kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹

به سـوی «مهارت‌محوری» در آموزش عالی

 
 
این روزها واژه «مهارت‌محوری» را زیاد می‌شنویم، اما این واژه تنها یک حرف برای برجسته شدن سخنرانی‌ها نیست بلکه امروز مسئولان این واژه را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند و دانشگاه‌ها به سمت تربیت فارغ‌التحصیلان مهارت محور و اشتغال آفرین در حرکت هستند.
فرزند کلاس اولی دارد و می‌گوید: «روش‌های درسی تغییر کرده و دیگر مثل زمان ما نیست»؛ می‌پرسم: «مگر روش‌های جدید به چه صورت است؟» می‌گوید: «بیشتر دروس به صورت عملی است و دانش‌آموزان کمتر مشق می‌نویسند و درس تئوری می‌خوانند»؛ می‌گوید: «قرار است فعالیت‌های یادگیری به صورت تمرینی و مهارت آموزی برای دانش‌آموزان انجام شود.»
با شنیدن صحبت‌هایش به یاد تأکید مقام معظم رهبری درباره مهارت‌محوری در آموزش می‌افتم که بارها فرمودند: «ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد.»
و چه خوب است که این روزها مسئولان نیز بر این امر تأکید داشته و آموزش در سطوح و مقاطع مختلف به سمت مهارت محوری می‌رود.
کارشناسان آموزشی نیز بر این باورند که نیاز سیستم آموزشی حرکت به سمت مهارت محوری است و حتی حلقه گمشده اشتغال‌زایی نیز یادگیری مهارت در مدارس و دانشگاه است.
در حال حاضر در کشور ما 2 الی 3 هزار شغل وجود دارد که با توجه به وجود ۸ هزار شغل در دنیا هنوز با حد ایده‌آل فاصله داریم و این کمبود باید در دانشگاه‌ها و در سرفصل دروس جبران شود.
با توجه به اینکه تحقق ۷۰ درصد اهداف اقتصادی هر کشور به دست تکنیسین‌هاست، ما هم ناگزیر هستیم تا به سمت مهارت محوری در دانشگاه‌ها برویم چرا که امروز هیچ کس بدون مهارت کاری را نمی‌تواند انجام دهد.
کارشناسان نیز بر این اعتقاد هستند که دانشگاه‌ها باید به سمت مهارت محوری بروند و از دنیای تئوری فاصله بگیرند.
در این زمینه با عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف معتقد است: ارائه دروس به صورت عملی در دانشگاه‌ها لازم الاجراست چرا که دانشجویان باید آنچه در کتاب‌ها نوشته شده است را به صورت عملی ببینند.
وی می‌گوید: البته در حال حاضر دانشگاه‌های ما حتی دانشگاه‌های فنی ما نیز با مهارت محوری فاصله دارند و باید این روند اصلاح شود.
رئیس‌دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)نیز با بیان اینکه این واحد دانشگاهی به سمت مهارت محوری حرکت کرده است، می‌گوید: در نظام آموزشی ما تئوری محوری غالب بوده است اما ما باید به سمت مهارت محوری حرکت کنیم چرا که یک فارغ‌التحصیل دانشگاه اگر با مهارت از دانشگاه خارج نشود نمی‌تواند وارد بازار کار شده و اشتغال آفرینی کند. بنابراین دانشجویان باید به جای مدرک گرایی فارغ‌التحصیلان مهارت بیاموزند و راهی بازار کار شوند.
رئیس‌ دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم معتقد است: دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهارت محوری را در دستور کار دارد و در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه ضریب نفوذ بالایی در بازار کار دارند اما به طور کلی باید دانشگاه‌های دیگر نیز به سمت تربیت دانشجو بر مبنای نیاز بازار کار و صنعت بروند.
براساس گفته رئیس‌ دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشجویان این دانشگاه نیز مسائل تئوری و عملی را یاد می‌گیرند تا وارد میدان کار شوند و پاسخگوی نیاز کشور باشند.
البته خبر خوش این است که در حال حاضر سیاست وزارت علوم تحقیقات و فناوری به سمت مهارت محوری است و تمام دانشگاه‌ها باید به این سمت حرکت کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم در این باره می‌گوید: با توجه به تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های تئوری محور، مشخص شده که نسل جدید به مهارت آموزی و اشتغال آفرینی اقبال بیشتری نشان می‌دهند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز بر ترویج مهارت محوری در دانشگاه‌ها تأکید بسیار دارد و می‌گوید: محتوای دروس دانشگاه‌ها باید بر مبنای مهارت‌محوری باشد چرا که باید حلقه‌های اتصال دانش و صنعت به یکدیگر متصل شود و این امر از طریق مهارت محوری در دانشگاه‌ها میسر می‌شود.
به نقل از خبرگزاری فارس، فرهنگ ‌سازی برای ترویج مهارت محوری در میان دانشجویان انجام شده و این مسئله از اقبال خوش دانشجویان به سمت دانشگاه‌های فنی مشخص است، بنابراین در حال حاضر آنچه باید با قوت و سرعت بیشتری صورت گیرد، بازنگری سرفصل دروس برمبنای مهارت محوری و اجرای آن در دانشگاه‌هاست.