اجازه شورا به شهرداری تهران برای انتشار ۳۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسعه حمل و نقل عمومی
اعضای شورای شهر تهران با رای موافق خود به شهرداری اجازه دادند که سه هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حملونقل عمومی منتشر کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، اعضای شورای شهر تهران دیروز (یکشنبه) بررسی لایحه «الحاق یک بند به تبصره ۳ ماده واحده مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری و اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی – اسلامی برای اجرای طرحهای حملونقل عمومی» را روی میز بررسی قرار دادند.
رئیسکمیته بودجه شورا در این زمینه گفت: کمیسیون بودجه و حملونقل شورای شهر تهران در مورد انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت جلسه برگزار کرد، چرا که در بودجه به دولت اجازه انتشار اوراق مشارکت به شهرداریها داده شده است.
میثم مظفر با بیان اینکه محل هزینهکرد این اوراق مشخص شد، افزود: بر این اساس دو هزار و 100 میلیارد تومان برای تکمیل خطوط ۳،۴، ۶ و ۷ مترو، ۵۰۰ میلیارد تومان بابت تعمیرات اساسی و مابقی برای توسعه اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است. بر اساس قانون ۵۰ درصد اصل و سود این اوراق توسط دولت تضمین میشود.
تشکریهاشمی، عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه انتشار این اوراق ۲۵ الی ۲۶ درصد هزینه برای شهرداری دارد و باید در محل هزینهکرد آن دقت کنیم، گفت: جلسه شورای هماهنگی کشور برگزار شد و در این جلسه بازرسی کل کشور تاکید کرد که شهرداری تا زمانی که طرح جامع حملونقل بازنگری نشود و مصوبه شورای هماهنگی ترافیک کشور اخذ نشود، اجازه ساخت خطوط جدید مترو و توسعه خطوط قدیمی را ندارد، لذا در این مصوبه تاکید شود که این اوراق برای خطوط جدید و توسعه خطوط قدیمی نباید هزینه شود.
مهدی چمران، رئیسشورای شهر تهران نیز گفت: من پیش از این نیز به آقای زاکانی گفته بودم که خطوط جدید مصوبه شورای ترافیک را ندارد و نمیتوانیم خط ۱۰ را در حالیکه هنوز تصویب نشده شروع کنیم و ما در مورد توسعه خطوط پیشنهاداتی داریم، به گونهای که یک شاخه از خط ۳ پیشنهاد شده که به ایستگاه تجریش متصل شود.
اعضای شورای شهر نهایتا با ۲۰ رأی موافق لایحه «الحاق یک بند به تبصره ۳ ماده واحده مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری و اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی – اسلامی برای اجرای طرحهای حملونقل عمومی» را به تصویب رساندند.
100 اتوبوس جدید پایتخت
در مرحله شمارهگذاری هستند
رئیسشورای شهر تهران همچنین روز گذشته در حاشیه جلسه شورای شهر در پاسخ به سؤال رسانهها مبنی بر عدم ورود دستگاههای اتوبوس که مقرر بود در ابتدای مهرماه وارد چرخه خدمترسانی به شهروندان شود، اظهار داشت: طبق اظهاراتی که قبل از مهرماه اعلام شده بود قرار بود تا ۵۰۰ دستگاه اورهال و تعمیرات آنان صورت گرفته و به ناوگان حملونقل عمومی برگشت داده شود که همچنان این فرآیند در حال انجام است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای شهر تهران، مهدی چمران افزود: با توجه به اینکه متولی تعمیرات این اتوبوسها شرکت خصوصی است، نمیتوان زمانبندی مشخصی را در این موضوع احراز کرد، از این رو طبق گفتهها مقرر شده تا اواخر مهرماه این تعمیرات تکمیل و اتوبوسها به چرخه خدمت رسانی در ناوگان حملونقل عمومی افزوده شود.
چمران ادامه داد: هفته گذشته در جلسهای که در مجلس حضور داشتم در گزارشی درخصوص ناوگان حملونقل عمومی اعلام کردم که شهر تهران در حال حاضر چه تعداد اتوبوس دارد و نیازمند چند دستگاه اتوبوس دیگر برای خدمات رسانی به شهروندان در حد مطلوب است که خوشبختانه وزارت کشور اقدامات خوب و موثری در این خصوص صورت داده است که سهم ۸۰ درصدی به عهده وزارت کشور و سهم ۲۰ درصدی از سوی شهرداری برای خرید اتوبوسهای جدید پرداخت شده است.
وی با اعلام اینکه بخشی از این اتوبوسها خریداری و در پارکینگ اتوبوسرانی است، گفت: خوشبختانه تعداد حدود ۱۰۰ اتوبوس نو خریداری و در مرحله پرداخت نهایی و شماره گذاری است.