kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
امیرعبداللهیان در دیدار با همتای ارمنستانی:

هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه خط قرمز ماست/ مخالف حضور بیگانگان در منطقه هستیم چه در آذربایجان چه در ارمنستان

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای ارمنستانی در ایروان با بیان اینکه مخالف هرگونه تغییر ژئوپلیتیک و مرزها در قفقاز هستیم، نگرانی ایران را از هر اقدامی که باعث حضور نیروهای خارجی در منطقه شود اعلام کرد.
 
 
 
 
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران پنجشنبه شب در ایروان با «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به مناسبات دیرینه دو کشور، اهمیت تقویت روابط فیمابین و ارتقا و بازتعریف آن در ابعاد مختلف و خصوصا حوزه همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی را مورد تاکید قرار داد.
امیرعبداللهیان در بخش تبادلات تجاری، افزایش حجم مبادلات از ٧٠٠ میلیون دلار فعلی به سطح یک میلیارد دلار را با توجه به ظرفیت‌های موجود قابل حصول خواند و بر تلاش دو کشور خصوصا با بهره‌مندی از توان بخش‌های خصوصی برای عملیاتی کردن توافقات در موضوعات مختلف در حوزه‌های حمل‌ونقل، انرژی و کشاورزی و صدور خدمات فنی مهندسی تاکید کرد.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی بیان کرد: خوشحالیم در این سفر شاهد افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان خواهیم بود این تحول هم دلیل دیگری است بر عمق مناسبات تاریخی ایران و ارمنستان.
وزیر خارجه ایران گفت: به صراحت مخالفت خود را با هرگونه تغییر ژئوپلیتیک و مرزها در قفقاز اعلام کردیم. درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان نگرانی‌هایی را در منطقه‌ایجاد کرد منطقه قفقاز شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد معتقدیم احترام به تمامیت ارضی کشورها در منطقه قفقاز به‌عنوان یک اصل باید مورد توجه قرار بگیرد.
امنیت ارمنستان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم
وی افزود: خرسندیم مناسبات د‌و کشور در مسیر درست خود قرار دارد و در حال پیشرفت است ما امنیت ارمنستان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم و نگرانی خود را از هر اقدامی که باعث حضور نیروهای خارجی در منطقه شود اعلام کردیم.
وزیر امور خارجه همچنین در نشست مشترک خبری با همتای ارمنستانی گفت: ایران معتقد است حضور نیروهای بیگانه و مداخلات خارجی در منطقه در هر بخشی از منطقه از جمله آذربایجان و ارمنستان به نفع مردم منطقه نخواهد بود و امیدواریم مسائل منطقه در قالب فرمت‌های پیش‌بینی شده از جمله ۳+۳ در سطح کشورهای منطقه حل و فصل
شود. 
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ایران هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه را تحمل نخواهد کرد و این را خط قرمز خود می‌دانیم و همه گونه تدابیر لازم را برای جلوگیری از چنین نیاتی به کار خواهیم گرفت.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره تغییر مرزها گفت: رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت‌وگوهای دیپلماتیک گفته که هیچ برنامه‌ای آذربایجان برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه و مرزهای منطقه نخواهد داشت ولی ما در عالی‌ترین سطوح نسبت به تغییر ژئوپلیتیک و مرزهای منطقه به مقامات ذی‌ربط هشدارها را داده‌ایم و ایران از همه ظرفیت‌ها برای ممانعت از این اقدام برخوردار است.