kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
سخنگوی شورای نگهبان:

اعتراضات اخیر توسط بیگانگان به اغتشاشات تبدیل شد صف مردم از اغتشاشگران جدا شده است

طحان نظیف گفت: آنچه در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد فراتر از یک اعتراض به شکل متعارف بود، قانون اساسی ما راهپیمایی و اجتماعات را به رسمیت شناخته و براساس قانون هم باید عرض کنم، اعتراض سازوکار خودش را دارد اما‌ آنچه ما شاهدش بودیم، اعتراض عملاً به اغتشاش کشیده شد.
 
 
هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن تبریک آغاز امامت امام عصر‌(عج) بیان داشت: از نشست خبری قبلی تاکنون ۱۲ طرح و لایحه از مجلس و ۱۰ اساسنامه از دولت دریافت و در جلسه شورای نگهبان بررسی شده است که نتایج این بررسی‌ها را خدمت شما و ملت شریف ایران اعلام می‌کنم.
طحان‌نظیف در ادامه نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان با خواصی که در ماجراهای اخیر اشتباه کردند و قضاوت زودهنگام داشتند، چه برخوردی خواهد کرد؟ همچنین درباره این افراد و کسانی که آب به آسیاب دشمن ریختند، چه تدابیری براساس طرح انتصاب اشخاص در مناصب حساس صورت گرفته است؟ گفت: معیارهای قانونی روشن است. آنچه بیان شده اگر در چارچوب قانون بوده و خلاف قانون نبوده، ایرادی ندارد. اما اگر برخلاف قانون بوده است، توسط مراجع ذی‌ربط بررسی و اعلام خواهد شد.
وی درباره ابهامات و ایرادات شورا درباره طرح شفافیت و آخرین تحولات این قانون، گفت: قبلا عرض کردم که اکثر ایراداتی که ما نسبت به طرح شفافیت داشتیم برطرف شده و صرفا چند مورد باقی مانده بود که به مجلس هم منعکس شده؛ هفته گذشته جلسه کمیسیون برگزار شد و خود بنده در آن شرکت کردم و چند مورد باقی مانده تبیین شد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: طبیعتاً اگر کار در کمیسیون تخصصی تمام شده باشد باید در نوبت صحن قرار بگیرد و مجدد جهت تصویب و اظهارنظر به شورای نگهبان ارسال شود؛ نسبت به ایرادات هیئت عالی نظارت هم ما موظفیم براساس قانون اعلام مغایرت کنیم و طبیعتا راجع به محتوایش باید از عزیزان مجلس و این هیئت بپرسید که ایرادات برطرف شده یا خیر و من نسبت به ایرادات شورا موارد قبل را عرض کردم.
طحان نظیف درباره موضع شوراي نگهبان درخصوص حوادث اخير گفت: موضع شورای نگهبان نسبت به حوادث اخیر در بیانیه اين شورا آمده است. بیانات دقیق و موشکافانه رهبر معظم انقلاب در این خصوص بسیار روشنگرانه و راهگشا بود.
وی خاطرنشان کرد: آنچه در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد و شاهدش بودیم فراتر از یک اعتراض به شکل متعارف بود. قانون اساسی ما راهپیمایی و اجتماعات را به رسمیت شناخته و براساس قانون هم باید عرض کنم، اعتراض سازوکار خودش را دارد اما‌ آنچه ما شاهدش بودیم، اعتراض عملاً به اغتشاش کشیده شد.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: مردم هم بحمدالله مثل همیشه با این اغتشاشات و آشوب‌‌ها همراهی نکردند و صف خود را از آنها جدا کردند و مثل همیشه در این مسئله ناکام ماندند و به اهداف خود نرسیدند.
طحان‌نظیف درباره حرکت به سمت کارآمدی مدیران گفت: در انتخابات مردم تصمیم می‌گیرند و باید به نظر رای مردم احترام بگذاریم. شورا هم مبتنی بر قانون وظایف خود را انجام می‌دهد و اگر اشکالی وجود دارد، متولیان اصلاح قانون باید آن را اصلاح کنند و چنین ملاک‌ها و معیارهایی را در قانون ذکر کنند. البته افرادی هم که سر کار می‌آیند از دل جریانات سیاسی بیرون مي‌آيند و جریانات سیاسی هم باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند و کمی بیشتر مسئولیت‌پذیر باشند.
وی درباره اینکه در هفته‌های گذشته برخی نمایندگان درخصوص اعتراضاتی که شکل گرفته بود از اظهاراتی ناشایست استفاده کردند و استناداتی که داشتند مستند نبود و مواردش موجود است و اینکه آیا نمایندگان رصد می‌شوند یا خیر؟ گفت: از جزئیات این موضوع چون موارد متعدد است اطلاعی ندارم ولی براساس اصل 86 نمایندگان در اظهارنظر آزادند و در چارچوب قانون می‌توانند اظهارنظر کنند.