kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۹۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸

مخالفت چین با «تحریم‌های غیرقانونی» اتحادیه اروپا علیه ایران

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تاکید کرد پکن با تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه که بدون دستور شورای امنیت سازمان ملل و داشتن مبنایی در قوانین بین‌المللی اعمال شد، مخالف است.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به بهانه ادعایی تامین پهپاد برای روسیه، تاکید کرد پکن با تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه که بدون دستور شورای امنیت سازمان ملل و داشتن مبنایی در قوانین بین‌المللی اعمال شد، مخالف است.
وی در نشست خبری (۲۱ اکتبر) بر موضع چین در قبال بحران اوکراین تاکید کرد و گفت: تحت شرایط فعلی، همه طرف‌های ذی‌نفع را به آرامش و خویشتنداری دعوت می‌کنیم. همه تلاش‌های دیپلماتیک که به حل‌وفصل صلح‌آمیز بحران اوکراین منتهی می‌شود و تلاش‌ها برای همکاری با یکدیگر در جهت کاهش تنش را تشویق و از آن حمایت می‌کنیم.
مقامات اوکراینی، اروپایی و آمریکایی در روزهای اخیر سروصدای زیادی را درخصوص آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه می‌خوانند، به پا کرده‌اند؛ ادعایی که تهران و مسکو قویاً رد کرده‌اند.
امیرعبداللهیان درخصوص ادعاهای استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی این کشور، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.
رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای توقف درگیری‌ها در اوکراین از طریق دیپلماسی است و توصیه می‌کنیم اروپایی‌ها با رویکردی واقع‌بینانه به این موضوع بنگرند.
به گزارش فارس، «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم در واکنش به ادعاها درباره استفاده مسکو از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، به خبرنگاران تاکید کرد که پهپادهایی که نیروهای نظامی روسیه در اوکراین استفاده می‌کنند، تماماً در روسیه تولید شده است.
اتحادیه اروپا در جدیدترین اقدام ضدایرانی خود سه مقام ارشد نظامی و یک نهاد ایرانی را در ارتباط با همین اتهامات تحریم کرد. اتحادیه اروپا در حالی دست به این اقدام زده که برخی کشورهای عضو آن، آشکارا در تجهیز رژیم صدام‌حسین به سلاح‌های شیمیایی نقش داشتند. این تسلیحات در جنگ تحمیلی علیه شهروندان ایرانی به‌کار گرفته شد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که تحریم‌های جدید اعمالی علیه ایران در عمل فاقد هرگونه ارزش است و با توجه به در حال اجرا بودن تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.