kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرد

افزایش مصرف بنزین ۲۰ درصد رشد تولید ۵ درصد

 
 
 
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش 20 درصدی مصرف بنزین در مقابل رشد 5 درصدی تولید این محصول خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این شرکت گزارش داد، با رفع محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا و افزایش ناگهانی 20 درصد مصرف بنزین کشور نسبت به سال گذشته، هیچ‌گونه خللی در تامین بنزین کشور به وجود نیامد.
شایان ذکر است براساس مصوبه هیئت وزیران همه بنزین مصرفی کلانشهرهای کشور از جمله تهران با کیفیت استاندارد یورو 4 توزیع می‌شود و همه شاخص‌های مهم بنزین از جمله محتوای گوگرد، آروماتیک، بنزن و الفین کمتر از حدود مجاز ذکرشده در استانداردهای موصوف است.
دلیل اصلی آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور بالا بودن میزان مصرف سوخت خودروها (اعم از خودروهای سبک، سنگین، موتورسیکلت‌ها و غیره و عدم رعایت استانداردهای تدوین‌شده در این خصوص) استاندارد ملی 4241 با عنوان دستورالعمل برچسب انرژی خودروها است و ارتباطی به کیفیت سوخت که مطابق استانداردهای یورو 4 و یورو 5 تولید و عرضه می‌شود ندارد.
ایران در آستانه واردات بنزین
میزان مصرف بنزین کشور به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده و از میزان متوسط تولید پیشی گرفته است. با توجه به روند کند افزایش تولید بنزین در کشور و رشد سالانه ۵ الی ۱۰ درصدی مصرف بنزین در صورت تداوم شرایط فعلی کشور به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد.
البته همین حالا هم زمزمه‌هایی از واردات شنیده می‌شود و ظاهرا در قبال صادرات برخی فراورده‌های نفتی، از یکی از کشورهای شمالی بنزین وارد شده است با این حال دولت هنوز به‌طور رسمی نسبت به واردات بنزین تصریح نکرده است.
به گزارش مشرق، طبق گفته کارشناسان، تبدیل‌شدن به واردکننده بنزین عوارضی از جمله کاهش امنیت تأمین انرژی کشور، کاهش تاب‌آوری کشور در برابر تحریم، ایجاد فشار بر منابع ارزی و افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های دولت و افزایش کسری بودجه را در پی دارد.
بنابراین با توجه به پیامدهای افزایش مصرف بنزین، لازم است که هرچه سریع‌تر متولیان امر سیاست‌های دقیقی را برای کنترل این وضعیت تبیین کنند.
اسقاط خودروهای فرسوده
در این بین، آن‌طور که کارشناسان می‌گویند یکی از شیوه‌های مؤثر در مدیریت مصرف بنزین اسقاط خودروهای فرسوده است زیرا اسقاط هر خودروی فرسوده در حال تردد سبب کاهش مصرف ۲۰۰۰ لیتر بنزین در سال می‌شود.
در ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ابلاغ شده است. شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان معادل بیست‌وپنج درصد تولید ماهانه شده است. اجرای این ماده موجب رشد چشمگیر اسقاط خودروهای فرسوده می‌شود.
اصلاح مصرف
همچنین مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی معتقد است اصلاح مصرف سوخت تنها راهکار جبران افزایش سرانه مصرف بنزین است.
جلیل سالاری فروردین امسال با بیان اینکه ساخت پالایشگاه جدید نیازمند زمانی چهار تا شش ساله است، اظهار کرد: برای جبران افزایش سرانه مصرف باید فکری دیگر اندیشیده شود، در غیر این صورت تراز ظرف یکی دو سال آینده منفی خواهد شد، بنابراین باید بهینه‌‌سازی مصرف انرژی را اولویت قرار دهیم و در حوزه وزارت نفت سعی شده است سازوکارها تغییر کند، برای نمونه در چرخه حمل‌ونقل و سوخت، بر شبکه خطوط تمرکز شده تا جابه‌جایی جاده‌ای کاهش یابد و تبعات محیط‌زیستی نیز کمتر شود.
سالاری از جوان‌‌سازی ناوگان خودرویی نیز خبر داد و گفت: این موضوع منتظر تأمین اعتبار است و در پی آن روزانه چهار تا پنج میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت، در غیر این صورت هر یکی دو سال باید پالایشگاهی جدید بسازیم که در نتیجه مصرف کل نفت خام به‌جای صادرات وارد چرخه حمل‌ونقل خواهد شد.