در هشتمین «شنبه افتخار و امید» شهرداری
262 دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید به ناوگان حملونقل عمومی تهران اضافه شد
۲۰۰ دستگاه اتوبوس و ۶۲ دستگاه مینیبوس جدید با حضور شهردار و رئیسشورای شهر تهران به ناوگان حملونقل عمومی تهران وارد شد.
به گزارش ایسنا، صبح دیروز در قالب برگزاری مراسم «شنبههای افتخار و امید»، شهردار تهران با حضور در محل سامانه ۳ اتوبوسهای تندرو از
۲۰۰ دستگاه اتوبوس و ۶۲ دستگاه مینی بوس جدید رونمایی کرد.
همچنین در این مراسم تحویل دوهزارمین تاکسی جایگزین در طرح نوسازی ناوگان فرسوده سال ۱۴۰۱ انجام شد و در مجموع شهروندان تهرانی شاهد بهرهبرداری از اتوبوسها، مینیبوسها و تاکسیهای تازه نفس در شهر تهران خواهند بود.
شهردار تهران در این مراسم گفت: مفتخریم شنبه دیگری را با افتتاح و بهرهبرداری از پروژههای بزرگ داشته باشیم. بیتردید شنبههای افتخار و امید تا ۱۲ بهمن ادامه خواهد داشت و از ۱۲ بهمن ماه تا پایان اسفند هر روز پروژه و کاری در مقیاس شهر افتتاح خواهد شد.
علیرضا زاکانی افزود: مفتخریم که توجه ویژهای به اولویتهای شهر تهران داشته باشیم و با توجه به انباشتگی مشکلات موجود در حوزههای مختلف از مشکلات بکاهیم. امروز در تهران بزرگترین مشکلی که توسط شهروندان اعلام میشود ترافیک است و پس از آن موضوع آلودگی هواست که با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.
زاکانی ادامه داد: این دو موضوع با جان و مال شهروندان ارتباط دارد و به این دو آسیب میزند و در مرحله بعد نیز مشکل بیمسکنی و بدمسکنی مطرح میشود. بر همین اساس تحول در شهر در بخشهای مختلفی همچون ناظر به درون مجموعه مدیریت شهری، تحول ناظر بر کالبد شهر و نوسازی آن به ویژه در بخش حملونقل و همچنین تحول در ایجاد یک شهر هوشمند در تهران هدفگذاری شده است. در حملونقل عمومی عملا در حوزه سختافزاری اقدامات اساسی باید انجام شود و بخش دیگری از اقدامات باید در حوزه هوشمندسازی و سبک زندگی انجام شود که همه این موارد در دستور کار قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: در مجموعه حملونقل به دنبال این هستیم که در کوتاه مدت با گامهای بلند در حوزه اتوبوس و تاکسی و الگوهای مرتبط با این دو بتوانیم بخش زیادی از مشکلات مردم را به سرعت کاهش دهیم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه وعده نوسازی ۵۵۰ دستگاه اتوبوس در ابتدای مهر ماه سال جاری محقق شده است، افزود: ۵۹۱ دستگاه اتوبوس بازسازی شده در ابتدای مهر ماه وارد ناوگان شد و در کنار این نوسازی ورود دستگاههای جدید نیز در دستور کار قرار گرفته است تا امسال از دو هزار دستگاه اتوبوس بر اساس قراردادی که با شرکتهای داخلی توسط وزارت کشور منعقد شده قدرالسهم تهران یعنی ۹۰۰ دستگاه وارد ناوگان حملونقل عمومیشود. بیتردید همیشه نیاز شهر تهران به اتوبوس بین ۴۰ تا ۴۵ درصد نسبت به کل کشور بوده است.
زاکانی گفت: از ۲۰۰ دستگاهی که امروز وارد سامانه خدمت رسانی شده ۱۴۲ دستگاه مرتبط با وزارت کشور بوده که قدرالسهم توسط شهرداری پرداخت شده و بخش دیگر نیز اتوبوسهای ملکی شهرداری تهران هستند. همچنین ۶۲ دستگاه مینیبوس نیز وارد سیستم خدمتگزاری شد که همگی ملکی شهرداری تهران هستند.
وی تاکید کرد: امروز دوهزارمین تاکسی نوسازی شده در سال جاری نیز کار خود را آغاز خواهد کرد. ما در تلاشیم در کوتاه مدت تاکسی و اتوبوس به حد کافی وارد کنیم. ۶۳۰ دستگاه واگن مترو نیز که ورود آنها در مراحل پایانی قرار گرفته، نیاز است که وزیر کشور به سازمان برنامه و بودجه این موضوع را اعلام کند تا از طریق صندوق توسعه این ۶۳۰ دستگاه واگن مترو ظرف یک سال و نیم آینده وارد ناوگان شوند.
وی با تاکید بر ورود برخی مشکلات برای تامین منابع مالی برای خرید قطارهای مترو بیان داشت: امیدواریم با مشارکت دولت و مشارکت بخش خصوصی بتوانیم گامهای بلندی در این حوزه برداریم. بیتردید اولویت ما تکمیل هفت خط مترو و پس از آن توسعه سایر خطوط است. از سوی دیگر نیز ساماندهی موتورسیکلتها نیز برای ما حائز اهمیت است و ضرورت دارد بخشی از موتورسیکلتهای کاربراتوری به سرعت به انژکتوری و برقی تبدیل شود. بیتردید این موضوع علاوهبر حفظ جان راکبان آسایش را برای شهروندان به همراه دارد. باید نحوه استفاده خود را از این وسیله اصلاح کنیم. مفتخریم در حوزه ساماندهی بار و مسافر گامهای مسافری برداریم و در یکی از این شنبهها از طرح ساماندهی لجستیک بار و مسافر رونمایی خواهیم کرد تا گره اساسی را باز کنیم. بخش زیادی از باری که وارد تهران میشود مناطق ۱۶ و ۱۲ ما را درگیر میکند ولی بخش زیادی از این بار از تهران خارج میشود؛ لذا ضرورت ندارد این بار وارد شهر شود و خانههای این مناطق را به انبارهای نگهداری بار تبدیل کند.
در این مراسم بهرامی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر دو هزار دستگاه اتوبوس برای شهر تهران نیاز داریم، افزود: تا شب عید هزار دستگاه در داخل کشور تولید خواهد شد و هزار دستگاه مورد نیاز دیگر باید وارد کنیم که این واردات خودرو برای خدمت به مردم است و تضعیف تولید داخل محسوب نمیشود.