kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
معاون نخست‌وزیر روسیه:

وابستگی جهان به نفت و گاز تا 50 سال دیگر ادامه دارد

 
 
 
معاون نخست‌وزیر روسیه با تاکید بر ادامه نقش‌آفرینی سوخت‌های فسیلی در تامین انرژی اعلام کرد: جهان حداقل تا ۵۰ سال آینده به نفت، گاز و زغال سنگ وابسته خواهد بود.
به گزارش راشا تودی، «الکساندر نوواک» که از نوامبر ۲۰۲۰ به عنوان معاون نخست‌وزیر تعیین شده، در جریان یک سخنرانی اعلام کرد: به‌رغم تلاش‌ها برای توسل به منابع انرژی جایگزین، جهان برای حداقل 50 سال آینده همچنان به نفت، گاز و زغال سنگ وابسته خواهد بود.
او که در سال‌های 2012 تا 2020 وزیر انرژی روسیه بود، افزود: من فکر می‌کنم که هیدروکربن‌ها‌(سوخت‌های فسیلی) برای بیش از ۵۰ سال موقعیت مسلط در تراز انرژی خواهند داشت و بعد از آن را هم باید دید که چه می‌شود. به‌رغم ظهور منابع جدید انرژی‌، زغال سنگ بار دیگر سهم قابل توجهی را در تراز انرژی جهان به خود اختصاص داده است.
معاون نخست‌وزیر روسیه ادامه داد: زغال سنگ که سهمش در تراز انرژی (جهان) در پایان قرن نوزدهم میلادی 90 درصد بود، همین امروز هم کنار گذاشته نشده است؛ به‌رغم این واقعیت که نفت، گاز، خورشید، باد و هیدروژن هم ظهور کرده‌اند.
نوواک با بیان اینکه سهم کنونی زغال سنگ در تامین انرژی کشورهای جهان 25 درصد است، افزود: در حال حاضر نفت حدود 26 درصد و گاز 28 درصد از تامین انرژی جهان را به خود اختصاص می‌دهند.
او ادامه داد: شاید اگر زمانی خورشید و باد سهمشان را‌(در تامین میزان انرژی جهان) در مقیاسی بزرگ‌تر ببرند؛ یعنی بتوانند به یک‌سوم تراز انرژی (جهانی) برسند حتی در آن صورت هم هنوز به 15 یا 20 درصد از انواع هیدروکربن‌ها نیاز خواهد بود و آنها کنار گذاشته نخواهند شد.
زمستان سخت اروپا
معاون نخست‌وزیر روسیه افزود: نه آژانس بین‌المللی انرژی و نه دانشمندان برجسته تاکنون هیچ پیش‌بینی در زمینه اینکه در آینده تراز انرژی جهانی تنها شامل منابع انرژی پاک (غیر فسیلی) خواهد بود، نکرده‌اند.
نوواک با اذعان به در پیش بودن دوره گذار در بازار انرژی جهانی افزود: بدیهی است که روندی وجود دارد که تراز انرژی تغییر خواهد کرد و ما نمی‌توانیم از این موضوع فاصله بگیریم و ممکن است کندتر باشد. در سال جاری این انتقال انرژی به دلیل کمبود منابع انرژی در بازار به دلایل مختلف کند شده است. به هر حال، سریع‌تر یا کندتر خواهد بود و این به توسعه علم و فناوری بستگی دارد.
گفتنی است، از زمان آغاز آنچه روسیه «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین خوانده است، کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و دنباله‌روی اتحادیه اروپا، تحریم‌های شدید علیه کالاهای مختلف ساخت روسیه به ویژه نفت و گاز روسیه را در دستور کار قرار داده‌اند.
اقدام غربی‌ها در تحریم نفت و گاز مسکو برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا که وابستگی زیادی به واردات انرژی روسیه دارند، چالش‌های زیادی ایجاد کرده است. مقام‌های ارشد اروپایی از قبیل «جوزپ بورل»؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی ماه‌های اخیر بارها هشدار داده‌اند که «زمستان سختی در انتظار ماست.»