kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۹۱۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷

عملیات موفق جوانان فلسطینی در کرانه باختری / یک نظامی صهیونیست به هلاکت رسید و یک نفر زخمی شد

 

سرويس خارجي-
افزايش عمليات‌هاي مسلحانه فلسطيني‌ها در مناطق اشغالي فلسطين به كشته شدن يك نظامي صهيونيست انجاميد. عملياتي كه خشم و نارضايتي شهرك نشينان صهيونيست را دوچندان كرده است.
با افزایش تنش‌ها در کرانه باختری، «بنی گانتز»، وزیر جنگ ر‍ژيم صهيونيستي زير شديدترين حملات از سوي شهرك نشينان قرار دارد. تقريبا طی چند هفته گذشته، هیچ روزی نبوده است که هیچ حادثه یا حمله‌اي به شهرک نشینان یهودی کرانه باختری یا نیروهای ارتش رژيم صهيونيستي انجام نشود. برخی از این حوادث حتی با سلاح گرم همراه بوده است.
آمارهاي رسمي تل آويو هم از افزايش عمليات مسلحانه فلسطيني‌ها خبر مي‌دهند و سرویس‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به شاباک از افزایش 30 درصدی عملیات‌های تیراندازی فلسطینیان در کرانه باختری در مقایسه با سال گذشته و 600 درصدی نسبت به دو سال پیش خبر داده است. به تازگي نيز «رونین بار» رئیس‌شاباک تاکید کرده که در سال جاری، 130 عملیات تیراندازی در کرانه باختری انجام گرفته؛ حال آنکه تعداد موارد تیراندازی در سال گذشته 98 مورد و سال قبل از آن نیز 19 مورد بوده است.
گانتز در ميان طوفان
«گانتز»، به عنوان وزير جنگ اين روزها خود را در ميانه يك طوفان سهمگين می‌بیند كه راه چاره اي نيز براي فرار از آن ندارد. شامگاه شنبه نيروهاي تحت امر گانتز هدف عمليات آزادي‌خواهانه فلسطيني‌ها قرار گرفتند و حتي بر اثر اين حمله تلفات هم دادند.  رسانه‌های رژیم اسرائیل هویت نظامی کشته‌شده را «نوآ لازار» اعلام کردند.
فرمانده تیپ القدس ارتش رژیم صهیونیستی درباره جزئیات حمله گفت: «حدود ۳ نفر در عملیات تیراندازی به سمت یک ایست بازرسی در نزدیکی اردوگاه فلسطینی شعفاط شرکت داشتند که هیچ یک از آنها تاکنون دستگیر نشده‌اند.» نظامیان رژیم اسرائیل حملاتی را به‌منظور پیدا کردن عامل تیراندازی به این نظامی صهیونیست شروع کرده‌اند، اگرچه تا كنون توفيقي براي دستگيري عامل فلسطيني اين عمليات نداشته‌اند. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود افزود: ساعت‌ها از این عملیات خونین می‌گذرد و نهادهای امنیتی هیچ اطلاعاتی از عامل این حمله و محل اختفای او ندارد؛ در حالی که پهپادها و بالگردهای رژیم در آسمان قدس دیده می‌شوند، عامل این حمله هنوز آزاد است.»
این حادثه در پاسگاه شعفاط قدس اشغالی رخ داد و به‌دنبال آن، رژیم صهیونیستی اقدام به انتشار تصویر و شماره خودرو کرده و از اسرائیلی‌ها خواسته است آن را شناسایی کنند. در اين حمله تعدادي ديگر از نظاميان صهيونيست هم زخمي شدند.
پس از اين عمليات، گردان‌های شهدای الاقصی شاخه نظامی فتح مسئولیت عملیات آن را به‌عهده گرفتند. در فلسطين نيز واكنش‌ها به اين عمليات موفق قابل توجه بوده است. از جمله «فوزی برهوم»، سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد که عملیات شجاعانه «شعفاط» نشان می‌دهد که هرچقدر دشمن اقدامات سرکوبگرانه خود را تشدید کند، مقاومت مسلحانه در کرانه باختری و قدس اشغالی ادامه خواهد داشت. همچنین طارق عزالدین، سخنگوی جنبش اسلامی فلسطین در کرانه باختری گفت: «عملیات قهرمانانه در شهر شعفاط نشان دهنده اصالت مردم انقلابی ما در مقابله با اشغالگران است.»
افزايش نارضايتي شهرك‌نشينان
عمليات‌هاي موفق جوانان فلسطيني عليه اشغالگران و شهرك نشينان باعث افزايش نارضايتي در ميان ساكنان شهرك‌هاي اشغالي شده است. در چند روز گذشته، شهرک نشینان بارها ورودی و خروجی نابلس را مسدود کردند و اعلام کردند که از آنجایی که مقامات تل آويو در توقف حملات ناکام هستند، آنها چاره‌ای جز دفاع از خود ندارند.
شهرك نشينان شهرك‌هاي اشغالي كه اين روزها از مقامات و مسئولان خود بسيار ناراضي و نااميد هستند، اما يك نكته را نمي‌دانند و آن اين كه در واقع مقامات تل آويو براي دفاع در برابر عمليات فلسطيني‌ها كاري نمي توانند انجام دهند.
عمليات‌هاي پي در پي فلسطيني در چند ماه گذشته عليه اشغالگران اين مسئله را ثبات مي كند كه نظاميان صهيونيست با همه سخت گيري‌ها و محدوديت‌هايي كه در كرانه باختري عليه فلسطيني‌ها اعمال مي كنند، اما در برابر متوقف كردن فلسطيني‌ها ناتوان بوده‌اند.
اختلافات داخلي ميان صهيونيست‌ها
از سوي ديگر يورش شهرک نشینان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری همچنان ادامه دارد و روز يكشنبه ده‌ها نفر از بنيادگرايان صهيونيست از باب المغاربه به مسجدالاقصی یورش بردند. بر همین اساس شهرک نشینان صهیونیست پس از یورش به مسجدالاقصی و انجام آیین‌های تلمودی، دست به اقدامات تحریک‌آمیز زدند. نهادهای مدنی بیت المقدس خواستار حضور گسترده فلسطینیان در مسجدالاقصی و مقابله با یورش شهرک نشینان صهیونیست به این مسجد شدند.
منابع فلسطینی در غور اردن نیز اعلام کردند که شهرک نشینان صهیونیست مانع از تردد خودروهای فلسطینیان در این منطقه شدند. يورش افراطیون صهيونيستي به مسجدالاقصي حتي در مناطق اشغالي نيز با مخالفت‌هايي از جانب ديگر صهيونيست‌ها رو‌به‌روست. بسياري از شهرك نشينان صهيونيستي از تشديد تنش با فلسطيني‌ها هراس دارند و از همين رو از ديگر هم مسلكان خود مي‌خواهند از يورش به مسجد الاقصي براي جلوگيري از فوران خشم فلسطيني خودداري كنند. اين اختلاف نظر در ميان صهيونيست‌ها يكي از شكاف‌هاي فعال در ميان جامعه صهیونیستی است. در واقع ماهیت داخلی جامعه رژیم صهیونیستی، به‌واسطه شکل‌گیری از جمعیت مهاجر طی چندین دهه، یک جامعه متکثر هویتی همراه با چندین شکاف اجتماعی است و یکی از شکاف‌های اجتماعی درون رژیم صهیونیستی که با فضای سیاسی و حاکمیت هم تداخل جدی یافته، موضوع سکولار‌ها و مذهبی‌هاست. اين شكاف واضح و مشخص در جريان موافقان و مخالفان يورش صهيونيست‌ها به مسجد الاقصي برجسته مي شود و در حالي كه سكولارها مخالفت يورش به مسجدالاقصي هستند، بنيادگرايان مذهبي صهيونيست به بدترين شكل ممكن به‌دنبال يورش به مسجد الاقصي و نمادهاي اسلامي در فلسطين هستند. وجود همين شكاف‌هاي عميق است كه آينده تل آويو را بيش از هر زمان ديگري مبهم و نامشخص كرده است.