kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۸۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
دبیر ستاد حقوق بشر:

«ایران اینترنشنال»، «بی.بی.سی فارسی» و عوامل آنها باید به فهرست گروه‌ها و افراد تروریستی اضافه شوند

 
 
 
 
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: پرونده‌ای حقوقی در دادگستری تهران برای تعیین خسارات تشکیل و رای لازم علیه آمریکا به دلیل داشتن نقش مستقیم در اغتشاش‌های اخیر صادر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری میزان، کاظم غریب‌آبادی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: به دلیل دخالت و نقش مستقیم آمریکا در اغتشاشات اخیر، مقرر گردید پرونده‌ای حقوقی در دادگستری تهران برای تعیین خسارات تشکیل و رای لازم علیه این کشور صادر شود. غریب‌آبادی با اشاره به نقش مخرب شبکه‌های تلویزیونی ایران اینترنشنال و 
بی بی سی فارسی در هدایت و تحریک به اغتشاش، تخریب اموال و تجهیزات عمومی و خصوصی، اقدامات تروریستی و ارائه آموزش‌های چگونگی ایجاد درگیری و ساخت وسائل مربوطه، تاکید کرد: این دو شبکه و عوامل آن باید به فهرست گروه‌ها و افراد تروریستی اضافه شوند؛ از سوی دیگر، پرونده‌های مستندی درخصوص این شبکه‌ها در حال تدوین است و اقدامات قضایی در محاکم داخلی و خارجی علیه آن‌ها به زودی پیگیری خواهد شد. وی افزود: در این میان، نقش کشورهای میزبان و حامی این شبکه‌ها، یعنی انگلیس و عربستان سعودی، نیز از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط حاکمیت مغفول نخواهد ماند.
معاون امور بین الملل قوه قضائیه با اشاره به حملات صورت گرفته علیه اماکن و اشخاص دیپلماتیک ایران در برخی کشورها گفت: کلیه اماکن و مامورین دیپلماتیک نسبت به هرگونه تجاوز، تعرض و ایجاد خسارت مصونیت دارند و کشور پذیرنده وظیفه خاصی برای اتخاذ تمامی تدابیر لازم به منظور حفاظت و جلوگیری از تهاجم و ایراد خسارت به اماکن و مامورین دیپلماتیک دارد. غریب‌آبادی از کشورهایی که اماکن و مامورین دیپلماتیک ایرانی در قلمرو آن‌ها مورد حمله و تعرض قرار گرفته‌اند، خواست تا ضمن عمل به تعهدات بین‌المللی خود در ارتقای حفاظت و تضمین عدم تکرار و جبران خسارات مادی و معنوی، مسببین و مباشرین این حوادث را نیز تحت تعقیب و رسیدگی قضایی قرار دهند، در غیر این صورت برابر کنوانسیون ۱۹۷۳ باید آنان را برای محاکمه به ایران مسترد نمایند.