kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۱۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا در گروه‌های پرخطر:

شمار مراجعین با علائم تنفسی ۷۰ درصد افزایش یافته است

 
 
 
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از دو هفته گذشته به تدریج تعداد بیماران دارای علائم تنفسی افزایش یافته است.
به گزارش وبدا، سعید کریمی اظهارداشت: از دو هفته گذشته به تدریج تعداد بیماران دارای علائم تنفسی افزایش یافته و هفته گذشته نسبت به هفته قبل حدود ۳۰ درصد و نسبت به دو هفته قبل، تعداد مراجعین حدود ۷۰ درصد بیشتر شده است.
 کریمی با بیان اینکه روزانه حدود ۳۰ هزار نفر به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند که در پی آن یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ نفر بستری شده‌اند، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته و انجام نمونه‌گیری در بیش از دو هزار نفر، تست آنفلوانزا بالای ۵۰ درصد مثبت شده در حالی که وضعیت مثبت شدن تست کرونا کمتر از ۱۰ درصد است و خوشبختانه در حال حاضر وضعیت کشور از نظر بیماری کرونا نگران‌کننده نیست. وی با اشاره به علائم آنفلوانزا بیان داشت: تب، سرفه، بدن درد شدید، در بعضی موارد علائم گوارشی همچون استفراغ از علائم نمود آنفلوانزا است تب به صورت ناگهانی همراه با بی‌حالی شدید ظاهر می‌شود در مجموع خطرات آنفلوآنزا نسبت به کرونا کمتر و طول دوره کوتاه‌تر است.
 ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا در گروه‌های پرخطر
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بیماری آنفلوآنزا قدیمی است و واکسن‌ها بر آن بسیار موثر هستند اما ضرورتی ندارد تمام افراد واکسن را تزریق کنند. افراد دارای بیماری قلبی، تنفسی، کلیوی، بیماران دارای دیابت کنترل نشده، افراد دارای بیماری زمینه‌ای دارای نقص ایمنی، افراد سالمند و زنان باردار مستعد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هستند و باید واکسن را تزریق کنند. در هفته گذشته نزدیک به دو میلیون دُز واکسن آنفلوانزا در کشور توزیع شده است.
کریمی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین درمان‌های آنفلوانزا استراحت است افراد مبتلا به این ویروس باید پنج روز تا یک هفته استراحت کنند. استفاده از ماسک، شستن دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و خود مراقبتی به خصوص در افراد دارای بیماری زمینه‌ای تاثیر چشم گیری در کاهش ابتلا دارد. وی با بیان اینکه ایمنی ناشی از واکسن درخصوص کرونا بعد از گذشت ۶ ماه کاهش می‌یابد تاکید کرد: توصیه می‌شود افرادی که 6 ماه از تزریق نوبت قبلی واکسن‌شان گذشته است برای تزریق دُز یاد آور اقدام کنند.
 نمی‌توان پیش‌بینی قطعی از آینده ویروس کرونا داشت
معاون درمان وزارت بهداشت افزود: با توجه به اینکه تجربه درباره کرونا، کم و در حدود دو سه سال اخیر است نمی‌توان پیش‌بینی قطعی از آینده ویروس کرد. کرونا به تدریج مانند آنفلوآنزا خواهد شد که باید یک‌بار سالیانه واکسن را بزنیم معمولا بیماری‌های ویروسی این‌گونه است که از حالت پاندمی خارج و به صورت محلی و کشوری و منطقه‌ای درمی‌آید.