kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱

انصارالله یمن خطاب به ائتلاف سعودی: حمله بعدی زمینی، هوایی و دریایی خواهد بود

 

سرويس خارجي-
هشدارهاي این روزهای مقامات يمني با توجه به عملیات هوشمندانه اخیر این جنبش علیه نفتکش‌های سارق نشان مي‌دهد كه صنعا آمادگي لازم براي پاسخ وسیع و گسترده به متجاوزان را دارد.
حدود سه هفته پس از پايان آتش بس يمن، انصارالله با هشدارهاي متناوب و پي در پي خود نشان مي دهد كه ترس و نگراني از پاسخ دادن به متجاوزان سعودي ندارد. هفته گذشته نيز العربي جديد در گزارشي گفته بود كه عدم تمديد آتش بس از سوي انصارالله يمن نشان دهنده قدرت آنهاست و ثابت مي‌كند كه نيروهاي صنعا آماده وارد شدن به درگيري تمام عيار با ائتلاف سعودي را دارند.
جديدترين هشدار از صنعا نيز از زبان عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله به متجاوزان سعودی اعلام شده و محمد البخیتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری روسي اسپوتنیک گفته است که اگر رياض پس از حمله هشدار‌آمیز پهپادی اخیر ارتش یمن به بندر نفتی «الضبه» در استان حضرموت تنش‌ها را تشدید کنند، با پاسخ متقابل زمینی، دریایی و هوایی رو‌به‌رو خواهند شد. محمد البخیتی خاطرنشان کرد: «آتش بس که از آن سخن می‌گویند، جلوی غارت و دزدی منابع یمن را نگرفته و این منابع همچنان در حیطه کنترل و در دست کشورهای متجاوز و محاصره‌کننده ملت ماست. محاصره صنعا و تجاوزگریها همچنان ادامه دارد. شروط آتش بس با شروط صلح متفاوت است.»
البخیتی همچنين به شروط آتش بس اشاره و تصریح کرد: «شروط آتش‌بس کوتاه‌مدت نیز با شروط آتش بس طولانی مدت متفاوت است. آتش بس قبلی منجر به باز شدن فرودگاه صنعا برای پروازهای محدود و همچنین ورود برخی کشتی‌های نفتی به بندر الحدیده شد. برای آتش بس جدید، باید تعداد پروازها از فرودگاه صنعا به مقصدهای متعدد افزایش یابد. همچنین خواهان گشایش کامل بندر الحدیده برای تردد دریایی هستیم زیرا هیچ توجیهی برای ممانعت از ناوبری در بندر و نظیر آن وجود ندارد؛ به‌علاوه باید بتوانیم حقوق کارکنان ادارات را از محل درآمدهای نفت وگاز بپردازیم که درحال حاضر به بانک‌های عربستان سرازیر می‌شود تا صرف تجاوز به کشورمان شود.» عضو شورای سیاسی انصارالله یمن خاطرنشان کرد: حمله پهپادی به بندر نفتی الضبه در حضرموت با هدف جلوگیری از غارت منابع نفت و گاز یمن از سوی کشورهای متجاوز صورت گرفت و در صورت تشدید تنش از سوی کشورهای متجاوز، با پاسخ ما از زمین‌، دریا و هوا مواجه خواهند  شد.
همچنين نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن یکشنبه شب در دیدار با مدیر منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت که ائتلاف سعودی به دنبال تداوم جنگ در یمن است. «عبدالعزیز صالح بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن در این دیدار افزود: ائتلاف متجاوز سعودی از تمام امکانات مادی، دیپلماتیک و رسانه‌ای برای تداوم جنگ یمن و فقیر‌سازی مردم آن استفاده می‌کند.
هشدار مقامات يمني پس از آن صورت مي گيرد كه نفتکش یونانی موسوم به «نیسوس کیا»  (NISSOS) روز جمعه برخلاف هشدارهای دولت نجات ملی یمن به بندر «الضبه» در استان حضرموت در جنوب این کشور نزدیک شد و قصد داشت 2 میلیون بشکه نفت خام یمن را از این بندر غارت کند؛ اما ارتش یمن اين نفتكش غارتگر را هدف حمله پهپادی خود قرار داد.