kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
پایگاه خبری قطر خبر داد

وحشت رهبران اروپایی از فوران خشم مردم

همزمان با انتشار گزارش‌های متعدد از بحران سنگین انرژی و اقتصادی در اروپا که مردمان این قاره را به ستوه آورده، رسانه نزدیک به دولت قطر گزارشی از «وحشت رهبران اروپایی از فوران خشم مردم اروپا» منتشر کرده است.

 

سرویس خارجی-

بحران اقتصادی و انرژی در اروپا و آمریکا زیر سایه جنگ اوکراین گویا قرار نیست به این زودی‌ها حل شود و سال آینده به گفته صدها کارشناس، رسانه و مقام مسئول دو سوی آتلانتیک با رکود اقتصادی و افزایش تورم بی‌سابقه دست و پنجه نرم خواهند کرد. بر اساس گزارش«راشا تودی» نرخ بالای تورم در همه جای اروپا موج می‌زند و در حال حاضر ۱۸ کشور در این قاره با نرخ تورم دو مواجه شده‌اند. از سوی دیگر این روزها در اکثر کشورهای اروپایی شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای علیه تورم و افزایش بعضا تا 500 درصدی قبوض برق و گاز هستیم و در برخی کشورها مثل فرانسه، وحشیانه سرکوب می‌شوند. این وضعیت بنا به نوشته یک رسانه عربی وحشت رهبران اروپا را به دنبال داشته، طوری که سران اروپا نگران فوران خشم مردم هستند.
پایگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی از بروکسل با عنوان «اروپا در تیررس خشم از وضع معیشت: اقتصاد، سیاستمداران را ترسانده است» نوشته، با شدید شدن سوز سرمای زمستان، آتش خشم مردم اروپا از وضعیت بغرنج تورم و بحران انرژی در این قاره شعله‌ورتر هم خواهد شد...این روزها سردرگمی و بلاتکلیفی بر وضعیت زندگی اروپاییان حاکم شده، اقتصاد جنگی به جنبه‌های مختلف زندگی آنها هجوم آورده، به تورم فزاینده و بحران انرژی دامن زده و نارضایتی خشم مردم را به جوش آورده است؛ به نحوی که صحنه به ظاهر باثبات و شکوفای قاره آرام را ملال‌آور کرده و تغییرات سیاسی حکومت‌ها در آن شتاب گرفته است. شرایط مالی و اقتصادی باعث نگرانی سیاستمداران در بسیاری از کشورهای اروپایی شده است، به ویژه پس از استعفای اجباری لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس، که تنها برای حدود 45 روز روی کار بود.»
در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: «آنچه اروپای امروز تجربه می‌کند نه تنها عدم وجود هماهنگی و همبستگی در دستیابی به راه‌حل‌های مشترک برای بحران‌هاست، بلکه سردرگمی در تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی داخلی کشورهای این قاره پیر است، به ویژه اینکه اکنون چشمان حاکمان به خیابان‌ها معطوف شده است که توانایی خود را برای سرنگونی و تغییر دولت‌ها نشان داده تا حرف روسیه در مورد نقش جنبش‌های اعتراضی فزاینده در تشدید اوضاع در جوامع غربی به کرسی نشسته باشد.» بر اساس این یادداشت از نظر دموکراسی‌های غربی، به‌ویژه آن‌هایی که توسط جریان‌های به اصطلاح میانه‌رو اداره می‌شوند، اوضاع به سمت بدتر شدن می‌رود و با آنچه حدود 8 ماه پیش بود، یعنی زمانی که حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، متفاوت است. با توجه به هشدارهای مؤسسات تحقیقاتی و رسانه‌ای، امروز دامنه اعتراضات مردمی در اروپا در حال گسترش است و انتظار می‌رود آتش خشم مردم با سوز سرمای زمستان شعله‌ورتر شود، چرا که اقتصاد نقش موتور محرکه نارضایتی اجتماعی را بازی می‌کند. بن مک ویلیامز، کارشناس انرژی و آب و هوا در‌اندیشکده بروگل در بروکسل می‌گوید: سال آینده اوضاع بدتر خواهد شد. ۳۰ درصد از ذخایر گاز اروپا در حال حاضر از منابع روسیه است و در زمستان امسال باید بخشی از گازی را که در اختیار داریم حفظ کنیم تا زمانی که فرصتی برای پر کردن مجدد آن در سال آینده داشته باشیم.مک ویلیامز معتقد است: با وجود کاهش اخیر قیمت گاز، وقتی مخازن در زمستان تمام می‌شوند، ما با یک جنون قیمت مواجه خواهیم شد و  انتظار می‌رود که این مشکل با فرا رسیدن زمستان ۲۰۲۳ ادامه یابد و نبودن جایگزین‌های جدی برای نجات اروپا از مخمصه کاهش گاز، اروپا را واقعا خسته خواهد کرد.
تظاهرات ادامه دارد
همزمان این روزها اعتراض‌ها به بحران اقتصادی در سراسر اروپا همچنان ادامه دارد. طی روزهای گذشته آلمان، اتریش، فرانسه، بلژیک، اسپانیا، مجارستان و مولداوی شاهد اعتراض‌های گستردی مردمی به افزایش تورم بوده است. مردم در این کشورها علیه اتحادیه اروپا، ناتو، افزایش قیمت گاز و انرژی و تحریم‌ها علیه روسیه تظاهرات کردند. روز گذشته نیز در بسیاری از ایالات شرقی آلمان، شهروندان به خیابان‌ها آمدند و علیه هزینه‌های بالای انرژی و تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و سیاست‌های دولت اعتراض کردند. آن‌طور که تسنیم به نقل از روزنامه «هامبورگر ابند بلات آلمان» نوشته، تعداد زیادی از شهروندان آلمانی به ویژه در ایالات شرقی آلمان در دوشنبه‌های موسوم به اعتراضی به خیابان‌ها آمدند و برای صلح، آزادی و رفاه، شعار دادند و خواستار لغو تحریم‌ها علیه روسیه شدند.
سخنگوی پلیس آلمان شامگاه دوشنبه گفته: «حدود 6هزار تظاهرکننده در بیش از 12 شهر تجمع کرده بودند.» افزایش هزینه‌های انرژیِ ناشی از جنگ اوکراین و تحریم انرژی روسیه این روزها چالش‌های فراوانی را برای کشور آلمان و بسیاری از کشورهای اروپایی ایجاد کرده است. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که بسیاری از شهروندان آلمانی نگران روزهای سرد زمستان و عواقب اقتصادی این جنگ هستند. مثلا مجله آلمانی «تایتانیک» روی جلد خود را به کاریکاتوری در تقبیح جنگ اوکراین و زلنسکی اختصاص داده است. در این کاریکاتور طعنه‌آمیز «زلنسکی» به یک سیاهچاله تشبیه شده که جریان پایان ناپذیری از پول مالیات دهندگان اروپایی را به سمت خود کشیده و می‌بلعد!
یک استعفای دیگر به دلیل جنگ
اما در میانه اعتراض‌ها به بحران اقتصادی در اروپا وزیر دفاع رومانی نیز در میانه چندین هفته فشار پس از بیان این مسئله که تنها شانس پایان جنگ اوکراین مذاکره کیف با روسیه است، استعفای خود را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رومانی به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو، مرزی ۶۵۰ کیلومتری با اوکراین دارد و میزبان سیستم دفاع موشک بالستیکی آمریکا و گروه ضربتی دائم ناتو در قلمروی خود است. «واسیلی دینکو» در بیانیه‌ مربوط به استعفایش نوشته: «استعفای من به دلیل ناممکن بودن تداوم همکاری با دولت است.» اوایل اکتبر(مهر) سال جاری میلادی دینکو گفته بود که اوکراین به متحدان بین‌المللی برای مذاکره درباره تضمین‌های امنیتی و صلح با روسیه نیاز دارد که این مسئله باعث انتقادهایی از سوی «کلاوس یوهانیس»، رئیس‌جمهوری رومانی و همچنین رهبران دولت ائتلافی منجر شد. وزیر دفاع رومانی بعدا گفت که از اظهارتش سوءبرداشت شده است!