سرپرست شرکت بهرهبرداری متروی تهران:
کمبود داریم اما قطارهای ناایمن را وارد خط نمیکنیم
سرپرست شرکت بهرهبرداری متروی تهران گفت: اگر ایمنی قطارها در چکهای روزانه تایید نشود به هیچ عنوان قطار را وارد خط نمیکنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حامد عباسی نامی با بیان اینکه قطارهای درون شهری باید بازآماد (اورهال) شوند، افزود: در پارهای از مسائل از جمله تأمین و انجام تعمیرات دورهای مناسب، جدا از بحث تحریم خارجی، خود تحریمی نیز در داخل مترو داشتیم و به همین علت در این موضوع نیز وقفه ایجاد شده است.
عباسی افزود: مدیران مترو تمام تلاش خود را در این یک ماه و نیم به کار بستند تا مسیرهای اعتباری و بودجهای که شهرداری مشخص کرده و در تفاهمنامهها نیز قید شده، عملیاتی کنند تا فقط این اعداد بر روی کاغذ نماند و این رایزنیها عملیاتی شود و به پول تبدیل شود، تا ما با این پول قطعات را ثبت سفارش کنیم و به دست ما برسد، حداقل پروسهای چهار ماهه است و این عقبماندگی را باید با تلاش مضاعف حل و فصل کنیم. وی با اشاره به اینکه در شرایطی هستیم که هرچقدر اورهال قطارها را انجام دهیم، نمیتوانیم تأمینکننده قطار برای خطوط جدید مثل ۶ و ۷ باشیم تا سرفاصله حرکت قطارها در این خط را کاهش دهیم، گفت: برای انجام این مهم نیازمند اقدامی عملی در حوزه بالادستی هستیم تا خرید قطارهای جدید وارد فاز عملیاتی شود و تولید قطارها آغاز شود؛ چراکه اگر قطار ساخته و به ظرفیت متروی تهران اضافه شود، قطعا میتوانیم سرویسدهی بهتر داشته باشیم.
سرپرست شرکت بهرهبرداری متروی تهران ادامه داد: از ۱۶۷ رام قطار فعال در مترو، روزانه ۱۳۵ رام قطار آماده حرکت هستند و با وجود مشکلات از تعداد سرویسهای قطارهای مترو کم نکردهایم؛ بهگونهای که سرفاصله در خطوط شلوغ ما بین ۳.۵ تا ۴ دقیقه براساس تعداد مسافران در جریان است و این خطوط فعلا ظرفیت کاهش سرفاصله حرکت قطار به دلایل فنی را ندارند.
عباسی در مورد خالی بودن قطعات انبارهای مترو نیز گفت: در تأمین قطعات خارجی به دلیل تحریمها با مشکلاتی مواجه هستیم، اما تاکید دارم که در این شرایط نیز ایمنی حرف اول را میزند بهگونهای که اگر ایمنی قطارها در چکهای روزانه تایید نشود به هیچ عنوان قطار را وارد خط نمیکنیم و قطار ناایمن را حتی با وجود افزایش سرفاصله حرکت قطارها، وارد خط نمیکنیم. وی افزود: نقص در تأمین قطعات ممکن است بر روی اعزام قطارها تاثیر بگذارد و بینظمی در این زمینه رخ دهد؛ اما خوشبختانه طی ابلاغیه واحدهای عملیاتی میبینیم که حدود ۹۸ درصد از برنامه ابلاغی به خطوط بدون مشکل خاصی اجرایی شده و هیچ مشکلی ندارند؛ اما خالی بودن انبارها بر روی بینظمی حرکت تاثیر میگذارد نه اینکه بخواهد این موضوع بر ایمنی تاثیر بگذارد.