kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۲۱۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

غذا و تورم، موضوعات اصلی این دور از انتخابات رژیم صهیونیستی!

 
 
سرويس خارجي-
وضعيت اقتصادي در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين تا آنجا بحراني شده كه در آستانه انتخابات پارلماني تل آويو، غذا و تورم تبدیل به دغدغه و نگراني اصلی صهیونیست‌ها شده است. این را رسانه‌های عبری زبان می‌گویند.
وضعيت اقتصادي ساكنان مناطق اشغالي فلسطين خوب نيست. اين شرايط نامساعد را از منابع انگليسي زبان هم مي توان شنيد. وبگاه انگليسي زبان آي 24 كه اتفاقا در شهر يافا رژيم صهيونيستي مستقر است، وضعيت بد اقتصادي اين رژيم را با ضرب المثلي از خود صهيونيست‌ها گزارش مي‌دهد و مي‌گويد: «ما در اسرائیل بسیار بیشتر از جاهای دیگر خرج مي كنيم، چون قيمت‌ها چند برابر است.» در اين گزارش گفته شده كه افزایش قیمت‌ها برای بسياري از ساكنان غیرقابل تحمل شده است.
«دیوید نیمن»، روزنامه‌نگار و كارشناس اقتصادي ساكن تل آويو هم مي‌گويد: «اسرائیل باید تأثیر تورم جهانی را مهار کند، زیرا در معرض خطر بزرگ افزایش چند برابري قیمت‌ها قرار دارد.» آي 24 همچنين در گزارش خود مي‌افزايد كه بسیاری از ساكنان به دلیل خشم از هزینه‌های زندگی در حال ترك خانه‌هاي خود و مهاجرت هستند كه اين وضعيت آشفتگی واقعی را نشان می‌دهد. در اين شرايط، تورم حتي باعث شده تا دستيابي به مسكن براي بسياري از جوانان صهيونيست يك آرزوي دست نيافتني باشد، چون افزایش سرسام آور قیمت‌ها نگرانی اصلی کسانی شده كه می‌ترسند هرگز نتوانند سقفي براي زندگي پيدا كنند.
بحران اقتصادي در آستانه انتخابات
وضعيت نامساعد اقتصادي رژيم صهيونيستي در شرايطي است كه اين رژيم قرار است به زودي پنجمين انتخابات خود طي سه سال گذشته را براي پايان دادن به بن بست سياسي برگزار كند، اما از هم اكنون چشم‌اندازهاي اقتصادي تيره و تار به نظر مي رسد. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نيز روز چهارشنبه درباره دغدغه ساکنان و تمرکز رای‌دهندگان صهیونیست گفت: «بحران هزینه زندگی در اسرائیل، به موضوع مهم انتخابات تبدیل شده است.»
در اين گزارش، یک زن ۳۲ ساله‌پرستار ساکن فلسطین اشغالی از مشکلات اقتصادی شدید خود و شوهرش برای تهیه غذا و هزینه‌های دو فرزندشان خبر داده است. او که خواستار عدم انتشار هویت خودش شده، به یدیعوت آحارونوت گفته که به رغم اینکه او و شوهرش که تعمیرکار لوازم خانگی است و «دیوانه‌وار مشغول کار کردن است»، اما قادر نيستند كه غذای مورد نیاز دو فرزندشان را تهیه کنند. این‌پرستار ساکن فلسطین اشغالی به شیفت‌های کاری شبانه خودش و ساعت‌های متمادی کاری شوهرش اشاره کرد و گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم بیش از این ادامه دهیم.»
یدیعوت آحارونوت در گزارش خود به مشکلات شدید اقتصادی در رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: «بحران اقتصادي يك مشکل آشنا برای میلیون‌ها اسرائیلی است که طی سال‌ها مشکل افزایش شدید بهای مواد مصرفی را تجربه کرده‌اند.» در ادامه گزارش یدیعوت آحارونوت آمده است: «در اسرائیل سال‌ها است که مشکل اقتصادي حاد بوده است و۴۰۰ گرم کنسرو تن ماهی حدود ۳۰ شِکِل (حدود ۸.۵ دلار) است.» یدیعوت آحارونوت در بخش دیگری از گزارش خود، به ناامنی غذایی در فلسطین اشغالی و مشکلات صهیونیست‌ها پرداخته و نوشته است: «آژانس امنیت اجتماعی اسرائیل تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰ درصد از جمعیت (فلسطین اشغالی) از نظر غذایی در وضعیت ناامن قرار داشتند.»
 استعفا در تل آويو پس از شكست
وضعيت امنيتي و سياسي تل آويو هم اين روزها مانند شرايط اقتصادي اش چندان مساعد نيست. منابع خبری عبري زبان عصر سه‌شنبه از استعفای هماهنگ‌کننده امور نظامیان اسیر و مفقود صهیونیست از سمتش با هماهنگی «یائیر لاپید» نخست‌وزیر این رژیم  خبر دادند. «وای نت» وبگاه روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت»، شب چهارشنبه نوشت که «یارون بلوم» هماهنگ‌کننده امور نظامیان اسیر و مفقود رژیم صهیونیستی که از پستش استعفا کرده، ماه پیش یک فعالیت و تحرک محرمانه برای اتمام سند مبادله اسرا با جنبش حماس آغاز کرده بود و یک طرح پیشنهادی برای مذکرات تبادل اسرا ارائه کرد، اما حماس کاملا این پیشنهاد را رد کرد. در حالی که مقامات تل آويو به دلیل نزدیک بودن به زمان انتخابات، با این پیشنهاد موافق بودند، اما در نهايت تبادل اسرا با حماس ناكام ماند و اين شكست به استعفاي مقام مسئول صهيونيست منجر شد.
روز چهارشنبه نيز رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند، برای چهارمین بار طی یک ماه گذشته، یک فروند پهپاد متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی در شهرک «بدو» واقع در شمال غرب شهر قدس اشغالی سقوط کرد. مناطق مختلف شهر قدس اشغالی طی روزهای اخیر شاهد افزایش پرواز هواپیماهای جاسوسی و پهپادهای متعلق به این رژیم براي زير نظر گرفتن مبارزان فلسطيني بوده است و همزمان با افزايش پرواز پهپادها، آمار سقوط آنها نيز بيشتر شده است. پیش از این نیز سه فروند پهپاد رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف سرنگون شده بودند كه آمار زياد سقوط اين پهپادها طي يك ماه حكايت از غيرعادي بودن اوضاع دارد.
پاسخ مي دهيم!
در ادامه واكنش‌ها به عمليات تروريستي و هجوم نظاميان صهيونيست عليه جوانان مبارز در نابلس، گروه‌های فلسطینی در دفتر جنبش حماس در نوار غزه نشست فوق‌العاده برگزار کردند. گروه‌های فلسطینی همچنین اعلام عزای عمومی، اعتصاب و برگزاری تظاهرات خشم را خواستار شدند و در اين نشست اعلام كردند كه به صهيونيست‌ها پاسخ خواهند داد.
«سهیل الهندی» از رهبران جنبش حماس در اين نشست گفت: «نشست اخير یک نشست ملی، اسلامی و فلسطینی با تأکید جدی بر حمایت و پشتیبانی از برادران در کرانه باختری و ساکنان نابلس بود. به آنها می‌گوییم از شما حمایت و پشتیبانی می‌کنیم. به اذن خداوند به زودی تفنگ‌های ما در کنار تفنگ‌های شما قرار خواهد گرفت و این مقاومت که اکنون در کرانه باختری، قدس و هر جایی شعله‌ور شده است، به خوبی نشان می‌دهد که ان‌شاء‌الله نابودی رژیم اشغالگر قطعی است.»
همچنين «خالد البطش» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت، «تلاش نظامیان اشغالگر برای از بین بردن مقاومت در نابلس تلاشی ناکام است. مقاومت دست بسته باقی نخواهد ماند. از مردم خود در غزه و هر جایی می‌خواهیم با برگزاری تظاهرات از مقاومت نابلس حمایت و پشتیبانی کنند. همچنین از جوانان قیام‌کننده می‌خواهیم برای پاسخ به این جنایت، وظایف خود را انجام دهند.» «ابو بلال» از جوانان قیام‌کننده حاضر نیز در این تظاهرات افزود، «دل و جان ما همراه برادرانمان در کرانه باختری است. قلب و جان ما یکی است. خون و پیکر ما با هم در آمیخته شده است. سرنوشت ما و آنها یکی است. در غیر این صورت مسیر اشتباه است.»