kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۷۸۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
انصارالله حملات خود را از سر گرفت

بندر نفتی تحت اشغال عربستان و امارات آماج حملات پهپادی انقلابیون یمن

حمله پهپادي شامگاه جمعه به نفتكش‌ها و اهدافي متعلق به ائتلاف سعودي در شرق شهر «مکلا» که نفتکش‌هایشان را فراری داد نشان می‌دهد فاز تحولات ميداني در يمن از «هشدار» به «عمليات جنگي» در حال تغيير است.
 
 
 
سرويس خارجي-
 
سه هفته پس از پايان آتش بس سازمان ملل در يمن، دیروز پهپادهاي انصارالله بندرگاه «الضبه» واقع در شرق شهر مکلا مرکز استان حضرموت را با انفجارهاي متعدد لرزاندند. تصاويري كه در شامگاه جمعه در رسانه‌هاي بين‌المللي منتشر شد، ستون‌هايي از دود را نشان مي داد كه از بندر «الضبه» به هوا برمي‌خاست. به گفته رسانه‌هاي عربي از جمله روسيا اليوم، این انفجارها همزمان با ورود یک کشتی حامل محموله نفتی صورت گرفته است و برخي رسانه‌ها نيز حمله دو فروند پهپاد انتحاری انصارالله به اين بندر در نزدیکی الریان و سواحل استان حضرموت را تائيد كردند. یونیوز نيز با تایيد اين حمله پهپادي گزارش داد، یک نفتکش غول پیکربرای انتقال دو میلیون بشکه نفت خام وارد بندر مذکور شد و بلافاصله این انفجارها رخ داده است. گفته شده این نفتکش قصد داشته است نفت دزديده شده از میادین «المسیله» در غرب حضرموت را به مقصد نامعلومی جابه‌جا کند.
بندري الضبه كه عصر جمعه هدف قرار گرفت، در اشغال نظاميان اماراتی و یکی از بنادری است که در آن نفت و گاز یمنی‌ها توسط اشغالگران غارت مي شود. همچنين منابع ديگري نيز گفتند كه پهپادها عصر جمله نفتکش نیسون کیا (nisson kea) متعلق به ائتلاف سعودي-اماراتي را هدف قرار دادند. 
حمله به نفتكش‌هاي ائتلاف سعودي-اماراتي در شامگاه جمعه آغازي بر دوره جديد نبردها در يمن است. از ماه‌ها قبل، نيروهاي دولت نجات ملي و انصارالله نسبت به غارت منابع نفتي يمن هشدار داده و خواستار توقف بهره‌برداري از منابع نفت يمن توسط متجاوزان ائتلاف سعودي شده بودند، اكنون با حمله پهپادي صورت گرفته به نظر مي رسد كه فاز تحولات يمن از تهديدات و هشدارهاي شفاهي به حملات نظامي و ميداني تغيير پيدا كرده و انتظار مي‌رود بعد از اين نيروهاي انصارالله به صورت عملي به تجاوزات و غارت منابع يمن واكنش نشان دهند.
يك نكته مهم در حمله پهپادي اخير به نفتكش‌هاي بندر الضبه آن است كه اين حمله و ادامه چنين حملاتي مي‌تواند بازارهاي جهاني انرژي و نفت را در آستانه وارد شدن به فصل سرما تحت تاثير قرار دهد. در شرايطي كه بازار نفت و انرژي با تورم فزاينده رو‌به‌روست و غربي‌ها بدليل جنگ اوكراين خواستار كاهش قيمت انرژي و در اختيار داشتن منابع نفت و گاز بيشتر در طول پائيز و زمستان سرد هستند، وارد شدن نيروهاي انصارالله و ارتش يمن به پاسخ عملي عليه غارت نفت مي‌تواند شرايط دشوارتري را پيش پاي متحدان غربي سعودي قرار دهد. در واقع نه فقط رياض و ابوظبي از وارد شدن به يك درگيري نظامي دوباره با انصارالله يمن نگرانند، بلكه متحدان غربي آنها نيز تمايلي ندارند در شرايطي كه بازار انرژي بي‌ثبات است، واكنش انصارالله اين بازار را بي‌ثبات‌تر و تورم انرژي را افزايش دهد.
اين روزها اگرچه آتش بس در يمن برقرار نيست، اما انصارالله نشان داده كه دست برتر تحولات يمن را در اختيار دارد و با وجود عدم تمديد آتش بس، گويي نگراني از وارد شدن به يك جنگ تمام عيار با ائتلاف سعودي ندارد. به قول نويسنده گزارش العربي جديد، انصارالله با رژه‌هاي نظامي خود در جريان آتش بس ثابت كرد كه ابتكار عمل را پس از آتش بس در اختيار خواهد داشت و اكنون حمله پهپادي اخير به نفتكش ائتلاف سعودي اين ابتكار عمل نيروهاي انصارالله را ثابت كرد.
استقرار سامانه‌هاي اسرائيلي در امارات
با توجه به نمايش قدرت انصارالله در دوران پس از آتش بس، به نظر مي‌رسد كه ابوظبي نيز اين تهديدات را جدي گرفته و از همين رو،  رسانه‌ها از استقرار سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در امارات خبر دادند. اين خبر را سایت بریکینگ دیفنس آمریکا اعلام کرده و گفته که تل آويو اخیرا یک سامانه پدافند هوایی را با هدف محافظت از امارات در برابر موشک‌ها و پهپادهای یمنی در این کشور مستقر کرده است.