kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷

کنعانی:‌ اگر آمریکایی‌ها روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کرده‌اند اشتباه می‌کنند 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کرده‌اند، اشتباه می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند ایران را با تهییج، ارعاب و تحریک وادار به امتیازات یکجانبه کنند.
 
 
 
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز دوشنبه دوم آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره حمایت آمریکا از ائتلاف براندازان و اغتشاشگران و اظهارات مقامات این کشور که گفته‌اند مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستورکار خارج شده است، گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است و هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند. آمریکایی‌ها بارها و بارها از کانال‌های مختلف پیام می‌دهند و از آمادگی خود برای بازگشت به توافق سخن می‌گویند. مذاکرات در این زمینه انجام شده و صورت مسئله روشن است و پاسخ ایران در این خصوص واضح است. دیدگاه‌ها و مطالبات جمهوری اسلامی ایران کاملا قانونی، روشن و منطقی است.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اینکه آمریکا می‌گویند امکان بازگشت به توافق وجود ندارد و یا مذاکرات متوقف شده و یا برنامه‌ای ندارند، پس چرا از طریق واسطه‌ها پیغام می‌دهند و چرا برای آمادگی خود به منظور از سرگیری توافق از طریق واسطه‌ها تأکید می‌کنند. مشخص است آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم هزینه‌های توافق را پرداخت نکنند.
کنعانی با بیان اینکه « اگر آمریکایی‌ها روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کرده‌اند اشتباه می‌کنند» گفت: آمریکا الان یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاشگران در ایران هستند. تحریم‌هایی که اعمال می‌کنند تکرار اشتباهات غلط آمریکایی‌هاست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید راجع به این دوگانگی به افکار عمومی پاسخ دهند. اگر توافق نمی‌خواهند و فکر می‌کنند توافق میسر نیست پیام‌هایشان برای چیست. اگر به توافق علاقه‌مندند برگردند و زمینه‌های بازگشت به توافق کاملا روشن است و می‌توانند در چارچوب توافق شده و ابعادی که در روند وین مورد توافق قرار گرفته به توافق برگردند.
اقدام متقابل و متناسب 
در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا در روزهای آینده
وی همچنین گفت: درخصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا هم که متاسفانه به رغم هشدارهایی که ایران در سطوح مختلف به مقامات اتحادیه اروپا داد و اقدام غیرسازنده کردند، به طور قطع طی روزهای آینده اقدام متقابل و متناسب انجام خواهیم داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران دولت مسئول و پایبند به تعهدات بین‌المللی است. رفتارهای برخی از کشورهای اروپایی و غربی علیه ایران غیرقانونی و غیرمشروع است. حمایت از اغتشاش، آشوب، ناامنی و بی‌ثباتی در کشورها رفتار غیرقانونی است. حمایت از اغتشاشگران و ایجاد فضای رسانه‌ای و تبلیغی و میدان دادن به جریان‌هایی که سابقه فعالیت تروریستی دارند، اقدام کاملا غیرقانونی و غیرمسئولانه است. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه چنین رفتار‌هایی نخواهد کرد. ایران مبتنی بر عرف بین‌الملل و قوانین ملی و سرزمینی خود و با استفاده از چارچوب‌های حقوق بین‌الملل اقدام متناسب و متقابل علیه هر طرفی انجام خواهد داد که رفتار غیرمسئولانه در قبال دولت و ملت ایران انجام دادند و خواهند داد.
حضور نیروهای خارجی از جمله اروپا در مرزهای مشترک را 
به هیچ وجه برنمی‌تابیم
خبرنگاری درباره استقرار نمایندگی اتحادیه اروپا در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان سؤال کرد که کنعانی در این باره اظهار داشت: معتقدیم مرزهای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه باید مرزهای دوستی، همکاری و تبادل متناسب با منافع و مصالح مشترک باشد. مرزها دروازه‌های تبادل تجاری و اقتصادی و زمینه‌ای برای همکاری مشترک به منظور ایجاد صلح و ثبات در مرزهای مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای
 باشد.
وی افزود:‌ بارها اعلام کردیم استقرار نیروهای خارجی در منطقه کمکی به صلح و ثبات و امنیت نمی‌کند، بلکه طرف‌های خارجی عمدتا با اهداف و منافع خاص در تلاش برای حضور در مناطق مرزی کشورهای منطقه هستند. در این زمینه بارها اعلام کردیم که با حضور نیروهای خارجی مخالف هستیم. 
حضور نیروهای خارجی 
از هر کشوری باشد از جمله از حوزه اروپا را در مرزهای مشترک به هیچ وجه
برنمی‌تابیم و خط قرمز خود تلقی می‌کنیم و مواضع خود را صریحا به کشورهای ذی‌ربط اعلام کردیم و اخیرا نیز وزیر خارجه صریحا موضع جمهوری اسلامی ایران را به صراحت و وضوح اعلام کرد.
ما منتظر زمستان نیستیم
سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و اینکه گفته می‌شود ایران به دنبال نگهداشتن مذاکرات تا زمستان سرد در اروپاست نیز گفت: ما در چارچوب برجام مذاکرات لازم صورت گرفته و توافقات لازم انجام شده است. صرفا مذاکره برای مذاکره انجام نمی‌دهیم.با پیش‌نویس‌ها و مذاکراتی که صورت گرفته و اسنادی که تبادل شده، زمینه برای جمع‌بندی توافقات و بازگشت طرف‌ها به توافق و اجرای برجام فراهم است. اشکالی که ما می‌بینیم دوگانگی در مواضع و عمل طرف آمریکایی است. در مواضع نکته‌ای را مطرح و در عمل رفتار دیگری نشان می‌دهند.
به گزارش فارس، وی گفت: اگر در طرف مقابل اراده سیاسی وجود داشته باشد زمینه برای احیای توافق مهیاست. صورت مسئله روشن است، اسناد رد و بدل شده و جزئیات فنی و گام‌های طرفین واضح است. ولی به نظر می‌آید اراده سیاسی آمریکا همچنان محل تردید است. اگر این اراده سیاسی شکل بگیرد قطعا زمینه برای برداشتن گام بعدی فراهم 
خواهد بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما منتظر چیزی نیستیم. نه منتظر زمستان هستیم. در اولین روزی که آمریکا اراده سیاسی خود را در حوزه عملی نشان دهد، آماده هستیم. ایران برای از سرگیری توافق نیاز به هیچ بازه زمانی و فرصت ندارد. در عمل اثبات کردیم پایبند به میز مذاکره هستیم و هم مذاکره برای مذاکره انجام نمی‌دهیم. اعلام کردیم برای ما بازگشت به توافق یک انتخاب است و مذاکره می‌کنیم که به اجرای توافق برگردیم. در عین حال ایران کشوری است که نشان داده اگر توافق کند به روند توافق اجرای توافق پایبند است و به تعهداتش عمل کرده است. اما با طرفی مواجهیم که یک بار توافق کرد عمل نکرد و از توافق خارج شد. برای اینکه به توافق برگردیم نیازمند تضمین هستیم. چه تضمینی وجود دارد که الان برگردیم و طرف آمریکایی مجددا همان خطای گذشته را تکرار نکند.
وی افزود: اگر ضمانت قوی داده شود ایران برای بازگشت به توافق مشکل و محدودیتی ندارد و منتظر زمستان و چیز دیگری هم 
نخواهد ماند.
در مذاکرات فنی 
و همکاری با آژانس 
در مسیر خوبی قرار داریم
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان درباره مشخص شدن چارچوب همکاری ایران با آژانس و پاسخ به سؤالات آژانس گفت: رابطه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازنده است و به رغم اشکالات و خللی که درخصوص برخی موضوعات فنی و در نتیجه شیطنت لابی رژیم صهیونیستی در روند تعامل و مناسبات ایران و آژانس رخ داده بود، خوشبختانه با نگاه سازنده ایران به همکاری با آژانس، مجددا در مسیر خوبی قرار داریم.
به گزارش فارس، کنعانی ادامه داد: در سفر چندی پیش آقای اسلامی رئیس‌سازمان انرژی اتمی به وین و شرکت در اجلاس و دیدار دوجانبه سازنده با گروسی مدیرکل آژانس، خوشبختانه در مسیر مذاکرات فنی و همکاری با آژانس الان در مسیر خوبی قرار داریم. 
وی گفت: معتقدیم همکاری در مسیر خوبی قرار دارد و می‌توانیم در چارچوب همکاری و گفت‌وگوهای سازنده بین ایران و آژانس گام‌های مثبت و خوبی را به سمت جلو در مسیر همکاری دوجانبه برداریم.