kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۱۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷

قیمت خرده‌فروشی مرغ هر کیلو 63 هزار تومان شد

 
 
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ قیمت مرغ برای فروش در خرده‌فروشی‌های کشور با هدف کمک به تولید‌کنندگان و استمرار تولید ۶۳ هزار تومان تصویب شد.
محسن شیراوند در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ از افزایش نرخ مصوب قیمت مرغ خبر داد و گفت:‌ قیمت مصوب مرغ از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان افزایش یافت.
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی دلیل افزایش قیمت مرغ را افزایش هزینه‌های تولید عنوان کرد و گفت: امیدوار هستیم که با این تصمیم به استمرار تولید کمک شود.
وی اعلام کرد: ‌در جلسه‌ای که روز دوشنبه تشکیل شد و بنا به درخواست‌های متعدد مرغداران مبنی بر اینکه هزینه‌های تولید آنها افزایش یافته است این تصمیم گرفته شد.
پیش از این تولید‌کنندگان مرغ هزینه‌های افزایش‌یافته تولید را مانعی برای ادامه تولید عنوان می‌کردند و بارها درخواست افزایش قیمت کرده بودند. سالانه دو و نیم میلیون تن مرغ در کشور تولید می‌شود که بخشی از آن در مقاطعی از سال صادر هم می‌شد.
عرضه کافی در بازار
بررسی میدانی از بازار نشان می‌دهد در حال حاضر مرغ گرم در بازار به وفور وجود دارد اما مردم هم دغدغه‌ نوسانات قیمت را دارند.
طی بررسی یک فروشگاه زنجیره‌ای در منطقه 19 تهران معلوم شد قیمتی که ستاد تنظیم بازار تصویب کرده یعنی کیلویی 63 هزار تومان در این فروشگاه رعایت می‌شد و مردم هم خرید خود را انجام می‌دادند. تقریبا پنج مغازه خرده‌فروشی مرغ در سطح منطقه 19 تهران وضعیت مشابهی داشتند، عرضه کامل و مردم هم خرید می‌کردند اما برخی هم به افزایش قیمت اعتراض داشتند و یا برخی به جای مرغ کامل قطعات مرغ می‌خریدند. بعضی موقع دیده شده است که افزایش قیمت از سوی دولت بهانه‌ای برای افزایش بیشتر از سوی فروشنده می‌شود که در این فروشگاه چنین نبود.
گلایه مردم از نوسان قیمت
اما واکنش‌های مردم متفاوت بود؛ برخی از نرخ جدید با خبر بودند، برخی که خبر نداشتند، قیمت جدید برایشان سؤال بود و مرتب از فروشنده دلیل افزایش قیمت را می‌پرسیدند و او هم که جوان حدود 25 ساله بود پاسخ مردم را می‌داد.
‌یک مرد میانسال حدود 60 ساله که دو مرغ در کیسه پلاستیکی داشت و حدود 310 هزار تومان پرداخت کرده بود، می‌گفت:‌ نوسان قیمت بیشتر از خود گرانی برای مردم سخت است، اینکه هر روز بیاییم به مغازه و با قیمت‌های جدیدی روبه‌رو شویم. قیمت‌ها یا در طول سال‌ توسط دولت عوض می‌شود و یا خود مغازه‌داران قیمت‌ها را عوض می‌کنند.
وی افزود: انتظار داریم ثبات بیشتری را در بازار شاهد باشیم و ما هم بتوانیم با حقوق بازنشستگی خود آن را مدیریت کنیم.
یک زن میانسال هم بیان کرد: افزایش قیمت‌ها حتما روی خرید مردم تاثیر منفی می‌گذارد، هرچه قیمت‌ها بالا برود خرید مردم کمتر می‌شود اگر قبلا 2‌ مرغ می‌گرفتیم و در یخچال ذخیره می‌کردیم الان به خرید یک مرغ رسیده است.
‌برخی می‌گفتند مجبور هستیم کالاهای اساسی را به هر قیمتی بود بخریم اما از دیگر نیازهای خود می‌زنیم.
راه‌های کاهش هزینه تولید
یک خریدار که ظاهرا خودش هم دستی بر آتش دارد و تحصیلکرده این حوزه است، گفت: دولت می‌گوید برای اینکه هزینه‌های تولید مرغ افزایش یافته است، قیمت مصرف‌کننده را افزایش دادیم، اما آیا نمی‌شد هزینه تولید‌کننده را کاهش دهد و این هزینه را از جیب مردم بر ندارد؟
به گفته وی قیمت خوراکی که در مرغداری استفاده می‌شود گران‌تر شده و این مهم‌ترین دلیل افزایش هزینه است اما باید دید چرا خوراک گران است‌؟ دلیل گرانی خوراک مرغ، مشکل در توزیع نهاده است و افرادی هم در این حوزه از رانت استفاده می‌کنند دولت دست اینها را کوتاه کند کلی قیمت خوراک طیور کم می‌شود.
وی ادامه داد:‌ علاوه‌بر آن خوراک دام و طیور عمدتا وارداتی است در حالی که زمین‌های زیادی و بیش از نیاز کشور جالیز، هندوانه، گوجه و خیار و غیره می‌کارند و اگر اینها را به کشت این محصولات اختصاص دهند وابستگی به خوراک کم شده و قیمت‌های داخل نیز کمتر خواهد شد.
گفتنی است قیمت 59 هزار و 800 تومانی مرغ پس از اصلاح ارز 4200 تومانی تصویب شد، یعنی پس از اینکه دولت ارز 4200 تومانی خوراک دام و طیور که عمدتا وارداتی است را حذف کرد، قیمت مرغ را افزایش داد تا از این طریق گرانی نهاده را برای تولید‌کننده جبران کند، این قیمت مرغ تا روز دوشنبه ادامه داشت و بالاخره ستاد تنظیم بازار پس از اعتراضات تولیدکنندگان، قیمت را تغییر داد.
تولید قراردادی به ایستگاه دام رسید
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تهاتر دام سبک و سنگین با نهاده در قالب تولید قراردادی و در چهار قطب کشور اجرا می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسین دماوندی‌نژاد درباره جزئیات برنامه تهاتر دام با نهاده اظهار داشت: برای تهاتر دام با نهاده، برنامه‌‌ریزی‌ صورت‌ گرفته و چهار قطب در کشور را به منظور اجرای این برنامه شناسایی کرده‌ایم و کار در استان‌ها با دام سبک آغاز شده است.
وی با تاکید بر این که دام سبک و سنگین در این معادله و برنامه قرار می‌گیرند، تصریح کرد: نهاده‌ها طبق قراردادهای منعقده، تحویل تولیدکنندگان می‌شود و در پایان پرورش، محصولات یا دام و یا گوشت تولیدی روانه بازار خواهد شد.
این مسئول درباره قیمت گوشت تولیدی در قالب تولید قراردادی نیز گفت: قیمت‌ها به‌روز و براساس توافق با تولید‌کننده تعیین می‌شود.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هدف از تولید قراردادی و تهاتر دام با نهاده را تامین گوشت قرمز از منابع داخلی و کاهش هزینه تولید برای تولیدکنندگان عنوان کرد.