وزارت صمت:
چهار گروه کالایی مشمول طرح استعلام گارانتی شدند
بر اساس اعلام مدیرکل دفتر خدمات، نگهداری و تعمیر وزارت صمت، گروههای کالایی «موبایل»، «لوازم خانگی»، «اقلام دیجیتال» و «قطعات یدکی خودرو» مشمول طرح استعلام گارانتی شدهاند و مردم میتوانند گارانتی هر کدام از اقلام مذکور را به راحتی از سامانه گارانتی استعلام بگیرند.
حمید محلهای، در گفتوگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه تاکنون چهار گروه کالایی موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و قطعات یدکی خودرو، شامل طرح استعلام گارانتی شدهاند، گفت: تولیدکنندگان و یا واردکنندگان این کالاها طبق قانون موظف هستند تا محصولات خود را در سامانه جامع گارانتی ثبت کرده و شرکت گارانتیکننده محصولات خود را به این سامانه معرفی کنند.
وی ادامه داد: هر تولیدکننده و واردکنندهای که اقلام مذکور را به مردم عرضه میکند اگر از ثبت گارانتی خود در سامانه جامع گارانتی امتناع کند مرتکب تخلف شده است، در حال حاضر سامانه جامع گارانتی تمرکز خود را بر محصولات لوازم خانگی متمرکز کرده و در حال تکمیل گارانتی این گروه کالایی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، اطمینان یافتن از معتبر بودن «گارانتی» به عنوان معضلی که سالها گریبانگیر حقوق مصرفکنندگان بوده است، همواره در هنگام مراجعه به مراکز خرید کالا همچون لوازم خانگی از جمله دغدغههای خریداران بوده است.
متأسفانه اجناس قاچاق و تقلبی در بازار زیاد است و بدون خدمات پس از فروش و ضمانت واقعی و معتبر به مردم فروخته میشود؛ تداوم همین رویه موجب شده است که مصرفکنندگان کالا در کشور همیشه از مفهوم گارانتی، یک ذهنیت منفی و غیرکاربردی داشته باشند.
در واقع کارتهای یکبار مصرف یا برچسبهای تقلبی که تنها هزینه اندک و ناچیز چند هزار تومانی برای فروشندگان و عرضهکنندگان کالا در پی داشت، هم مشتری را فریب میداد و هم اینکه قیمت کالا را بدون دلیل و به میزان قابل توجهی افزایش میداد؛ در این بین، مصرفکننده به غیر از اعتماد به فروشنده، راه دیگری برای اطمینان از واقعی بودن تعهدات گارانتی کالای خریداری شده نداشت.
برای رفع همین مشکل، وزارت صمت سامانهای را طراحی کرده است که مردم میتوانند قبل از خرید مطمئن شوند که کالایی خریداری شده گارانتی معتبر دارد و یا آنکه این جنس صرفاً یک کالای تقلبی و یا قاچاق است که با ادعای دروغین دارا بودن گارانتی، هیچگونه خدماتی به خریداران ارائه نداده و صرفا برای افزایش بیدلیل قیمت کالا کیسه دوخته است.
سامانه جامع گارانتی سامانهای است که بهمنظور ساماندهی به خدمات گارانتی در سطح کشور از سوی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ایجاد شده است. این سامانه بستری است که در آن خریداران از اصالت کالاهای عرضه شده اطمینان یافته و نمایندگیهای رسمی ارائه خدمات پس از فروش را میشناسند.
روش بررسی گارانتی
پیش از این، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در همین باره به رسانهها گفته بود: «در زمان خرید کالا، اگر خریدار به کالا شک داشت، حتما کد شناسه [ET1] و یا کد رهگیری کالا- که بر روی بستهبندی کالا یا در کارت ضمانت آن قابل مشاهده است- را به کد دستوری #۷۷۷۷*۴* پیامک کند؛ با وارد کردن این کد، شرکت تولیدکننده، سال ساخت، نوع گارانتی و دیگر اطلاعات نمایش داده میشود. نام این سامانه، سامانه جامع گارانتی است و در آنجا میتوانید تمامی اطلاعات گارانتی و محصول خود را مشاهده کنید».
هماکنون همه خریداران گروههای کالایی مانند لوازم خانگی، موبایل، اقلام دیجیتال و قطعات یدکی خودرو نظیر باتری خودرو و تایر میتوانند با مراجعه به سامانه جامع گارانتی از «مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتیکننده، نحوه فعالسازی گارانتی، شرح کالا، تاریخ شروع گارانتی، تاریخ اعتبار گارانتی، مدت گارانتی و شناسه کالا» محصول خریداری شده، اطلاع به دست بیاورند.
استعلام اصالت و گارانتی کالا برای کالاهای مشمول، بهوسیله شناسه رهگیری، برند و سریال مندرج بر کالا امکانپذیر است.
برای این منظور مصرفکننده میتواند این شناسه را از روی جعبه(بستهبندی)، بدنه یا کارت گارانتی دریافت و و از طرق زیر استعلام کند:
- از طریق درگاه وب سامانه جامع گارانتی به آدرس
www.Irangs.ir (استعلام با شناسه رهگیری و سریال کالا)
- از طریق اپلیکیشن سامانه جامع تجارت (استعلام با شناسه رهگیری)
- با شمارهگیری کد دستوری #۷۷۷۷*۴* و انتخاب گزینه سامانه جامع گارانتی (استعلام با شناسه رهگیری)