kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
اسلام خواهی میعادگاه بشر مدرن (بخش دوم)

نیاز انسان مدرن به آرامش معنوی در سایه اسلام

 
 
 
رویکرد خصمانه«اسلام هراسی» از دل تئوری‌سازی‌های‌اندیشمندان غربی برای جایگزین کردن اسلام با کمونیسم در فردای پس از فروپاشی شوروی متولد شد و هر روز بر شاخ و برگ‌های فراوان آن افزوده شده است. 
کارشناسان عرصه سیاست و رسانه معتقدند نظریه«برخورد تمدن‌ها» که از سوي ساموئل‌هانتينگتون و برنارد لوئيس در اوايل دهه 90 ميلادي مطرح شد،طي چند دهه اخیر چارچوب مفهومي اصلي تحليل روابط دو تمدن بزرگ اسلام و غرب و نيز تعيين كننده نوع برخورد رسانه‌ها و سردمداران غربي با مسلمانان بوده است؛ اين مسئله به خصوص پس از حوادث 11 سپتامبر 2001‌، با توجه ويژه و توافق عمومي رسانه‌هاي جريان اصلي آمریکا از جمله غول‌هاي خبري همچون نيويورك تايمز، واشنگتن پست، وال استريت ژورنال، ان.بي.سي.، سي.بي.اس. و غيره رخ داده است.
در بخش پیشین گزارش به بررسی ظرفیت عظیم اسلام ناب محمدی(ص)برای خنثی کردن رویکرد «اسلام‌هراسی» به عنوان مهم‌ترین دستور کار دنیای غرب طی چند دهه اخیر در برابر دنیای اسلام پرداختیم.
بر این اساس و در فضای کنونی، قدر و اهمیت اربعین حسینی به عنوان رویدادی منحصر به فرد و بین‌المللی که تماما مبتنی بر محبت، عشق ورزی، سخاوت، پذیرش، همدلی و یکرنگی در عین بیشترین تنوع است، بیشتر شناخته می‌شود. چرا که ظرفیت عظیم چنین رویدادی می‌تواند در قامت باطل‌السحر تمام تلاش‌های دشمنان برای اسلام‌هراسی، ایفای نقش نماید و نمایانگر چهره واقعی اسلام اصیل در عصر هجوم رسانه‌ای همه‌جانبه به راه و رسم پیامبر اعظم(ص) باشد. دشمن، بر اساس همین واقعیت، تلاش برای دیده نشدن حماسه اربعین را به عنوان رویکرد جدید خود در روند تقابل چند دهه‌ای با اسلام عزیز قرار داده است. این در حالی است که مطابق ادعای جریان آزاد اطلاعات در دنیای غرب، پیاده‌روی اربعین به عنوان یک رویداد منحصر به فرد بین‌المللی با ویژگی‌های خاص خود، ارزش خبری فراوانی برای قرار گرفتن در سرخط خبرهای رسانه‌های بین‌المللی دارد.
ارزش‌های موجود در یک رویداد خبری
دکتر یونس شکرخواه کارشناس حوزه ارتباطات زمینه ارزش‌های موجود در یک رویداد برای تبدیل آن به خبر، می‌نویسد:«يوهان گالتونگ و مري روگ که از چهره‌هاي برجسته در پژوهش‌هاي ارتباطي به شمار مي آيند و شايد بتوان آنان را طلايه داران بحث ارزش‌هاي خبري شمرد، در سال 1965 مقاله اي با عنوان « ساختار اخبار داخلی»چاپ كردند و طي آن به بررسي نحوه ارائه بحران‏هاي كنگو، كوبا و قبرس در چهار روزنامه نروژي پرداختند. در اين مقاله كه در نشريه پژوهش‏هاي صلح به چاپ رسيده بود، آنها دوازده ارزش خبري را برای انتخاب یک رویداد به عنوان خبر مطرح کردند که هنوز هم در مباحث علمی و دانشگاهی به آنها استناد می‌شود.»
 در نگاه این دو، ارزش‌هایی مانند فراگیری، شهرت، برخورد و تضاد، استثناها و شگفتی‌ها، زمان و تازگی رویداد، بزرگی و فراوانی، فقدان ابهام، استمرار، ارجاع به ملل برگزیده و ارجاع به افراد برگزیده، از جمله مهم‌ترین عناصری است که به یک خبر ارزش می‌دهند. رویداد بی‌نظیر پیاده‌روی اربعین تقریبا تمام این عناصر را در بالاترین سطح آن داراست، ولیکن با بایکوت خبری سنگین از سوی رسانه‌های غربی مواجه می‌شود.
یک کارشناس مذهبی به گزارشگر کیهان می‌گوید: «اربعین بین‌المللی‌ترین رویداد مذهبی دنیاست، زائرانی از حدود 80 کشور جهان دارد و طولانی‌ترین راهپیمایی مسالمت‌آمیز جهان به شمار می‌رود. به صورتی که مجموع مسیرهای اصلی سفر زائران به کربلا بیش از ۶۴۰ کیلومتر طول دارد و این میزان راهپیمایی در مجموع، خودش یک رکورد جهانی است. این در حالی است که بزرگ‌ترین مراسم اطعام رایگان در دنیا، طی کنگره عظیم پیاده‌روی اربعین رخ می‌دهد و سالانه چندصد میلیون وعده غذای رایگان بین زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) توزیع می‌شود. رکورد جهانی بیشترین میزان کار داوطلبانه در یک رویداد را نیز می‌توان به این کنگره عظیم نسبت داد. این در حالی است که مراسم اربعین را باید متکثرترین آیین مذهبی جهان نیز دانست. مراسمی که شیعه و سنی و مسیحی و کلیمی و زرتشتی و ایزدی و... همه در کنار هم در این راهپیمایی عظیم حضور دارند. همه اینها در حالی است که مراسم اربعین طی تمام سال‌های پس از سقوط صدام در سایه تهدیدهای مکرر گروه‌های تروریستی مانند داعش برگزار شده و در یک شرایط امنیتی عادی انجام نمی‌شود. از نگاه رسانه‌های آزاد! غربی اما چنین رویداد بی‌نظیری باز هم ارزش خبری لازم برای قرار گرفتن در سرتیتر خبرها ندارد!»
چرایی نیاز انسان مدرن به اسلام ناب محمدی
رسانه‌های غربی اما با بایکوت اسلام‌خواهی در عصر حاضر و اربعین به عنوان یک شاخص، به راستی چه چیزی را از مردم خود دریغ می‌کنند؟ و چرا انسان غربی و در نگاهی بالاتر، انسان مدرن، نیازمند رجوع و توجه به رستاخیز اربعین است؟ پاسخ را بد نیست در مرور چند خبر جست‌وجو کنیم.
27 دی ماه 96، خبرگزاری ایسنا به نقل از رویترز می‌نویسد:«دولت انگلیس وزیر جدیدی را با عنوان «وزیر امور تنهایی» منصوب کرده که به گفته نخست‌وزیر وقت این کشور با هدف رسیدگی به «واقعیت تلخ زندگی مدرن» صورت گرفته است.» به نقل از خبرگزاری رویترز، تریسی کروچ، این مسئولیت جدید را که محوریت آن اجرای راهبردی کلان برای مقابله با معضلات زندگی افراد تنها در انگلیس است، برعهده می‌گیرد. ترزا می، نخست‌وزیر وقت انگلیس در این باره گفت: برای بسیاری از افراد تنهایی واقعیت تلخ زندگی مدرن است. وی افزود: من می‌خواهم با این چالش که در جامعه ما وجود دارد مقابله و در راستای توجه به تنهایی اقشار مختلف از جمله افراد مسن و افرادی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و کسی را برای صحبت کردن و تبادل افکار ندارند، اقدام کنم.
بنا بر گزارش رویترز، صلیب سرخ انگلیس اعلام کرده که در حال حاضر بیش از 9 میلیون تن در این کشور همواره یا اغلب اوقات، تنها هستند. این نهاد تنهایی و انزوا را یک اپیدمی پنهان توصیف کرده که در میان تمامی رده‌های سنی شایع است. ایجاد این وزارت به پیشنهاد کمیته‌ای به یادبود جو کاکس، قانونگذار اپوزیسیون از حزب کارگر صورت گرفت که توسط یک فرد افراط گرای راستی به قتل رسید. سازمان جو کاکس در صفحه توئیتر خود نوشت: جو در طول زندگی خود به ویژه در دوران دانشجویی همواره در تنهایی به سربرد. 
گزارشی دیگر در همان تاریخ، می‌نویسد:« هرروز بین ۱ تا ۵ نفر از مراجعین به پزشکان در انگلیس در واقع کسانی هستند که از فرط تنهایی و بی‌کسی تنها راه نجات خود را در این دیده‌اند که به بهانه مریضی به مطب بیایند و چند دقیقه با پزشک صحبت کنند بلکه از تنهایی دیوانه‌کننده خود دربیایند. این وضعیت وقتی تکان دهنده‌تر می‌شود که طبق آمار ۲۰۰ هزار نفر در انگلیس در یک ماه گذشته حتی با یک نفر چند دقیقه صحبت نکرده‌اند.»
تفکر ناب اسلامی 
داروی دنیای بی‌روح انسان مدرن
این بحران کمبود عاطفه در دنیای مدرن رهاورد فرهنگ منحط غرب و نگاه سودمحور صرف به انسان‌هاست اما تنها به کشورهای غربی منحصر نیست و هر کشوری به تناسب میزان تاثیرپذیری از فرهنگ ضدانسانی غرب، با چنین معضلی دست و پنچه نرم می‌کند. 
گسترش صنعت اجاره خانواده در کشور ژاپن، نمود دیگری از همین بحران تنهایی و از خود بیگانگی در جهان است. باشگاه خبرنگاران جوان طی گزارشی در همین زمینه می‌نویسد: «شاید باورش سخت باشد، ولی یکی از پدیده‌های اجتماعی عجیبی که در کشور‌های غربی از جمله ژاپن رخ داده، پدیده اجاره کردن «مادر و همسر و فرزند» است. به همین منظور شرکت‌هایی در ژاپن وجود دارند که در صورت مراجعه به این مراکز، به شما خانواده اجاره می‌دهند. با یکی از شعب تماس می‌گیرید و درخواست اجاره خانواده می‌کنید. تعداد اعضای خانواده را هم می‌توانید انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید یک خانم خانه و یک دخترخانم در نقش بچه سفارش دهید و آنها در اولین فرصت، برای شما ارسال می‌شوند.»
در ادامه گزارش مذکور می‌خوانیم «اجاره چند نفر به عنوان اعضای خانواده نداشته، تلاشی است برای تسلی دادن به جا‌های خالی در زندگی سرد و بی‌روح صنعتی. برای داشتن هر عضو خانواده، باید مبلغ اجاره‌ای را پرداخت کرد و ژاپنی‌ها بر اساس استطاعت مالی‌شان یک دوست یا خانواده کامل را برای چند ساعت اجاره می‌کنند.»
 طبق گزارش نیویورک تایمز، مستاجران باید روزانه بابت هر شخص ۲۰۰ دلار بپردازند، برخی دیگر از شهروندان حتی چند خانواده را به عنوان قوم و خویش اجاره می‌کنند تا جای خانواده و اقوام از دست رفته شان را پر کنند.» 
در اقیانوس بی‌انتهای اسلام ناب و رستاخیز عظیم اربعین اما زندگی به شکلی دیگر در جریان است. نوعی از زندگی که به واقع می‌توان آن را زیست انسانی در شکل واقعی آن تعریف نمود. محبت‌ها و داد و دهش‌های بی‌حساب و بی‌منت در انتظار هر کسی است که پای در راه می‌گذارد، بی‌آنکه از او بپرسند اهل کدام کشوری یا بر کدام قبله نماز می‌خوانی و اساسا دینت چیست؟ و تنها اینکه به سوی حسین(ع) گام برداشته، کافی است تا غرق دنیای محبت دوستان حسین(ع) شود. 
ترس رسانه‌های غرب
 از چراغ هدایت و کشتی نجات 
گمشده انسان مدرن، منشأ فرازمینی این فوران اعجاب‌آمیز محبت در اسلام و رستاخیز اربعین است. مالکان اصلی صنعت رسانه در غرب اما تمایلی به آگاهی انسان غربی از این واقعیت اصیل اسلام ندارند. چرا که آشنایی با چنین معدن شور، عاطفه و سخاوتی، مقدمه شناخت مکتب حسینی از سوی انسان مدرن خواهد بود و در آن صورت، مجموعه ملت‌های عالم، دیگر امپراطوری خونریز و دروغگوی غرب را که به بهانه توسعه، هویت اصیل انسان‌ها را غارت کرده است، تحمل نخواهد کرد. تمدنی که گسترده‌ترین جنایات تاریخ بشریت را در جای جای عالم مرتکب شده و هم‌اکنون نیز در حال ارتکاب کثیف‌ترین ظلم‌هاست اما همزمان خود را یگانه منجی بشر جا می‌زند، البته باید هم از یگانه مردی که در طول تاریخ، بزرگ‌ترین الگوی آزادگان جهان بوده و با خون سرخ خویش، چهره نفاق را تا همیشه تاریخ آشکار کرده است، بترسد. 
بهمن ماه 93، رهبر معظم انقلاب با خطاب قرار دادن جوانان در اروپا و آمریکای شمالی، در همین زمینه می‌فرمایند:«سخن من با شما درباره‌ اسلام است و به‌طور خاص، درباره‌ تصویر و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه می‌گردد. از دو دهه پیش به این‌سو ـ یعنی تقریباً پس از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی ـ تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. تحریک احساس رعب و نفرت و بهره‌گیری از آن، متأسّفانه سابقه‌ای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد... اکنون من می‌خواهم از خود بپرسید که چرا سیاست قدیمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدّتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزش‌هایی در اسلام، مزاحم برنامه‌ قدرت‌های بزرگ است و چه منافعی در سایه‌ تصویر‌سازی غلط از اسلام، تأمین می‌گردد؟ پس خواسته‌ اوّل من این است که درباره‌ انگیزه‌های این سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.»