kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۱۴۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
مدیرعامل مجمع ‌ناشران انقلاب اسلامی:

مخالف پیوستن به کنوانسیون برن هستیم(اخبار ادبی و هنری)

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم رعایت کپی رایت داخلی، بیان کرد: برای کپی‌رایت داخلی آثار تولیدشده در کشورهای غیرسلطه‌گر، کارگروه‌هایی تشکیل شده و روند کپی‌رایت در داخل اصلاح شده‌ است. مجمع ‌ناشران انقلاب اسلامی قطعا مخالف پیوستن به کنوانسیون برن است.

به گزارش ایرنا، میثم نیلی در نشست خبری مجمع ناشران انقلاب اسلامی، درباره فعالیت‌های این مجمع در سال‌های گذشته اظهار داشت: مجمع ناشران در طول بیش از ۱۲ سال فعالیت به نهال پرتوانی تبدیل شده‌ است که قابلیت ‌ثمردهی پیدا کرده‌ است. زمانی که منطق و حرف عالمانه تبادل می‌شود، مدیریت کشور آن را قبول و براساس آن عمل می‌کند. هیئت امنای مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته ماموریت‌هایی را تعریف کرد، سال گذشته چهار نفر از هیئت‌مدیره تغییر کرد، حتی رئیس هیئت‌مدیره با تغییراتی مواجه شد.
نیلی با اشاره به تغییرات در مدیران مجمع ناشران انقلاب اسلامی، گفت: امید است شاهد نتایج تغییرات در عملکرد باشیم. همچنین به پیشنهاد هیئت‌مدیره در نتیجه تجمیع دو بخش از مجمع ناشران، دفتر ارتباطات و تشکل‌ها راه‌اندازی شد. همچنین اقداماتی برای اتصال مجمع ناشران با دیگر ناشران، تشکل‌های نشر، اهالی قلم و فعالان حوزه توزیع و ترویج انجام می‌شود.
به گفته نیلی یکی از اضلاع تأسیس‌کننده جایزه جهانی فلسطین مجمع ناشران است، همچنین انجمن قلم، شهرستان ادب و مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این حوزه فعالیت می‌کنند. در سطح بین‌المللی اندونزی، لبنان، سوریه، یمن، تونس در این اقدام مشارکت می‌کنند و به‌زودی جایزه ادبی فلسطین در لبنان برگزار خواهدشد.
وی درباره اقداماتی که در مجله گاه‌نقد انجام می‌شود، بیان کرد: مجله گاه‌نقد یکی از دستاوردهای مجمع ناشران انقلاب اسلامی است، که کتاب‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. از ناشرانی که مورد نقد قرار می‌گیرند دعوت می‌کنیم در جلسات نقد حضور پیدا کنند.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به لزوم خودکفایی ایران در حوزه کاغذ، بیان کرد: مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای کمک به ساماندهی حوزه تولید و خودکفایی اقدام می‌کند و امیدوارم نتیجه خوبی هم بگیریم. کمک این مجمع فقط در حد مشاوره‌ای است و به تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند. قدرت مطالبه‌گری در اصناف وجود دارد زیرا زمانی که مطالبه‌گری وجود دارد، دولت‌ها انگیزه‌مندانه‌تر پیش می‌روند. در نتیجه همه این فعالیت‌ها، تولید کاغذ که در سال‌های گذشته به کمتر از ۱۰ هزار تن رسیده بود در طول هفت ماه گذشته به حدود ۴۵ هزار تن رسیده ‌است.
او افزود: گره اصلی در حوزه کاغذ سودجویی دلالان کاغذ است، سود کلان باعث این اتفاق‌ها شد، بی‌توجهی به حریفان و نفهمیدن استراتژیک بودن این کالا باعث بحران کاغذ شد. هر سه مورد در این دولت در حال حل شدن است.
نیلی با تاکید بر لزوم رعایت کپی‌رایت داخلی، بیان کرد: برای کپی‌رایت داخلی برای آثار تولید شده در کشورهای غیرسلطه‌گر، کارگروه‌هایی تشکیل شده و روند کپی‌رایت در داخل اصلاح شده است. مجمع ‌ناشران انقلاب اسلامی قطعا مخالف پیوستن به کنوانسیون برن است.