kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
آمریکا 7 مقام ایران را تحریم کرد؛پارلمان اروپا قطعنامه صادر کرد

تنفس مصنوعی آمریکا و اروپا به پروژه شکست‌خورده آشوب با اعمال تحریم‌های جدید و صدور قطعنامه

پس از شکست پروژه ضدایرانی آشوب و اغتشاش، آمریکا و اروپا به دست و پا زدن افتاده و برای تنفس مصنوعی به این پروژه شکست خورده، تحریم و قطعنامه صادر کردند.
 
 
 
 
یک بار دیگر با درایت رهبر حکیم انقلاب و هوشمندی و بصیرت ملت عزیز ایران، پروژه ضدایرانی دشمن برای آشوب و التهاب در کشور به شکست انجامید. 
و اما پس از شکست پروژه ضدایرانی آشوب و اغتشاش، آمریکا و اروپا به دست و پا زدن افتاده و برای تنفس مصنوعی به این پروژه شکست‌خورده، تحریم و قطعنامه صادر کردند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به قطعنامه مداخله‌جویانه روز پنجشنبه پارلمان اروپا اظهار داشت: این قطعنامه متضمن پیشداوری‌های یک جانبه و بی‌پایه در قبال جمهوری اسلامی ایران است و لذا از اساس مردود و فاقد ارزش است.
وی گفت؛ این قطعنامه به رغم ادعاهای مطرح شده در آن، در حالی مقابله ضروری با اقدامات خشونت بار سازماندهی شده و تعرض به اموال عمومی و جان و مال مردم را تحت عناوین ساختگی ناعادلانه به باد انتقاد می‌گیرد که طراحان و تحریک کنندگان اغتشاشات، عمدتا از منشأ اروپا به اقدامات خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران دست می‌زنند.
وی اظهار داشت: پارلمان اروپا با صدور این قطعنامه نشان داد که به رفتار گزینشی خود در قبال ملت بزرگ ایران ادامه می‌دهد، زیرا یک بار هم دیده نشد که این پارلمان به‌رغم ادعاهای پرطمطراق، قطعنامه‌ای حقوق بشری در مخالفت با تحریم‌های ضد بشری حداکثری علیه مردم ایران صادر کند.
کنعانی افزود، موضوع درگذشت خانم مهسا امینی که بر اساس الزامات قانونی داخلی و نظر مقامات عالیه کشور و نه خوشامد سایرین، تحقیقات در مورد آن در جریان است، بنا به شناختی که از پارلمان اروپا داریم، تنها بهانه‌ای برای ادامه معاندت عناصر تندرو این پارلمان با جمهوری اسلامی ایران است.
وی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس احترام و منافع متقابل، آماده تعامل دوسویه با تمامی طرفهاست، اما در برابر هرگونه تلاش برای اعمال فشار یا توسل به اقدامات محدود‌کننده علیه مردم ایران، قاطعانه ایستادگی کرده و بدان پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد.
گفتنی است نماینده‌های پارلمان اروپا با برگزاری جلسه‌ای در روز پنجشنبه، ۶ اکتبر ۲۰۲۲، درگذشت مهسا امینی را محکوم کرده و در عین‌حال خواستار برگزاری یک تحقیق «بی‌طرفانه و موثر» در ارتباط با این موضوع شدند تا، به ادعای آنها، علت اصلی «بدرفتاری و مرگ غم‌انگیز» این شهروند ایرانی مشخص شود.
آمریکا ۷ مقام ایران، از جمله وزیر ارتباطات را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اسامی چندین نفر از جمله وزیر ارتباطات و وزیر کشور ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، با طرح ادعاهای اثبات‌نشده آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ۷ مقام از دستگاه‌های امنیتی و حکومتی ایران را به دلیل قطع دسترسی اینترنت و خشونت‌ ادامه‌دار علیه شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز پس از مرگ غم‌انگیز مهسا امینی ۲۲ ساله- که با ادعای پوشیدن حجاب نامناسب دستگیر شد و تحت بازداشت پلیس امنیت اخلاقی جان باخت- در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد.»
اسامی هفت مقام که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته به شرح زیر است:
۱- یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران؛
۲- وحید مجید، رئیس‌پلیس فتا فراجا، به دلیل ارتباط با پلیس سایبری ایران؛
۳- حسین نجات، فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله، به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران؛
۴- حسن رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، به دلیل ارتباط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛
۵- حسین ساجدی‌نیا، معاون عملیات فراجا، به دلیل ارتباط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛
۶- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران، ذیل قانون تحریم‌های حقوق بشری ایران
آمریکا همچنین نام «احمد وحیدی»، وزیر کشور ایران را ذیل ادعاهای مربوط به حقوق بشر هم در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
خزانه‌داری آمریکا مدعی شده این اقدام پس از آن اتخاذ شده که خزانه‌داری آمریکا روز ۲۲ سپتامبر پلیس امنیت اخلاقی ایران و مقام‌های ارشد آن را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا 
روز ۳۱ شهریورماه پلیس امنیت اخلاقی ایران را به «خشونت علیه زنان» متهم کرده و آن را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود. آمریکا در آن بیانیه، بدون اشاره به هیچ مستنداتی پلیس امنیت اخلاقی را بابت مرگ خانم «مهسا امینی» مسئول دانسته است. 
در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین یادآوری شده که آمریکا چند هفته قبل‌تر، یک مجوز عمومی برای کمک کردن به «دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت» صادر کرده است.
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه (سوم اکتبر) در بیانیه‌ای در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران، گفته بود که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه مقامات ایران که به ادعای او واشنگتن آنها را در «خشونت علیه معترضان» دخیل می‌داند، اعمال خواهد کرد.
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز پنج‌شنبه گذشته گفت که این نهاد در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه آن‌چه «سرکوب اعتراضات و دستگیری‌ها» خواند، است.
او گفته بود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست آتی خود، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی خواهند کرد.
هیل: باید از مذاکره با ایران 
به فشار تغییر مسیر دهیم؛
مکانیسم ماشه فعال شود
یک پایگاه خبری آمریکایی در تحلیلی از کشورهای اروپایی خواسته با توجه به آشوب‌های اخیر در ایران با فعال کردن مکانیسم ماشه در برجام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کنند.
پایگاه هیل که نزدیک به کنگره آمریکا است مدعی شده که چنان‌که مذاکرات وین به کاهش تحریم‌ها علیه ایران منجر شود آنچه به ادعای این پایگاه، «سرکوب خشن رژیم» خوانده شده تشدید خواهد شد.
 این رسانه آمریکایی در ادامه بدون اشاره به سوابق آمریکا و کشورهای اروپایی در نقض عهد خود در قبال برجام ادعا کرده‌ است: «آمریکا و تروئیکای اروپایی- لندن، پاریس و برلین- مسیر دیپلماسی را آزموده‌اند ولی تهران علاقه‌ای به حصول توافق ندارد.»
رسانه نزدیک به کنگره آمریکا بر همین اساس تصریح کرده است: «غرب اکنون باید از مذاکره به سمت فشار تغییر جهت دهد.»