kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۷۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱

آغاز شمارش معکوس انصارالله برای حمله به پالایشگاه‌های نفت عربستان

آتش‌بس يمن هفته گذشته به پايان رسيد تا بعد از اين شاهد تغييرات اساسي و بنيادين در صحنه تحولات ميداني اين كشور عربي باشيم. ترديدي نيست كه تحولات ميداني يمن قبل و بعد از ْآتش بس بسيار متفاوت خواهد بود و اين تفاوت بيشتر از همه از آن جهت است كه يمن قبل از آتش بس با يمن بعد از آتش بس بسيار متفاوت است. این را مقامات انصارالله می‌گویند.
 
 
سرویس خارجی-
 
طي شش ماه گذشته كه آتش بس در يمن برقرار بود، نيروهاي يمني و ارتش اين كشور برخلاف سعودي‌ها اقدامي براي نقض آتش بس انجام ندادند، اما در همين مدت ارتش يمن در بيش از 5 نوبت بزرگ‌ترين رژه‌هاي نظامي خود را با نمايش موشك‌ها و پهپادهاي پيشرفته برگزار كرد تا نشان دهد كه براي سناريوهاي پس از آتش بس هم در آمادگي كامل به سر مي برد.
هشدارها يكي پس از ديگري
پهپادها‌، موشک‌های پیشرفته زمین به زمین، زمین به دریا، مین‌های ضد کشتی و... از جمله تجهيزات ارتش یمن هستند كه در طول دوران آتش بس بارها در شبكه‌ها و رسانه‌هاي عربي نشان داده شدند. از همان هفته گذشته نيز كه آتش بس در يمن به پايان رسيد، مقامات سياسي و نظامي يمن در چندين نوبت به متجاوزان سعودي و اماراتي هشدار داده و حتي از شركت‌ها و افراد خارجي خواسته‌اند تا كشورهاي متجاوز را ترك كنند. 
تازه ترين هشدار را نيز محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در توئیتر در واکنش به نگرانی شورای امنیت اعلام كرد و گفت: هواپیماهایی داریم که علی رغم تحریم‌های هوایی مقصد خود را می‌دانند. يك روز قبل از الحوثي نيز، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله به متجاوزان هشدار داد که در صورتی که مطالبات به حق مردم یمن برآورده نشود، نیروهای مسلح يمن، تأسیسات نفتی عربستان و امارات متحده عربی را هدف قرار خواهند داد. المسیره به نقل از «محمد البخیتی» گفت: ما این توانایی و جسارت را داریم که اگر خواسته‌هایمان برآورده نشود، به تاسیسات نفتی عربستان و امارات حمله کنیم. وی افزود: خواسته‌های مردم یمن عادلانه است و در صورت عدم تحقق آن، حمله به عمق عربستان و امارات حق ما است. صنعا در زمینه موشک‌های دریایی به پیشرفت‌هایی دست یافته است که در صورت عدم رفع محاصره، نقش فعالی در برتری این نبرد خواهد داشت. البخیتی همچنین گفت: کشورهای متجاوز با زور سلاح از ورود کشتی‌ها به یمن جلوگیری می‌کنند و ما نیز با چیزهای مشابه پاسخ خواهیم داد. حتي پیش‌تر یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن از شرکت‌های خارجی در عربستان و امارات خواسته بود که سرمایه‌گذاری خود را به کشورهای دیگر منتقل کنند.
هدف گيري به سمت سعودي
طي كمتر از ده روز گذشته با پايان آتش بس يمن، شمارش معكوس براي پاسخ به متجاوزان در جنگ يمن آغاز شده است. حتي قبل از آتش بس نيز و در حالي كه جنگ يمن وارد هشتمين سال خود مي شد، این ارتش یمن بود که در پاسخ به حملات سعودی‌ها، اهدافی را در عربستان مورد حمله قرار داد و توانست شوک بزرگی را به آل‌سعود وارد کند و همين پاسخ موشكي تعيين كننده و مهم ارتش يمن بود كه مقدمه حركت سعودي‌ها به سمت آتش بس را فراهم كرد.
حتي اين احتمال وجود دارد كه ارتش يمن در دوران پس از آتش بس از همان تجهيزات و پهپادهايي عليه متجاوزان سعودي و اماراتي استفاده كند كه به تازگي و طي يك ماه گذشته ارتش روسيه در اوكراين مورد استفاده قرار داده و تا كنون نيز نيروهاي اوكرايني با وجود تجهيزات غربي پيشرفته‌اي كه در اختيار قرار دارند، از مقابله با اين نوع پهپادها ناتوان بوده‌اند. همزمان اين نكته را نيز مي‌توان مورد توجه قرار داد كه براساس تجارب قبلي، عربستان سعودي توان مقابله با حملات نظير حمله به آرامکو از سوي ارتش يمن را نخواهد داشت و آخرين باري كه ارتش يمن در فروردين ماه امسال به تاسيسات نفتي عربستان حمله كرد، اين حملات به تعطيلي يك ماهه بخش‌هاي آسيب ديده آرامكو منجر شد. طبيعي است كه سعودي‌ها از هم اكنون نگران تحولات آتي ميداني در مقابله با يمن هستند و بعيد نيست كه طرف‌هاي سومي از جانب سعودي‌ها تلاش دارد تا با واسطه بارديگر يمني‌ها را به پذيرش آتش بس متقاعد كند، هرچند دولت صنعا با توجه نقض تعهدات پيشين مقامات رياض هرگونه پذيرش آتش بس را به شدت رد كرده است.