kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

بر روی زاینده‌رود 2 برابر ظرفیت بارگذاری شده است

 
 
 
اصفهان‌، خبرنگار کیهان:
مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه اگر نقشه اساسی منطبق بر آمایش سرزمین داشتیم اصفهان امروز با چنین مشکلاتی رو‌به‌رو نبود، گفت: متأسفانه از برنامه اول تا هفتم توسعه هیچ توجهی به آمایش سرزمین نشده
 است.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، رضا سرافرازی در اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران با عنوان بدون تاخیر اظهارکرد: با احتساب ۳۱۴میلیارد متر مکعب متوسط ریزش‌های جوی و آب‌های ورودی که از مرزها وارد می‌شود، حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داشتیم که این مقدار در چند سال اخیر به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.
وی افزود: این در حالی است که آب هیرمند را از ما دریغ کرده‌اند و ترکیه هم در رود ارس اقداماتی محدودکننده انجام می‌دهد که در سال‌های آینده اثر خود را نشان خواهد داد. 
سرافرازی با بیان اینکه در آب‌های زیرزمینی به علت سوء برداشت، ۱۴۰ میلیارد کسری مخزن داریم و این دو مسئله باعث بروز ناهنجاری و تنش‌هایی در کل کشور شده، تاکید کرد: این مسائل طی یک سال اتفاق نیفتاده بلکه به مرور حادث و امروز بغرنج شده است.
مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه اگر نقشه اساسی منطبق بر آمایش سرزمین داشتیم چنین مشکلاتی امروز وجود نداشت، گفت: متأسفانه از برنامه اول تا برنامه هفتم توسعه هیچ توجهی به آمایش سرزمین نشده است.
وی ادامه داد: اصفهان نقشه راه زاینده‌رود را با محوریت سازمان آب منطقه‌ای و همکاری سایر سازمان‌ها تهیه کرده ولی این به تنهایی کافی نیست زیرا زمانی این نقشه موفقیت‌آمیز است که منطبق بر نقشه کلی آمایش سرزمین باشد و بدون توجه به آمایش سرزمین هر نقشه‌ای بی‌فایده است.
سرافرازی افزود: مصوباتی در شورای عالی آب نظیر مصوبات ۹ ماده‌ای، مصوبات شورای امنیت ملی، مصوبات شورای هماهنگی و مدیریت حوزه آبریز و ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب در این زمینه تصویب شدند ولی عدم اجرای آنها در زمان مناسب باعث ایجاد مشکلات امروز شده است. 
وی با اشاره به اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آورده زاینده‌رود است، تصریح کرد: در حال حاضر بارگذاری و مصارف تعریف شده زاینده‌رود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب یعنی حدود دو برابر میزان آورده است و عمده مشکل در این زمینه به مصارف کشاورزی و حقابه‌های قانونی بازمی‌گردد که طبق ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب، برای مصرف آب آنها باید با آنها توافق یا آب از آنها خریداری می‌شد که این اتفاق نیفتاد.
سرافرازی با بیان اینکه در حال حاضر دو معضل اساسی در مسئله آب اصفهان مطرح می‌شود، اظهارکرد: اگر الگوی کشت در شرق اصفهان رعایت می‌شد این مشکلات به وجود نمی‌آمد، در حالی که الگوی کشت بهینه شرق اصفهان مشخص و مدون است و هر نوع کشت تعیین شده زمان کشت و زمان و حجم آبیاری مشخصی دارند، اما زمانی که آب در دسترس نیست، جز الگوی کشت جو و گندم که کشت پاییزه است، الگوی دیگری قابل پیاده‌‌سازی نیست، بنابراین الگوی کشت تعیین شده اما نیاز به الزامات و امکاناتی دارد که در دسترس نیستند. 
 وی تأکید کرد: راندمان آبیاری در کل کشور ۴۵ درصد است ولی به جرئت می‌توان گفت این شاخص در شرق اصفهان به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد، هزاران واحد تولیدی در شرق اصفهان تعطیل شده که نیاز به برنامه‌ریزی مدون دارد.