kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۸۷۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹

تحریم دانشگاه‌های اسرائیل از سوی دانشگاهیان سرتاسر جهان کلید خورد

ادامه جنايت‌ها و اقدامات ضدانساني صهيونيست‌ها باعث شده تا تحريم علمي اين رژيم وارد فاز جديدي شود و بسياري از دانشگاهيان همكاري خود با تل آويو را قطع كنند.

 

سرويس خارجي-

سال‌هاست كه تحريم تل آويو از سوي بسياري از محافل و گروه‌ها در كشورهاي غربي دنبال مي‌شود. طي سال‌هاي گذشته نيز جنبشي به‌نام «بايكوت اسرائيل» شكل گرفت كه حاميانش خواستار تحريم كالاهاي ساخته شده در مناطق اشغالي فلسطين بودند. اين جنبش از سال 2005(1384) شكل گرفت و تا كنون از نظر اقتصادي توانسته همراهي‌هاي زيادي را در كشورهاي غربي براي تحريم كالاهاي اسرائيلي بدست آورد. علاوه‌بر تحريم اقتصادي، جنبش تحريم علمي و دانشگاهي رژيم صهيونيستي نيز يك‌سال قبل از تحريم اقتصادي اشغالگران در سال 2004(1383) آغاز شد و طي اين سال‌ها توانسته حساسيت‌ها را در محافل علمي و دانشگاهي نسبت به تحولات فلسطين جلب كند.
به تازگي نيز بیش از ۲۵۰ نفر از دانشگاهیان جهان در همبستگی با مردم مظلوم فلسطین خواهان قطع همکاری و جلوگیری از برنامه تبادل علمی و رسانه‌ای با دانشگاه‌های رژیم اسرائیل و عدم استفاده از فرودگاه‌های این رژیم شدند. دانشگاهیان و فعالان دانشگاهی که این بیانیه را امضا کرده‌اند، از دانشگاه‌های ۲۸ کشور جهان از جمله اردن، تونس، مصر، کویت، قطر، لبنان، عراق، گواتمالا، آفریقای جنوبی، مغرب، عربستان، انگلیس، سوئد، آمریکا، استرالیا، هلند، فرانسه، آلمان، اسپانیا، کانادا، موریتانی، بلژیک، شیلی، مالزی، مکزیک، ترکیه و روسیه هستند. «رمزی عوده» دبیرکل بین‌المللی دانشگاهیان ضد اشغالگری و آپارتاید رژیم اسرائیل تاکید کرد که همه کادر و اعضای این کمپین بین‌المللی دانشگاهی خود را متعهد به فعال کردن تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی و جلوگیری از استفاده از فرودگاههای این رژیم برای جابه‌جایی به منظور همکاری علمی با تل‌آویو می‌داند.
جنگ داخلي در آستانه انتخابات تل آويو
همزمان با اعلام قطع همكاري بسياري از محافل دانشگاهي و علمي با رژيم صهيونيستي، اختلافات و تنش‌هاي داخلي در تل آويو بالا گرفته است. اين تنش و درگيري داخلي در آستانه برگزاري انتخابات پارلماني اين رژيم تشديد شده و  بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین و رئیس‌حزب لیکود رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از اقدامات بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم گفت که تصمیم گانتس برای دادن اجازه به تشکیلات خودگردان فلسطین جهت خرید بالگردهای جدید به منظور جا به جا شد مسئولان عالی رتبه این تشکیلات، یک مسیر امن برای قاچاق سلاح غیرقانونی را ایجاد می‌کند.
نتانیاهو این اظهارات را در راستای تبلیغات انتخاباتی که قرار است اوایل ماه آینده میلادی (کمتر از ۱۰ روز دیگر) برگزار شود، در ویدیویی در صفحه توئیتر خود مطرح کرد. نتانیاهو اردوگاهی متشکل از احزاب راست و احزاب دینی را رهبری می‌کند؛ در حالی که بنی گانتس ائتلافی انتخاباتی به نام اردوگاه رسمی را رهبری می‌کند. آخرین نظرسنجی‌ها حکایت از رقابت شانه به شانه این دو اردوگاه دارد. معنای این امر آن است که بحران سیاسی مزمن رژیم صهیونیستی بعد از این انتخابات نیز همچنان ادامه خواهد یافت. رئیس‌حزب لیکود در اظهارات خود گفت: گانتس وابسته به احزاب چپگرا است البته این عیب نیست اما مخفی کردن این مسئله از رای دهندگان عیب است. او افزود: گانتس روز گذشته به مسئولان فلسطینی اجازه داد که بالگرد بخرند و این مسئله یک گذرگاه امن برای قاچاق سلاح غیرقانونی است.
سرقت 30 هزار فشنگ از صهيونيست‌ها
 ضعف نظامي و شكاف‌هاي داخلي در رژيم صهيونيستي باعث شده تا آنها از نظر امنيتي نيز به شدت آسيب‌پذير شوند. در همين ارتباط نيز منابع خبری صهيونيستي روز جمعه اذعان کردند که مقادیر زیادی گلوله از یک پایگاه رژیم موقت صهیونیستی در جنوب فلسطین اشغالی سرقت شده است. «یوسی یهوشع»، تحلیلگر نظامی روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت خبر داد که در جریان این سرقت، بالغ بر ۳۰ هزار و ۲۲۰ تیر فشنگ از این پایگاه سرقت شده است. برخی از منابع خبری عبری می‌گویند که این سرقت چهارشنبه گذشته رخ داده و پلیس این رژیم تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده است.
رسانه‌های صهیونیستی همچنین اواخر شهریور ماه گذشته از یک اتفاق پرده برداشتند که در پایگاه نظامی این رژیم در «النقب» رخ داده بود. در جریان این حادثه، چند فرد ناشناس، سه اسلحه را از سربازانی ربودند که در یک دوره آموزشی شرکت کرده بودند، ولی خواب بودند. افراد ناشناس پس از ورود به پایگاه، موفق شدند این سلاحها را به دست آورند. سربازان صهیونیستی که سلاحشان ربوده شده، در دوره افسران توپخانه شرکت کرده بودند. منابع صهیونیستی با بیان اینکه این اتفاق، یک «خطر امنیتی بزرگ است»، تأکید کردند، ارتش صهیونیستی هم در این باره تحقیقات خود را آغاز کرده است؛ زیرا این، برای نخستین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.