kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۸۷۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
گزارش خبری کیهان

بحران نان به فرانسه رسید نانوایی‌ها: گاز نداریم، نان نداریم

تشدید بحران انرژی در فرانسه‌، نانوایی‌های این کشور را نیز دچار مشکل کرده است به طوری که این روزها بسیاری از قنادی‌ها و نانوایی‌های فرانسوی به دلیل کمبود و گرانی گاز شروع به تعطیلی کرده‌اند.


تشدید بحران اقتصادی در اروپا زیر سایه جنگ اوکراین بسیاری از دولت‌های اروپایی را مستاصل کرده است. در اروپا افزایش شدید قیمت انرژی موجب تعطیلی هزاران شرکت و فروشگاه شده است حتی بر اساس گزارش‌ها بحران انرژی به بحران نان در اروپا نیز منجر شده است. چندی پیش رویترز در گزارشی از آلمان نوشت «نانوایی‌های آلمان با افزایش شدید قیمت انرژی مواجه هستند و هزاران نانوایی در معرض تعطیلی قرار گرفته است.» بعد از آلمان حالا بحران نان به فرانسه نیز رسیده است و گزارش‌ها از تعطیلی نانوایی‌ها به دلیل بحران انرژی حکایت دارد. بر اساس گزارش‌ها بسیاری از قنادی‌ها و نانوایی‌های فرانسوی به دلیل کمبود و گرانی گاز شروع به تعطیلی کردند.روی تابلو این مغازه‌ها نوشته شده است: «گاز نداریم، نان نداریم.». فرانسه این روزها به شدت با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند به طوری که طی روزهای اخیر این کشور شاهد شدیدترین اعتراضات ضد دولتی بود البته دولت ماکرون نیز با مشت آهنین معترضان را به شدت سرکوب کرد. در فرانسه نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بحران‌های کمبود سوخت، افزایش تورم و زمینه‌های ناامنی موجب شده است که سطح محبوبیت رئیس‌جمهور این کشور در سراشیبی سقوط و بدترین وضعیت خود قرار گیرد. به گزارش مجله هفتگی «لوپوئن» داده‌های نظرسنجی موسسه BVA برای رادیو RTL که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که محبوبیت زوج اجرایی فرانسه شامل امانوئل مکرون و الیزابت بورن نخست‌وزیر این کشور در مدار افول قرار دارد. بر این اساس رتبه محبوبیت ماکرون بین سپتامبر و اکتبر(شهریور و مهر) سال جاری میلادی کاهش یافته و در یک ماه با کاهش هفت امتیازی، به ۳۶ درصد رسیده است.
گردش به شرق آلمان
در اروپا، وضعیت آلمان صنعتی‌ترین کشور حوزه یورو از سایر کشورها وخیم‌تر است. طی روزهای اخیر اخبار و گزارش‌های زیادی از تعطیلی هزاران شرکت و فروشگاه در این کشور به دلیل بحران اقتصادی منتشر شده است.نشریه آلمانی «دی ولت» نیز بامداد دیروز(شنبه) با استناد به آمار و داده‌های بانک مرکزی این کشور نوشت، به دلیل بحران انرژی، اقتصاد آلمان درآستانه ورود به رکود اقتصادی است. خبرها و گزارش‌ها حاکی است دولت آلمان برای مدیریت بحران کنونی دست به دامن چین شده است. به گزارش ایرنا به نقل از فاینشال تایمز«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان در رویکردی که نشان از بازنگری راهبرد برلین در قبال پکن است، اوایل ماه نوامبر (آبان ماه) به چین سفر کند. بر اساس این گزارش، این اولین سفر شولتس به چین از زمان تصدی پست صدراعظمی آلمان در اواخر سال گذشته است. این سفر برنامه‌ریزی شده در زمانی انجام می‌شود که وزارت خارجه آلمان به دنبال تجربه ناکام وابستگی بیش از حد در حوزه انرژی به روسیه بر روی استراتژی جدید چین کار می‌کند.«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد:« آلمان پس از تجربه ناکام اتکای بیش از حد اقتصادی به روسیه، دیگر نباید خود را به هیچ کشوری وابسته کند که به ارزش‌هایی متفاوت از ارزش‌های کشور ما (آلمان) عقیده دارد. چنین اشتباهاتی را نباید دو بار تکرار کرد.»این سفر در حالی صورت می‌گیرد که آژانس‌های اطلاعاتی آلمان درباره چین هشدار داده‌ و گفته‌اند که این هسته قدرت آسیایی در درازمدت می‌تواند تهدیدی بسیار بزرگ‌تر از روسیه برای منافع امنیتی آلمان باشد.
بر اساس این گزارش قرار است یک هیئت تجاری بزرگ صدراعظم آلمان را در این سفر همراهی کنند. حزب سبز که نمایندگانش در وزارتخانه‌های اقتصاد و امور خارجه عهده‌دار سمت‌هایی هستند خواستار اتخاذ رویکردی سختگیرانه در مورد چین هستند، این در حالی‌است که بالاترین مقام رهبری سیاسی آلمان مخالف چنین ایده‌ای است.به عبارت دیگر صدراعظم آلمان نمی‌خواهد در شرایطی که به سبب بروز جنگ اوکراین اقتصاد این کشور دستخوش مشکلات فراوانی شده است فرصت توسعه همکاری با چین را از دست بدهد.نگاهی به آمارها نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری و تجارت آلمان با چین در نیمه نخست سال جاری میلادی با رکورد جدید رو‌به‌رو شده است. بنابراین شرکت‌های آلمانی هیچ‌گونه تمایلی ندارند از دومین اقتصاد بزرگ جهان عقب‌نشینی کنند.به عبارت دیگر چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، در آستانه رسیدن به جایگاه نخست در آینده‌ای نه چندان دور با سبقت از آمریکا است.از دیگر سو، اوضاع نابسامان اقتصاد اروپا، بحران انرژی، تورم و گرانی بی‌سابقه، عمدتا ناشی از جنگ اوکراین سبب شده است اوضاع اقتصاد چین نسبت به اروپا به مراتب بهتر باشد.
نگرانی از طولانی شدن جنگ
وزارت خارجی مجارستان نیز حمایت اتحادیه اروپا از طولانی‌تر شدن جنگ اوکراین و روسیه را مورد انتقاد قرار داد و گفت ادعای بروکسل مبنی بر این که جنگ اوکراین تنها می‌تواند به شکست روسیه منجر شود، «خطرناک و غیرقابل قبول» است به گزارش ایرنا، تارنمای راشاتودی نوشت: وزارت خارجه مجارستان با درخواست‌های اتحادیه اروپا برای شکست روسیه از اوکراین مخالفت کرده و می‌گوید این اتحادیه به صلح نیاز دارد نه طولانی‌تر شدن درگیری‌ها. «ایلوا یوهانسون» کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا اظهارت خصومت‌آمیز چندی را در هفته اخیر مطرح کرده  و تاکید دارد که اتحادیه اروپا «مصمم به حمایت از اوکراین تا هر زمان که طول بکشد» است.وی همچنین مدعی شده «برای این که این بحران خاتمه یابد، پوتین باید شکست بخورد»«تاماس منچزر»، وزیرمشاور امور خارجه مجارستان روز جمعه یوهانسون را به «اظهاراتی بسیار خطرناک» متهم کرد و گفت «او پایان بحران را با یک رویداد نظامی مرتبط می‌داند که ما نمی‌دانیم که آیا اصلا اتفاق خواهد افتاد و زمان به وقوع پیوستن آن‌چه موقع خواهد بود».این مقام مجار خاطرنشان کرد «موضع حمایت‌جویانه بروکسل از این درگیری آن را طولانی‌تر و درد و رنج این جنگ را افزایش می‌دهد و این به‌شدت خطرناک و غیرقابل قبول است.»
انتخاب نخست‌وزیر ایتالیا
در ایتالیا نیز که به دلیل بحران اقتصادی کنونی دولت سقوط کرده بود رسانه‌ها اعلام کردند که رئیس‌حزب راستگرای موسوم به «برادران ایتالیا» ماموریت تشکیل دولت جدید را برعهده گرفته است. «سرجیو ماتارلا»، رئیس‌جمهوری ایتالیا، خانم «جورجیا ملونی» رئیس‌حزب راستگرای موسوم به«برادران ایتالیا» را مامور تشکیل دولت جدید این کشور کرد.در انتخابات پارلمانی اخیر ایتالیا، ائتلاف راست میانه از سه حزب- برادران ایتالیا، فورزا ایتالیا و لگا (لیگ)- در انتخابات پارلمانی 25 سپتامبر(3) پیروز شد.«فورتزا ایتالیا» و «لگا »به دلیل موضع نرم‌ترشان در قبال روسیه مورد انتقاد رقبای سیاسی خود قرار گرفته‌اند.
شروط آمریکا برای اعزام نیرو به اوکراین
خبر دیگر از جنگ اوکراین این که شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس نیوز» گزارش داد لشکر ۱۰۱ هوابرد آمریکا آماده ورود به اوکراین در صورت تنش‌های بیشتر مسکو و کیف یا وقوع حمله به یک کشور عضو ناتو است. این شبکه به نقل از سرتیپ «جان لوباس» معاون فرماندهی این لشکر گزارش داد: «آماده دفاع از هر اینچ از خاک ناتو هستیم». سرهنگ ادوین ماتایدس فرمانده تیم رزمی تیپ دوم هم گفت که نیروهایش که در رومانی مستقر شده‌اند، از نزدیک نیروهای روس را تحت نظر دارند، اهدافی را برای تمرین می‌سازند و تمرین‌هایی را که دقیقاً شبیه آنچه در جنگ در جریان است، انجام می‌دهند.  به گزارش خبرگزاری «تاس» به نقل از سی‌بی‌اس نیوز در ادامه این گزارش آمده است: در مجموع، ۴۷۰۰ سرباز از پایگاه خانگی لشکر ۱۰۱ هوابرد در فورت کمپبل کنتاکی برای تقویت جناح شرقی ناتو مستقر شده‌اند. طبق این گزارش، فرماندهان آمریکایی مکرراً به سی‌بی‌اس گفتند که همیشه آماده جنگ در همین امشب هستند و در حالی که برای دفاع از خاک ناتو در آنجا حضور دارند، اگر جنگ تشدید شود یا حمله‌ای به ناتو شود، کاملاً آماده عبور از مرز به اوکراین هستند. این اظهارات در حالی است که به رغم حمایت‌های نظامی واشنگتن از کیف برای مقابله با مسکو، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بارها گفته هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به اوکراین ندارد. 
احتمال افزایش تورم انگلیس به 15 درصد
از انگلیس هم گزارش می‌رسد که اوضاع اقتصادی این کشور روز به روز بحرانی‌تر می‌شود. بلومبرگ در گزارشی در همین زمینه اعلام کرد تورم سالانه انگلیس ممکن است تا آغاز سال آینده به 15 درصد برسد، زیرا افزایش شدید قیمت انرژی باعث افزایش هزینه‌های زندگی می‌شود.این خبرگزاری نوشت، فشارهای قیمتی احتمالا قوی‌تر و طولانی‌تر از حد انتظار خواهد بود، مگر اینکه دولت تدابیر امدادی برای خانوارهایی که در تقلا برای پرداخت قبوض انرژی خود هستند، اتخاذ کند.بر اساس برآوردهای منتشر شده، هزینه کالاها و خدمات در انگلیس در ماه سپتامبر(شهریور) به بالاترین حد در
40 سال گذشته رسیده بود و شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در 12 ماه منتهی به سپتامبر 2022، 10.1 درصد افزایش یافت.