاهشی شد که به گفته کارشناسان زنگ خطری برای نزدیک‌شدن رکود اقتصادی در این کشور است. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای «بیزینس اینسایدر»، تورم، افزایش نرخ بهره‌ها، کاهش پس‌اندازها در دوره پساکرونا و دورنمای رکود اقتصادی، مردم آمریکا را تحت فشار اقتصادی قرار داده است. به طوریکه شاخص اعتماد مصرف‌کننده در این کشور پس از یک دوره رشد دوماهه، بار دیگر در ماه جاری سقوط چند واحدی را تجربه کرد.«لین فرانکو» یکی از مدیران ارشد این سازمان در این بازه اظهار داشت: سطح توقع مصرف‌کنندگان همچنان پایین‌تر از سطح ۸۰ نوسان می‌کند که نشانگر افزایش خطر بروز رکود اقصادی است.شاخص سطح توقع مصرف کنندگان در آمریکا یکی از معیارهای مرتبط با تشخیص وضعیت رکود در اقتصاد است که سطح ۸۰ برای این منظور تعیین شده است.
اعتراض کشاورزان فرانسوی
از فرانسه نیز گزارش می‌رسد که بحران اقتصادی به صنعت کشاوری این کشور نیز تاثیر گذاشته است و اتحادیه کشاورزان فرانسوی در همین زمینه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس هشدار داد که بخش کشاورزی این کشور به دلیل افزایش هزینه‌های مربوط به سوخت و انرژی در خطر است. این اتحادیه از دولت خواسته است که برای جلوگیری از بحران غذایی سیاست خود را در این زمینه مشخص کند.کشاورزان فرانسوی می‌گویند، هزینه‌های مربوط به سوخت به طور سرسام‌آوری بالا رفته و در بعضی از مناطق چهار برابر شده است که در کمترین حالت به چند برابر شدن قیمت مواد غذایی منجر خواهد شد.«سباستین مری» یکی از اعضای ارشد اتحادیه هشدار داد: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی خودشان هم از این مسئله نگران هستند که نمی‌دانند چه چیزی باید سر سفره‌های مردم بگذارند.وی افزود:« در صورت ادامه چنین شرایطی مجبور به قطع تولید محصولات کشاورزی خواهند شد.» 
ماکرون: باید مذاکره کنیم
با افزایش تاثیرات جنگ اوکراین بر زندگی مردم اروپا رئیس‌جمهور فرانسه نیز در یک عقب‌نشینی آشکار از مواضع قبلی خود از آمریکا خواست پای میز مذاکره بیاید تا راه‌حلی برای بحران اوکراین پیدا شود. به گزارش فارس، «امانوئل ماکرون» که این سخنان را در جمع روزنامه نگاران و پس از دیدار از واتیکان مطرح می‌کرد، گفت: «ما نیازمند آن هستیم که آمریکا به پای میز مذاکره بنشیند تا روند صلح در اوکراین به پیش برده شود»ماکرون با اشاره به روابط پاپ فرانسیس و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که این روابط می‌تواند بر بایدن تاثیرگذار باشد تا آمریکا در حل بحران در اوکراین مشارکت کند.رئیس‌جمهور فرانسه از پاپ فرانسیس درخواست کرد تا با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن برای حل بحران در اوکراین تماس بگیرد.
قدرت‌نمایی اتمی روسیه و ناتو
خبر دیگر از جنگ اوکراین این که روسیه و ناتو همزمان با افزایش نگرانی‌ها از شروع یک جنگ اتمی دیگر رزمایش اتمی برگزار می‌کنند. بر اساس گزارش راشا تودی پنتاگون اعلام کرده است که روسیه رسماً به مقامات آمریکایی از برنامه خود برای برگزاری رزمایش سالانه با نیروهای بازدارنده هسته‌ای در بحبوحه مانورهای هسته‌ای ناتو (پایداری در اوج) اطلاع داده است. وزارت دفاع روسیه هنوز بیانیه رسمی درباره تاریخ و مقیاس رزمایش برنامه‌ریزی شده منتشر نکرده است. چنین رزمایش‌هایی معمولاً شامل آزمایش‌های جامع تسلیحات هسته‌ای و غیرهسته‌ای برای اطمینان از آمادگی نیروهای بازدارنده استراتژیک و کل زنجیره فرماندهی است. آخرین باری که روسیه رزمایش مشابهی را انجام داد به چند روز قبل از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین برمی‌گردد. همزمان ده‌ها فروند جنگنده ارتش‌های اعضای ناتو در یک رزمایش سالانه تمرین جنگ هسته‌ای این ائتلاف که در شمال غرب اروپا برگزار شد، شرکت کردند.