kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
بانک مرکزی:

اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان ۲ برابر شد

در ۶ ماهه اول امسال، میزان تسهیلات‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد افزایش یافت و به بیش از 58 هزار میلیارد تومان رسید.
 
 
 
 
به گزارش بانک مرکزی، در ۶ ماهه اول امسال، میزان تسهیلات‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ و دو دهم درصد افزایش یافت. در این مدت به ۱۴۰۴ شرکت دانش‌بنیان در قالب ۷۶۱۲ فقره تسهیلات معادل ۵۸۴ هزار و 800 میلیارد ریال پرداخت شد.
بيشترين تسهيلات طی شش ماهه 1401 از سوی بانک‌هاي ملت به مبلغ 102 هزار و 200 ميليارد ريال، تجارت به مبلغ 85 هزار ميليارد ريال و اقتصاد نوين به مبلغ 56 هزار و 400 ميليارد ريال پرداخت شده است.
به دلیل اهمیت نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در افزایش کیفیت رشد اقتصادی کشور، سال ۱۴۰۱ از طرف رهبر انقلاب به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است.
گفتنی است دولت سیزدهم برخی اقدامات در حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دستور کار قرار داده است. از جمله، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داد. نتایج این طرح تأیید هفت هزار و ۶۴ شرکت از میان ارزیابی ۳۲ هزار و ۳۶۹ شرکت، فروش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۳۵۰ هزار نفر بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، همچنین از معافیت مالیاتی هزار و ۵۷۸ شرکت دانش‌بنیان، ۸۵۷ مورد اعطای تسهیلات نظام وظیفه، ۱۳۹ مورد معافیت گمرکی، هزار و ۳۲۰ مورد حمایت تامین اجتماعی، ۹۲ مورد استقرار در اماکن مسکونی، صدور ۲۵۴ جواز تاسیس و بهره‌برداری، هزار و ۷۷۸ مورد مشاوره کسب و کار و ۹۳۹ خدمت توانمند‌سازی به عنوان دیگر اقدامات معاونت علمی و فناوری در اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان نام برد.
همچنین معاونت علمی و فناوری در دولت مردمی سیزدهم با هدف ارتقا و حفظ جایگاه مرجعیت علمی از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور حمایت از پژوهش را در دستور کار خود قرار داد.
نتایج این طرح نیز تصویب ۴۹۱ طرح پژوهشی، تصویب ۲۸۷ دوره پسادکتری، تصویب ۱۸ کرسی و گرنت پژوهشی، تصویب ۲۵۲ رساله و پایان‌نامه، تصویب ۲۰ طرح با همکاری مؤسسه نیماد، ۶ فراخوان و پنج طرح مشترک و چهار کارگاه بین‌المللی مشترک صندوق راه ابریشم، دریافت ۲۱۷ طرح مشترک، تصویب ۲۷ طرح و اعزام دو پژوهشگر جهت فرصت مطالعاتی در موسسه بین‌المللی تحلیل کاربردی سیستم‌ها (یاسا) با بنیاد ملی علوم طبیعی چین از جمله این اقدامات بوده است.