تقلب تولیدکنندگان مواد غذایی در برچسب زدن
تولیدکنندگان مواد غذایی در آمریکا برای تشویق مصرف کنندگان به مصرف بیشتر، در برچسب زدن تاریخ مصرف تقلب میکنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که جهان با تامین مواد غذایی برای مردم دچار مشکل است و بسیاری از مردم دنیا دچار سوء تغذیه و گرسنگی هستند، بسیاری از شرکتهای تولید و بستهبندی مواد غذایی در آمریکا، برچسب زمان مصرف و انقضای محصولات خود را زودتر از زمان انقضا میزنند تا مصرف کنندگان سریعتر آنها را بخرند و مصرف کنند، یا این که پس از خرید، با گذشتن تاریخ انقضا در منزل، آنها را دور بریزند و مواد غذایی جدید بخرند. به علاوه، بسیاری از مواد غذایی تاریخ گذشته، به کارخانه بازمی گردند و بدون تغییر، دوباره تاریخ جدیدی میخورند و به فروشگاهها باز می گردند. یک مشتری گفت: تاریخ مصرف مواد غذایی به من درک زمان مصرف میدهد. پس من بهتر میدانم که بر اساس آن تاریخ باید با آن چه کنم. یک مشتری زن هم گفت: به نظر من فکر خوبی است که تاریخ انقضا میزنند و من هم حتما با توجه به این تاریخ ها، آنها را مصرف میکنم. مسئول یک فروشگاه گفت: ما اینجا شاهد سوء تفاهم و به اشتباه انداختن مصرف کنندگان، توسط شرکتهای تولید و بسته بندی و توزیع، با زدن برچسب تاریخ مصرف هستیم. مردم واقعا نمیدانند مفهوم این برچسبها چیست. آنها فکر میکنند با گذشتن تاریخ، یا بهترین زمان مصرف، دیگر نمیتوان آنها را خورد. مدیر اجرایی طرح «غذا را دوباره بخوریم» گفت: مشکل اساسی این است که مردم درباره برچسب تاریخ مواد غذایی دچار سوء تفاهم میشوند و همیشه با گذشتن تاریخ مصرف، آن را دور میاندارند و این باعث دورریز غذا و تولید زباله میشود. باید سامانهای ایجاد شود که با درج بهترین تاریخ مصرف، مردم را به سمت بهتر مصرف کردن ببرد، نه مصرف نکردن و دور ریختن. مدیر عملیات کارخانه مواد غذایی گفت: مردم با دیدن تاریخ مصرف مواد غذایی، در صورت باقی بودن تاریخ مصرف، از آن لذت میبرند و با دیدن گذشتن تاریخ، آن را بد میدانند و بدون امتحان مواد غذایی، به تولیدکنندگان و تاریخ زدن آنها اعتماد میکنند. گذشتن این تاریخ، به این معنا نیست که آنها اصلا قابل مصرف نیستند و خاصیت آنها از بین رفته و باید دور ریخته شوند، بلکه در بسیاری از موارد، باید به بو و رنگ آن غذاها توجه کرد و اگر تغییر بو یا رنگ نداده باشند، میتوان آنها را مصرف کرد.