kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
استاد اقتصاد:

ریشه مشکلات اقتصادی‌ در سیاست‌‌‌های اقتصاد لیبرالی‌‌ هاشمی است‌

 
 
 
یک اقتصاددان با اشاره به اینکه اغتشاشات اخیر در ایران از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود، گفت: اجرای برخی سیاست‌های نادرست اقتصادی در دولت‌‌های گذشته امروز موجب بروز مشکلات اساسی در اقتصاد شده و همین موضوع ابزاری برای سوءاستفاده دشمنان است.
ابراهیم رزاقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: آغاز مشکلات اقتصادی کشور با اجرای سیاست‌های اقتصاد لیبرالی در دوران‌ هاشمی رفسنجانی بود. در دوره دفاع مقدس و زمانی که امام(ره) حضور داشتند این مسائل مورد توجه بود، فضا در آن زمان فضای جان‌نثاری بود و تعداد مسئولانی که از موقعیت‌شان سوءاستفاده می‌کردند بسیار ‌اندک بود اما بعد از دوران دفاع مقدس و رحلت امام،‌ آقای هاشمی رفسنجانی سیاست‌های سرمایه‌داری و سیاست تعدیل اقتصادی را اجرا کرد و لذا طبقه خاصی در جامعه مطرح شد، یعنی طبقه‌ای که امکان دارد و می‌تواند از راه‌های مختلف ثروت‌اندوزی کند و محاکمه نیز نشود، زیرا اگر محاکمه می‌شد نمی‌توانست ادامه دهد که اوج این قبیل مسائل نیز دوران ریاست جمهوری روحانی مشاهده شد و دیدم که بیماری و مشکلات اقتصادی در این دوران شدت گرفت.
وی افزود: رئیسی هم که آمد دو شعار داشت یکی کنترل کرونا و یکی هم بهبود وضعیت معیشتی مردم که البته در کنترل کرونا موفق عمل کرد اما از نظر معیشتی هنوز‌ آنچنان که باید اهداف محقق نشده است زیرا برخی از وزرای وی همان نگاه سرمایه‌داری را دارند، البته فعلا یک سال از عملکرد دولت گذشته است و هنوز زمان زیاد دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابراین به‌طور خلاصه می‌خواهم بگویم که همراه شدن برخی با این اغتشاشات، نتیجه مشکلات اقتصادی است که از همان اقتصاد لیبرالی دهه 70 آغاز شد و طی سال‌ها به آن بی‌توجهی شده است و اکنون موجب فشار اقتصادی به مردم شده است.
نگرانی دشمنان 
از عضویت رسمی ایران در شانگهای
 رزاقی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آثار بین‌المللی اتفاقات اخیر تأکید کرد: مگر ما را بعد از برجام تحریم نکردند، آیا قرار بود این‌طور شود؟ اما بعد از برجام ما را تحریم کردند و دو سه برابر هم تحریم‌ها بیشتر شد و فشارهای اقتصادی بر ما افزایش یافت. بنابراین این اتفاقات آثار بین‌المللی دارد و ممکن است منجر به فشارهای اقتصادی و مسائلی از این قبیل بشود.
وی خاطرنشان کرد: اما نکته قابل توجه آن است که ایران الان مانند گذشته نیست، عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای یکی از نکات بسیار قابل توجه در اقتصاد ایران است که دشمن با ایجاد اغتشاشات اجازه نداد به این اتفاقات مثبت اقتصادی به خوبی پرداخته شود؛ این موارد ‌می‌تواند نتایج مثبت اقتصادی زیادی برای ایران داشته باشد. برقراری ارتباط تجاری با کشورهای عضو این سازمان از جمله روسیه بسیار حائز اهمیت است و اتفاقا یکی از نگرانی‌های دشمنان نظام همین مسائل است.