kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
پدیده ایرانی هشت ساله شطرنج آسیا:

خوشحالم روی سکو با چادر پرچم ایران را بالا گرفتم

قهرمان هشت ساله ایرانی شطرنج آسیا گفت: خوشحالم با چادر روی سکو رفتم و پرچم ایران را بالا بردم.

سلما همتیان شطرنج‌ باز 8 ساله کشورمان با حجاب کامل (چادر) در مسابقات قهرمانی رده‌های سنی آسیا شرکت کرد. او توانست در بخش استاندارد در رده زیر 8 سال با کسب 5/7 امتیاز به مدال خوش رنگ طلا برسد.
همتیان در این خصوص گفت: حدودا 2 سال است که شطرنج کار می‌کنم. بسیار کوچک بودم و خانواده برای پر کردن اوقات فراغت، مرا به کلاس شطرنج فرستادند. در ابتدای کار برایم جنبه سرگرمی داشت اما پس از مدتی عنوان نائب قهرمانی مسابقات استان خراسان رضوی را کسب کردم. در سال 99 هم در مسابقات کشوری شرکت کردم و در آنجا مقام ششم را کسب و به اردوی تیم ملی دعوت شدم. در مسابقات‌اندونزی هم برای اولین بار بود که در چنین رویداد بین‌المللی شرکت کردم.
وی افزود: در ابتدای مسابقات آسیایی کمی استرس داشتم. با خودم فکر می‌کردم که همان اتفاقی که دوست دارم رقم بخورد و اگر هم نشد من همه تلاش خود را کردم و خیالم راحت است که برای این مسابقات زحمت کشیدم. اصلا از حریفانم ترسی نداشتم. همه در رده سنی زیر 8 سال بوده و حتی نفر دوم هم قهرمان جهان بود. من توانستم با او به نتیجه تساوی برسم. حتی قهرمان آسیایی سال گذشته را بسیار مقتدرانه شکست دادم.
سلما ادامه داد: در زمان مسابقات حدود 6 ساعت و در روزهای عادی 3 الی 4 ساعت تمرین می‌کنم. فقط حدود 2 الی 3 ماه از شطرنج کار کردن من گذشته بود که در مسابقات حضور پیدا کردم. در زمان مسابقه مربی و خانواده‌ام به من گفتند که سعی کن نفر آخر جدول نشوی! در آنجا تجربه کمی داشتم ولی با همین فکر توانستم مقام دوم را کسب کنم.
سلما همتیان در پایان از حس خود در زمان ایستادن بر روی سکوی قهرمانی این‌گونه گفت: بسیار حس خوب و هیجان انگیزی داشتم. بیشتر از این خوشحال بودم که با حجاب کامل (چادر) پرچم ایران را بالا می‌گیرم.