رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:
علت تأخیر پروازها باید به مردم اطلاعرسانی شود
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد که علت تاخیر پروازها باید شفاف و روشن به مردم اطلاعرسانی شود.
محمد محمدیبخش درباره تاخیر پرواز در شرکتهای هواپیمایی به ایسنا گفت: موضوع تاخیرهای هواپیمایی یک زنجیره است؛ سازمان هواپیمایی هم با زنجیرهای از دلایل مواجه است، بخشی از آن آب و هوا، بخشی خرابی و تعمیرات هواپیما، بخشی نیروی انسانی، بخشی فرودگاهی و امنیتی است و موضوعات مختلف دست به دست هم میدهد.
وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی بهعنوان نهاد حاکمیتی تشخیص میدهد که این تاخیر، با توجه به شرایط بیرونی رخ داده یا شرایط درونی عامل آن بوده، عامل انسانی علت آن بوده یا عامل غیرانسانی. زمانی که ما احصا کنیم عامل انسانی باعث تاخیر بوده و عمدی صورت گرفته است، باید حکم قضایی بگیریم و برخورد قضایی کنیم که بعضا هم این موضوع اتفاق میافتد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اگر فردی کاری انجام دهد که باعث تاخیر و بروز نارضایتی شود، درصورتی که این موضوع خارج از چارچوب قوانین و مقررات و اختیاراتش باشد، حتما باید به نهادهای ذیربط قضایی معرفی شود و پاسخگو باشد. بعضا هم سازمان تعزیرات و دستگاههای قضایی به این موضوع وارد شده و پرسوجو میکنند و البته این موضوع هم حتما به این معنا نیست که آن فرد محاکمه میشود، بلکه ادلهاش را ارائه میکند که یا پذیرفته میشود یا اگر کسی متخلف باشد، برایش حکم صادر میشود.
محمدیبخش با بیان اینکه مرجع رسیدگی به موضوع تاخیرهای هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری است، افزود: مگر اینکه جرم یا اتفاقی در حوزه عامه رخ دهد که در آن صورت دستگاه قضایی وارد میشود. برای سازمان هواپیمایی هم تفاوتی بین اینکه ایرلاین خصوصی باشد یا دولتی وجود ندارد و حتما رسیدگی صورت میگیرد و سازمان هم بدون اغماض به این موضوع ورود میکند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: دلایل این تاخیرها متعدد است و ما هم باید تلاش کنیم در حوزه فرودگاهی شفاف و روشن اطلاعرسانی کنیم، تا تعمیرات، خطای انسانی، آب و هوا و هرچه را که در این چرخه منجر به تاخیر میشود، صادقانه به مردم گزارش دهیم؛ اما باید این موضوع را بپذیریم که هیچکس در مجموعه ایرلاین بهدنبال پرواز با تاخیر نیست، چون برای شرکت ضرر اقتصادی دارد، ما هم بدون تعارف و رودربایستی، علت را هرچه باشد بیان میکنیم.
گفتنی است هرچند برخی عامل ایجاد تأخیر در همه دنیا مرسوم است، اما آنچه موجب ناراحتی مردم میشود، تأخیرهای گاه و بیگاه و بعضا طولانیمدت برخی پروازها بدون رعایت مفاد منشور حقوق مسافران مانند ارائه توضیح و عذرخواهی از جانب مسئولان شرکتهای هواپیمایی است.
نمونه اخیر این مشکل، پروازهای هواپیمایی دولتی ایرانایر در شهریورماه امسال و در جریان پروازهای اربعین حسینی بود. در حالی که پروازهای بسیاری از شرکتها در مسیر تهران نجف و بالعکس در زمان مقرر انجام میشد، اما پروازهای ایرانایر با چند ساعت تأخیر صورت میگرفت و مهمتر اینکه اساسا مسئولان شرکت بعضا هیچیک از موارد حقوق مسافران را رعایت نکردند و حتی برای ارائه توضیح در دسترس مسافران قرار نداشتند.
در یکی از موارد، خبرنگار ما که خود در پرواز نجف- تهران حضور داشت، ماجرا را از ایرانایر پیگیری کرد ولی اساسا هیچ پاسخی دریافت نکرد! در ادامه این مشکل از طریق بازرسی سازمان هواپیمایی دنبال شد که این سازمان هم بعد از مدتی به یک تماس و دریافت اطلاعات تکمیلی بسنده کرد و تا امروز از برخوردهای احتمالی با مقصران و جبران حقوق تضییع شده مسافران خبری نشده است.