kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
واکنش فدراسیون بسکتبال به درخواست استرالیا

فقط در ایران میزبان خواهیم بود از حق مسلم خود کوتاه نمی‌آییم

رئیس‌فدراسیون بسکتبال ایران با درخواست استرالیا از فدراسیون جهانی بسکتبال برای بازی با تیم ملی ایران در کشور ثالث مخالفت کرد.

 

سرویس ورزشی-

طبق برنامه مصوبِ مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ بسکتبال، تیم ملی ایران که دیدارهای خود در مرحله دوم را در گروه F دنبال می‌کند در قالب پنجره پنجم میزبان دو تیم چین و استرالیا خواهد بود. قرار است دیدار با این دو تیم طی روزهای ۲۰ و ۲۳ آبان ماه در تالار بسکتبال آزادی برگزار شود. بر همین اساس چینی‌ها اقدامات لازم برای دریافت ویزای سفر به ایران را انجام داده‌اند اما استرالیایی‌ها نه تنها از انجام آن امتناع کرده و تا به امروز درخواستی برای صدور ویزا نداشته‌اند، بلکه طی مکاتبه با فیبا آسیا ضمن اعلام معذوریت از سفر به ایران، خواستار برگزاری دیدار با تیم ملی کشورمان در کشوری ثالث شده‌اند. محسن معزی‌فر دبیر فدراسیون بسکتبال در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر با تایید این خبر گفت: موضوع از طرف فیبا آسیا به فدراسیون بسکتبال ایران اطلاع‌رسانی شده است اما فدراسیون مخالفت خود را صراحتا اعلام کرده است. فدراسیون بسکتبال طی مکاتبه با «هاگوپ خاجیریان» مدیر دفتر منطقه‌ای فیبا در حوزه آسیا با تاکید بر اینکه شرایط تهران و در کل ایران اصلا بحرانی نیست، با درخواست مطرح از سوی استرالیایی‌ها مخالفت کرده است. دبیر فدراسیون بسکتبال با بیان اینکه در مکاتبه صورت گرفته دلایل و مستندات خود را عنوان و اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، یادآور شد: چطور می‌شود چین مشکلی بابت سفر به ایران و حضور چند روزه در تهران برای دیدار با تیم ملی کشورمان را نداشته باشد اما استرالیا احساس خطر کند؟ قطعا بسکتبال ایران زیر بار این موضوع نخواهد رفت.
معزی فر با بیان اینکه هنوز به مکاتبه انجام شده از طرف فدراسیون بسکتبال ایران پاسخی داده نشده است، گفت: پیش از این تیم ملی بسکتبال در شرایط نه چندان مساعد سوریه، عازم این کشور شد و دیدار خود را طبق برنامه انجام داد. برای دیدار برگشت برابر استرالیا هم در جایی غیر از کشورمان به میدان نمی‌رویم.
واکنش داوری به درخواست استرالیا
علاوه‌بر دبیر فدراسیون بسکتبال، دیروز داوری رئیس‌فدراسیون هم به اقدام عجیب استرالیا پاسخ داد. او در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: ملاک ما برای ارتباط و مکاتبه با فدراسیون‌های جهانی و آسیایی، ایمیل آن فدراسیون است. تا به این لحظه چیزی به صورت رسمی و مکتوب نزد فدراسیون ایران نیست. ضمن این که ما به هیچ عنوان چنین چیزی را قبول نمی‌کنیم.او گفت: تا به این لحظه ما پیگیر روادید تیم چین بوده‌ایم و پیگیر روادید استرالیا هم هستیم. واقعیت این است که برای ما هم بد نبود به استرالیا نرویم، بعد از بازی سخت مقابل ژاپن یک مسیر طولانی را تا استرالیا رفتیم که کار راحتی نبود.
رئیس‌فدراسیون بسکتبال ایران در پاسخ به این سؤال که چقدر امکان برگزاری بازی در کشور سوم وجود دارد؟ تصریح کرد: تصمیماتی که فیبا می‌گیرد حداقل باید ۲۰ تا ۲۵ روز مانده به ما اعلام شود که تا این لحظه چیزی رسما به ما اعلام نکرده‌اند و من فکر می‌کنم فیبا اجازه ورود مسائل سیاسی به ورزش را ندهد و این موضوع چندان مسئله جدی نباشد.وی گفت: به هر حال ما حق میزبانی داریم؛ نمی‌شود این حق میزبانی را از دست بدهیم، به جد مخالف هستیم هر چند که چیزی رسمی به ما اعلام نکرده‌اند. چین هم کشوری بزرگ‌تر از استرالیا است و به نظرم مشکلات ویزایی و... بهانه است. ما به عنوان متولی بسکتبال جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان از حق مسلم خود کوتاه نخواهیم آمد، تمامی شرایط میزبانی در ایران فراهم است و این را بارها ثابت کرده‌ایم. او در پاسخ به این سؤال که اگر یک درصد استرالیا به ایران نیاید، نتیجه این بازی به سود ایران خواهد بود؟ تصریح کرد: بستگی به تصمیمات فیبا دارد.
انتظار می‌رود فدراسیون بسکتبال زیر بار خواسته غیرمعقول فدراسیون جهانی نرود و تا انتها به دنبال برگزاری بازی ایران و استرالیا در تهران باشد و اجازه ندهد شاهد یک زیاده خواهی دیگر در ورزش باشیم.
ارمغانی: برای انتخاب تیم ملی از صفر شروع نمی‌کنیم
مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ بسکتبال روزهای ۲۰ و ۲۳ آبان ماه در تالار بسکتبال آزادی برگزار می‌شود و اگر ایران بتواند برابر حریفان خود صاحب برتری شود، گام بلندی برای صعود برداشته است. سعید ارمغانی سرمربی تیم ملی بسکتبال در تازه‌ترین صحبت‌های خود درباره شرایط تیم ملی بسکتبال گفت: برای حضور در پنجره پنجم که خیلی هم برایمان مهم است، فرصت زیادی نداریم. بنابراین نمی‌خواهیم در ارزیابی بازیکنان برای تعیین ترکیب تیم ملی از صفر شروع کنیم. تصمیم این است که با همان نفراتی که پیش از این با تیم ملی یا تیم ایران نوین کار کردند، اردوها را آغاز کنیم.
ارمغانی تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر حدود ۴۰ بازیکن در این دو مجموعه (تیم ملی و تیم ایران نوین) کنار ما بوده‌اند، تمرین داشته‌اند و بازی کرده‌اند طوری که به شرایط و قابلیت‌ها و توانمندی‌های شان اشراف کامل داریم. با توجه به حساسیت بازی‌های پیش رو و زمان کم، از همین نفرات برای آغاز اردو استفاده می‌کنیم مگر در مورد یکی دو بازیکن.
وی همچنین در مورد تعداد اردونشینان تصریح کرد: برنامه این است که اردویی با تعداد نفرات محدود داشته باشیم چون نمی‌خواهیم وقت تلف کنیم. باید خیلی سریع برویم سر اصل مطلب که تمرین تکنیکی و تاکتیکی بر اساس حریفانمان است. بنابراین قصد داریم اردو را با ۱۶ نفر آغاز کنیم. البته به جز حامد حدادی که به خاطر حضور در لیگ چین نمی‌تواند حضور به موقعی کنارمان داشته باشد. او در آغاز اردو نیست اما تمام تلاش‌ها در این جهت است که تا پیش از دیدار برابر چین و استرالیا به ترکیبمان بپیوندد.
سرمربی تیم ملی بسکتبال همچنین در مورد پیش‌بینی دیدار تدارکاتی تا پیش از پنجره پنجم انتخابی جام جهانی، به رایزنی‌های صورت گرفته و نتیجه حاصل از آن اشاره کرد و گفت: قصد داشتیم دیدارهایی با نیوزلند، لبنان و قطر داشته باشیم. مکاتباتی هم صورت گرفت اما نیوزلند پاسخ منفی داد و دو تیم دیگر هم هیچ واکنشی به رایزنی‌ها نداشتند. بنابراین در تلاش برای مهیا شدن دیدار یا دیدارهایی با تیم‌های ملی یا باشگاهی ترکیه هستیم. چند روزی است انجام رایزنی آغاز شده تا در صورت امکان بتوانیم پیش از حضور در پنجره، سفری به ترکیه داشته باشیم.
ارمغانی در پاسخ به این پرسش که «در صورت منتفی شدن دیدار با تیمی از ترکیه چه برنامه‌ای جایگزین می‌شود؟» گفت: در این صورت دیدار با تیم‌های داخلی را در برنامه قرار می‌دهیم. این‌گونه که سه تیم با سه مربی و منتخبی از بازیکنان حاضر در لیگ تشکیل دهیم و با آنها رقابت داشته باشیم. این بهترین و آخرین راهکارمان در این زمینه است. باید همه بازیکنان را درگیر کنیم تا به تیم ملی کمک کنند.
وی رقابت با چین و استرالیا و در مجموع کار تیم ملی ایران در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی را فوق‌العاده سخت عنوان کرد و گفت: استرالیا و چین هر دو تیم‌های خوبی هستند که بازیکنان بزرگی در اختیار دارند. رقابت با آنها سخت است اما هیچ چیزی غیرممکن هم نیست. با این نیت و هدف می‌رویم که مقابل این دو تیم پیروز باشیم. برای رسیدن به آن هم باید تمرکز لازم را داشته باشیم.
سرمربی تیم ملی بسکتبال همچنین در مورد «مهمد بچیروویچ» که به تازگی به عنوان مدیر فنی تیمش انتخاب شده است، گفت: همکاری با این مربی چند امتیاز بزرگ دارد، او تجربه مربیگری در ایران را دارد و موفق هم بوده است. هدایت تیم ملی اسلوونی را در کارنامه دارد و در آسیا و اروپا مربیگری کرده است. مهم‌تر از همه اینکه سال‌ها در بسکتبال چین فعالیت داشته است. بنابراین می‌تواند به خصوص برای دو پنجره باقی مانده انتخابی جام جهانی و دیدار با چین کمک حال مان باشد. در کل با حضور این مربی کادر فنی را قوی‌تر می‌کنیم و با همفکری کار را جلو می‌بریم.