kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
ماکرون: آمریکا گاز را 4برابر قیمت به ما می‌فروشد

ویرانی برای اوکراین، آشفتگی برای اروپا و دلارهایی که به جیب آمریکا می‌رود

 

سرویس خارجی-
در حالی اوکراین به دلیل جنگ ویران شده و اروپا به قول ستون نویس آسوشیتدپرس گرفتار بحران اقتصادی و آشفتگی سیاسی شده، گزارش‌ها نشان می‌دهد آمریکا سود سرشاری از این جنگ به جیب می‌زند. رئیس‌جمهور فرانسه با انتقاد از آمریکا گفته «واشنگتن گاز را به چهار برابر قیمت به اروپا می‌فروشد.»
242 روز (نزدیک به 8 ماه) از جنگ اوکراین می‌گذرد. طی این مدت تنها دستاورد این جنگ برای اوکراین هزاران کشته، میلیون‌ها آواره، کشوری ویران و تقسیم شده بوده است. برای سایر مناطق جهان و از جمله اروپا نیز ارمغان جنگ بحران انرژی و اقتصادی بوده است. اما این جنگ اگر برای اوکراین ویرانی و برای اروپا بحران اقتصادی و آشفتگی سیاسی به بار آورده برای آمریکا سود سرشار سیاسی و اقتصادی به همراه داشته است. این را ما نمی‌گوییم، بسیاری از رهبران و کارشناسان همین اروپا می‌گویند.
طبق تحلیل این افراد، از یک سو جنگ اوکراین با درگیر کردن روسیه موجب تضعیف رقیب دیرینه واشنگتن می‌شود و از آن سو اروپا را که پیش از این به دنبال استقلال از آمریکا در مسائل نظامی و امنیتی بود بیش از پیش به واشنگتن وابسته می‌کند. جنگ اوکراین سود سرشار اقتصادی نیز نصیب آمریکا می‌کند. کافی است به قیمت گاز صادراتی آمریکا به اروپا نگاهی بیندازید.
موضوعی که صدای برخی سران اروپا را نیز درآورده است. رئیس‌جمهور فرانسه در همین رابطه طی سخنانی آمریکا را متهم کرده که گاز طبیعی را تا 4 برابر گران‌تر به کشورهای اروپایی می‌فروشد. به گزارش خبرگزاری «تاس» «امانوئل ماکرون»، در نشست خبری پس از اجلاس سران اتحادیه اروپا در شهر «بروکسل» بلژیک از آمریکا به دلیل اتخاذ معیارهای دوگانه در زمینه قیمت فروش گاز طبیعی انتقاد کرد: «گاز آمریکا در بازار داخلی سه تا چهار برابر ارزان‌تر از قیمتی است که آنها به اروپایی‌ها عرضه می‌کنند. اینها معیارهای دوگانه هستند.» به گفته وی، این مسئله باید به موضوعی مورد بحث مبدل شود. به گزارش فارس ماکرون این را هم گفته که: «قصد دارم این موضوع را در سفر ماه دسامبر(دی) به ایالات متحده مطرح کنم.» رئیس‌جمهور فرانسه در حالی این سخنان را بیان کرد که بحران انرژی در این کشور بالا گرفته و مردم در روزهای گذشته دست به اعتصاب و تظاهرات زدند.
سود کمپانی‌های اسلحه ‌سازی آمریکا
همراه با فروش گران‌تر گاز به اروپا، کمپانی‌های تسلیحاتی آمریکا نیز از این جنگ سود سرشاری به جیب می‌زنند. این کمپانی‌ها مستقیما از هزاران موشک، پهپاد و سایر تسلیحات ارسالی به اوکراین پول دریافت نمی‌کنند، اما در طولانی مدت با تامین تسلیحات برای کشورهایی که مشتاق تقویت موضع دفاعی خود در برابر روسیه هستند، سود زیادی می‌برند.خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش مفصلی تهیه کرده و نوشته: «آمریکا نیز مانند دیگر کشورهای غربی به دنبال مسلح ساختن اوکراین با موشک‌های دوش‌پرتاب استینگر و جاولین است. این تسلیحات از کمپانی‌های لاکهید مارتین و ریتون هستند که چند صباحی قبل پول آنها را گرفته‌اند.» در گزارش جدید آژانس امنیت دفاعی آمریکا نیز می‌خوانیم: «این کشور در سال جاری میلادی بیش از 50 میلیارد دلار اسلحه فروخته است. » به گفته «جیمز هرش»، مدیر آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا، انتظار می‌رود فروش تسلیحات در حدود سه سال آینده هم افزایش پیدا کند. گفته شده افزایش فروش بین سال مالی ۲۰۲۱ و سال مالی ۲۰۲۲ به دلیل عوامل متعددی از جمله افزایش تقاضا به خاطر جنگ اوکراین بوده است.
اروپا، بازنده بزرگ جنگ اوکراین
در کنار سود سرشار آمریکا از جنگ اوکراین، اروپا را شاید بتوان بازنده بزرگ این جنگ لقب داد. این روزها سراسر اروپا از فرانسه گرفته تا آلمان، انگلیس، ایتالیا، رومانی و جمهوری چک شاهد اعتراضات گسترده به بحرانی کنونی اقتصادی است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با اشاره به این وضعیت نوشته است« اعتراضات مردمی به تورم در سراسر اروپا، آشفتگی سیاسی در اروپا به همراه داشته است. » این خبرگزاری نوشته است: «اینک در سراسر اروپا، تورم فزاینده در پس موجی از اعتراضات و اعتصابات قرار دارد و بر نارضایتی فزاینده از هزینه‌های زندگی افزوده و موجب آشفتگی سیاسی در این قاره شده است. اروپایی‌ها به دلیل جنگ روسیه در اوکراین شاهد افزایش قبض‌های انرژی و قیمت مواد غذایی خود شده‌اند.»اندیشکده «بروگل» در بروکسل نیز طی گزارشی اعلام کرده که علی‌رغم کاهش قیمت گاز طبیعی از سوی برخی دولت‌های اروپایی برای خانوارهای اروپایی، این اقدام کافی به نظر نمی‌رسد.  اینک قیمت انرژی، تورم را در ۱۹ کشوری که از ارز یورو استفاده می‌کنند به ۹.۹ درصد رسانده و خرید کالاهای مورد نیاز را برای مردم دشوارتر کرده واینک برخی چاره‌ای جز رفتن به خیابان‌ها نمی‌بینند.موسسه مشاوره‌ای «ورسیک ماپل کرافت» هم اعلام کرده که « پیامدهای جنگ در اوکراین به شدت خطر ناآرامی‌های داخلی در اروپا را افزایش داده است. » یکی از تحلیلگران این موسسه گفت، «هیچ راه‌حل سریعی برای بحران انرژی وجود ندارد و در هر صورت، به نظر می‌رسد تورم سال آینده بدتر از امسال باشد. اگر اروپا در زمستان امسال با اختلال غیرمنتظره در عرضه گاز مواجه شود، احتمالا افزایش بیشتر ناآرامی‌های داخلی و بی‌ثباتی دولت‌های اروپایی را در برخواهد داشت.»
تظاهرات در آلمان، ایتالیا و فرانسه
روز شنبه نیز آلمان‌، ایتالیا و فرانسه شاهد اعتراضات مردمی به افزایش تورم و بحران اقتصادی بود. در آلمان هزاران تن در بسیاری از شهرهای این کشور به خیابان‌ها آمدند و خواستار کمک به افراد کم درآمد با توجه به بحران انرژی و افزایش قیمت‌ها شدند. به گزارش تسنیم،به نقل از نشریه «دی سایت» آلمان، اتحاد چپ متشکل از اتحادیه‌های کارگری، گروه‌های حامی محیط‌ زیست و سازمان‌های اجتماعی خواستار برگزاری این تظاهرات شده بودند. مبتکران تحت عنوان «پاییز در همبستگی، ایجاد امنیت اجتماعی- تسریع تحول انرژی» خواهان کمک هدفمند دولت برای افراد کم درآمد در این شرایط شدند.علاوه‌بر این، تظاهرات کنندگان خواستار توزیع مجدد از طریق مالیات‌های بالاتر برای ثروتمندان و تحول به سمت انرژی‌های پایدارتر هستند. در ایتالیا نیز شهروندان این کشور روز شنبه به میدان «پیازا د فراری» در شهر بندری «جنوا» واقع در شمال ایتالیا آمدند تا نسبت به تحریم‌های ضد روسیه، ناتو و تامین تسلیحات برای کیف اعتراض کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، یکی از اعضای انجمن «فری اسکوئر جنوا» که این راهپیمایی را سازماندهی کرده بود، گفت: این راهپیمایی در حمایت از خروج ایتالیا از ناتو، در مخالفت با تحریم‌ها و تمامی خصومت‌های اقتصادی و نظامی که ما مجبور به رعایت آن هستیم و برای انتقاد از سیاست خارجی ایتالیا که به باور ما برایمان کاملا مخرب است، برگزار شد. در فرانسه هم مردم با ریختن به خیابان‌ها علیه سران اتحادیه اروپا شعار دادند. معترضان علیه رئیس‌کمیسیون اروپا شعار «اورزولا خفه شو» سردادند. مردم فرانسه خواستار حمایت بیشتر نهادهای اروپا از مردم به جای تسلیح بیشتر اوکراین هستند.
مجارستان: مانع تحریم‌های جدید روسیه می‌شویم
از سوی دیگر در بحبوحه بحران انرژی کشورهای اروپایی و کمبود نفت و گاز در این کشورها، مجارستان، از مخالفت خود با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا بر گاز روسیه خبر داد.«گرگلی گویاش» رئیس‌دفتر نخست‌وزیری مجارستان شامگاه شنبه در یک نشست خبری گفت، مجارستان به اتحادیه اروپا اجازه نخواهد داد که تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کند.به نوشته وبگاه «ریانووستی»، گویاش در این‌باره توضیح داد: «ما به وتوی هرگونه تحریم اتحادیه اروپا که بر عرضه گاز روسیه تأثیر بگذارد، ادامه خواهیم داد»گویاش با بیان اینکه تحریم‌ها علیه روسیه به حل بحران اوکراین کمک نمی‌کند بلکه به خود اروپایی‌ها آسیب می‌رساند، از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست در مذاکرات بین مسکو و کیف برای دستیابی به راهکار اوضاع شرکت کنند.
گاز یمن به اروپا نمی‌رسد
«ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن نیز در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد صنعاء اجازه نخواهد داد گاز یمن به اروپا یا هر کشور دیگری برود چراکه خودِ مردم یمن از بحران گاز رنج می‌برند.