kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
سخنگوی قوه قضائیه:

مسببان و ترغیب‌کنندگان به آشوب مطمئن باشند که با قاطعیت با آنها برخورد می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مسببین و کسانی که زمینه‌ساز آشوب هستند، تحریک، تشویق و ترغیب می‌کنند مطمئن باشند مرجع قضایی در صورت احراز مجرمیت این افراد، بنابر قوانین و مقررات اقدام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری میزان، مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت دستگیری دو جاسوس فرانسوی اظهارداشت: این پرونده، بسیار مهم است، ابعاد و زوایای آن نیاز به کار و تحقیقات بیشتری دارد؛ کار تحقیقات با دقت، سرعت و صحت در حال انجام است. موضوع اتهامات دستگیرشدگان در این پرونده، اجتماع و تبانی به قصد مقابله با امنیت ایران و همچنین جاسوسی است. ستایشی افزود: اطلاعات راهبردی مهمی از متهمان این پرونده به دست آمده است و این اطلاعات به دلیل اهمیتی که دارند، بررسی شان در دستور کار ضابطان خاص قوه قضائیه قرار دارد و تحقیقات با روش‌ها و تمسک به مسائل فنی و علمی استمرار دارد.
وی یادآور شد: این تئوری که دشمنان و سرویس‌های غربی، آمریکایی و صهیونیستی برای امنیت مردم ایران خواب‌های جدی و تحقق ناپذیر دیدند، در حد نظریه صرف نیست، داده‌ها و اطلاعات متعددی داریم که دشمنان قسم خورده نظام با برنامه‌ریزی‌های قبلی، در صدد خشونت ‌سازی، به خطر‌انداختن امنیت شهروندان، مدیریت احساسات، شایعه و هجمه‌‌سازی رسانه‌ای هستند که هجمه رسانه‌ای آنها را باید با قدرت رسانه پاسخ داد.
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه بازداشت‌های دیگری در رابطه با این پرونده صورت گرفته است، گفت: زنجیره اطلاعات و داده‌ها در شرف تکمیل است و به محض جمع‌بندی، اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.
آغاز محاکمه اغتشاشگران
ستایشی درباره بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر و زمان محاکمه آنها بیان داشت: براساس فرمایشات رهبر انقلاب درخصوص دسته‌بندی دستگیر شدگان اغتشاشات اخیر، در بیانیه‌ای به ملت ایران اعلام کردیم که غربالگری و تفکیک کسانی که در این اغتشاشات مرتکب جرم شده‌اند، شروع شده است و با قدرت و قوت استمرار پیدا می‌کند.افرادی که مرتکب جرم خفیف شده باشند و مرتکب قتل و جرح عمدی و تخریب نشده و روان مردم را مورد تعرض قرار نداده و امنیت مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند، اینها افرادی هستند که مورد رافت اسلامی قرار گرفته و در جایگاهی قرار می‌گیرند که دادگاه می‌تواند درباره آنها اقدامات ارفاقی را مورد توجه قرار دهد و به آنها کمک کند اما افرادی که مرتکب قتل و سایر جرایم عنوان شده باشند، نسبت به آنها برخورد عبرت آموز و بازدارنده و محکم صورت می‌گیرد و آنها به اشد مجازات می‌رسند.
وی تاکید کرد: با دستور رئیس‌قوه قضائیه، دادسراها با سرعت و دقت لازم کار را در حوزه دادستانی انجام داده‌اند، قسمتی از پرونده‌هایی که مطرح شده در دادسراها تعیین تکلیف شده است و منتهی به صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست شده و به دادگاه‌ها ارسال شده است؛ این محاکمات در سراسر کشور آغاز شده است و تهران، البرز، اصفهان و کردستان از پیشتازان ارسال این پرونده‌ها از دادسرا به دادگاه‌ها هستند.
تشکیل پرونده در رابطه با چهره‌هایی
که در حوادث اخیر بدون سند اظهار نظر کردند
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال که آیا درخصوص بازیگران، ورزشکاران و روزنامه‌نگارانی که در جریان اغتشاشات اخیر مسائلی را بدون سند و مدرک اظهار کردند، پرونده تشکیل شده است؟، گفت: پرونده‌هایی در این رابطه تشکیل شده و عده‌ای از این افراد به استناد دلایل موجود موازین قوانین احضار شده‌اند و از آنها سؤال و حسب مورد بازداشت شدند. دستگاه قضایی در این رابطه به وظایف خودش عمل کرده و در مورد آن نیز اهتمام دارد.
شناسایی عاملان حادثه زندان اوین
ستایشی درباره اینکه آیا عاملان حادثه زندان اوین شناسایی شده و پرونده‌ای برایشان تشکیل شده است؟ اظهارداشت: بله، پرونده‌هایی در دادسرای ویژه امور جنایی تهران، برای این حادثه تشکیل شده است. کسانی که در تخریب عمدی این بازداشتگاه نقش داشتند، شناسایی و تفهیم اتهام شدند؛ تحقیقات ادامه دارد و در ایام پیش رو نتیجه اقدامات و تحقیقات به سمع و نظر مردم می‌رسد.
وی افزود: در این حادثه ۸ نفر فوت شدند و برای ۲۵ نفر هم پرونده تشکیل شده است؛ ممکن است افرادی به این تعداد اضافه و یا کاسته شوند که این بستگی به تحقیقات دارد.
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه زندانیان خسارت‌دیده از این حادثه از آشوب‌گران و اغتشاشگران شکایت کرده‌اند، گفت: بلحاظ برنامه‌ریزی آشوبگران از بند سارقان، آشوب و حادثه مورد نظر رخ داد تا آنها از زندان فرار کنند اما هیچ زندانی نتوانست از بازداشتگاه اوین متواری شود. این واقعه می‌توانست تبعات بیشتری داشته باشد که همه اینها با لطف الهی و اقدامات همکاران ذی مدخل محقق نشد.
ستایشی خاطر نشان کرد: متاسفانه درباره این آشوب، شایعاتی از سوی رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی مطرح شد مانند شلیک خمپاره و وجود مین که این دو نکته را تکذیب می‌کنم.
بیشتر دانشجویان بازداشتی آزاد شده‌اند
وی درخصوص آخرین وضعیت پرونده دانشجویان بازداشتی در اغتشاشات اخیر گفت: قریب به اتفاق دانشجویان در همان روزهای اول و ابتدای ماجرا آزاد شدند و در حال حاضر تعداد محدود و انگشت شماری بازداشتند که بنا بر گزارش‌های موثق یا در معرکه بودند و وظیفه خاصی در میدان اغتشاشات داشتند و یا ارتباطات خاصی با شبکه‌ها و گروه‌های تابلودار جنایت پیشه داشته‌اند. مسائل این افراد در حال بررسی است و در ایام پیش رو اطلاع‌رسانی خواهد شد. دادستانی کل کشور با وزیر آموزش عالی نشست داشتند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی دادستانی کل مورد تقدیر واقع شده و ۲۰۰ گروه از همکاران در دادستانی‌های عمومی و انقلاب در بازداشتگاه‌ها ورود پیدا کردند و در سراسر کشور تعیین تکلیف شده‌اند و افراد زیر ۱۸ سال نیز تعیین تکلیف شده‌اند و کسی از این افراد به عنوان بازداشتی نداریم.
مجازات دروغ و عاملین تحریک
با انتشار اخبار کذب
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص مجازات دروغ و عاملین تحریک با انتشار اخبار کذب گفت: تشخیص اینکه فعل یا ترک فعلی جرم است این است که مقام رسیدگی‌کننده این تشخیص را با تمسک به محتویات پرونده و مقررات ماهیتی دهد و قاضی باید در محکمه صالح به این موضوع رسیدگی کند. قوه قضائیه بر این مهم تاکید دارد که مسببین و کسانی که زمینه‌ساز هستند، تحریک، تشویق و ترغیب می‌کنند و شرایط و بستر را برای حضور عده‌ای در میدان فراهم می‌کنند، مطمئن باشند مرجع قضایی در صورت احراز مجرمیت این افراد، بنابر قوانین و مقررات اقدام خواهد کرد.
ستایشی درباره مجازات افرادی که در اغتشاشات اخیر با انتشار اخبار دروغ و کذب موجب تحریک مردم شدند، بیان داشت: تشخیص اینکه فعل یا ترک فعلی جرم است و یا نه با مقام رسیدگی‌کننده به پرونده است که متمسک به محتویات پرونده و مقررات آن را احصا می‌کند.
وی تصریح کرد: مسببین و کسانی که زمینه‌‌سازی، تحریک، تشویق و ترغیب می‌کنند و شرایط را و بستر را برای حضور عده‌ای در میدان فراهم می‌آورند، مطمئن باشند که مرجع قضایی در صورت احراز جرم آنها، با قاطعیت با مجرمان برخورد می‌کند و اینها باید درصدد جبران خسارات و صدمات و ظلمی که به مردم وارد کرده‌اند برآیند و این کار در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد و تا انتها ادامه دارد.
سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه نگاه ما به احقاق حق در این زمینه است، تاکید کرد: کسانی که صدماتی وارد کردند و خونی را ریختند و به برخی خانواده‌ها صدمات روحی و روانی وارد کردند، باید اقدامات خود را جبران کنند، البته مقررات نسبت به این موضوعات هم متعدد است.
رسیدگی به تظلم خواهی افرادی
که در اغتشاشات اخیر آسیب دیده‌اند
ستایشی در پاسخ به سؤالی در مورد آسیب دیدگان در جریان آشوب‌های اخیر و جلوگیری از تضییع حقوق آنها گفت: قوه قضائیه محل تظلم خواهی برای عموم افرادی است که از این ناحیه متضرر شده‌اند و از این رو کسانی که ظلمی علیه ملت مرتکب شده‌اند باید عملکرد خود را جبران و تصحیح کنند. ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری همه موارد را مشخص کرده است مقررات مواد ۱ و ۸ قانون مسئولیت مدنی همه این موارد را مشخص کرده است از این رو افرادی که مسبب، مباشر، شریک و معاون هستند جایگاه آنها مشخص و احصا خواهد شد و باید پاسخگوی خسارات مادی و معنوی به ملت باشند. همین جا اعلام می‌کنیم که هر شهروندی که فکر می‌کند در ارتباط با حوادث تاسف باری که رخ داده به هر نحوی از انحاء مورد ظلم واقع شده، مراجع قضایی ملجا و پناهگاه مظلومان خواهد بود و می‌توانند به ما رجوع کنند و هیچ ظلمی قابل پذیرش نیست و قابل بررسی و رسیدگی قاطع خواهد بود.