kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
پرچم دهه هشتادی‌ها بالاست

مدافعان جان‌برکف پای کــار انقـلاب

 
 
 
درگذشته برای بیان ویژگی‌های یک نسل به گذشتِ مدت‌زمانی 30 ساله نیاز بود اما اکنون با پیشرفت سریع فنّاوری، دگرگون شدن بسترهای جامعه و تحول در نظام فکری و رفتاری افراد، هر دهه به یک نسل متفاوت تبدیل شده؛ به‌عبارت‌دیگر فاصله بین نسل‌ها به 10 سال رسیده است. در توضیح بیشتر می‌توان به این نکته اشاره کرد که متولدان دهه 60 همواره به نسلی معروف هستند که جنگ را تجربه کرده و بیش از 30 سال از این روزهای ما فاصله گرفته و خوب می‌داند دنیای غیر دیجیتال و زندگی در آن چگونه است و حالا نمادهای نوستالژیک را با خود به همراه دارد.
دهه هفتادی‌ها و مطالبات بی‌واهمه
این در حالی است که فرزندان دهه 70 به‌گونه‌ای در رفتار و نوع بیان احساسات و تفکراتشان متفاوت بودند که آنها را به‌شدت از دهه شصتی‌ها متمایز می‌کرد. این نسل، نسلی است که پا به دنیای فنّاوری گذاشته و می‌خواهد با سرعت از سنت‌ها فاصله بگیرد. آن‌هامی‌دانستند که چگونه باید در جامعه بی‌واهمه مطالبات خود را درخواست کنند؛ مطالباتی که فقط سیاسی نبود و سویه‌های پررنگ اجتماعی و فرهنگی نیز داشت تا جاییکه در فضایی غیرقابل‌باور و شاید جذاب، در کارزار انتخابات ریاست جمهوری، میدان‌دارکمپین‌های انتخاباتی شده بودند.
دهه هشتادی‌ها، شهروندان حقیقی دنیای دیجیتال
این کنشگری و درخواست مطالبات اجتماعی موجب شد تا گمان کنیم نسل بعد از آنها یعنی دهه هشتادی‌ها انبوهی از عصیان و تقابل با جامعه را با خود به همراه خواهند داشت. در این میان هم اغلب دشمنان با تکیه‌بر همین باور، برای پیش‌برد نقشه‌های خود علیه امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی کردند غافل از اینکه دهه هشتادی‌ها پا را از باورها و پیش‌بینی اغلب تئوریسین‌ها فراتر گذاشته و در شرایط خاص تصویری متفاوت و غیرقابل‌پیش‌بینی را از خود نشان دادند چراکه آن‌هادر نگاه جهان، به نسل هزاره سوم معروف و شهروندان حقیقی دنیای دیجیتال هستند که جهان بدون تلفن همراه برای آنها معنایی ندارد؛ اما این‌همه ماجرا نیست بلکه این نسل در نگاه سیاسی فهیم است و می‌داند که چه چیزی را از چه کسی مطالبه کند. نمونه بارز آن اتفاقات اخیر در شهریورماه بود که موجب شد کسانی که دهه هشتادی‌ها را نسلی عصیانگر تلقی می‌کردند، با چشم خود ببینندآن‌ها چگونه جان‌برکف از امنیت کشور محافظت می‌کنند. آنها ثابت کردند که آرمان دارند و برای دفاع از وطن جان می‌دهند.
شهید حججی الگوی دهه هشتادی‌ها
وقتی معاندان برای اغتشاش و آشوب در خیابان‌های کشور ما برنامه‌ریزی می‌کردند و سعی داشتند برای پیشبرد اهداف خود نوجوانان ما را فریب دهند و آنها را دستمایه رسیدن به مقاصد شوم و پلید خود کنند، غافل از این بودند که دهه هشتادی‌های کشور ما زیر پرچم ولایت، شهید «حججی»‌ها را الگوی خود ساخته‌اند و هیچ فرد یا سیستمی نمی‌تواندباقدرت ایدئولوژیک آنها برابر شود یا مقابله کند.
نمونه بارز آن شهید «علی‌اصغر قورت بیگلو» است که هنوز به 20 سالگی نرسیده بود اما آرزو داشت شبیه شهید«حججی» باشد. به گفته نزدیکانش او عاشق دفاع از حرم و مدافعان حرم بود.معصومه قورت بیگلو، مادر این شهید با اشاره به اینکه فرزندم عاشق شهدا بود و همیشه حرف از شهدا به‌ویژه شهید حججی می‌زد، اظهار کرد: به خاطر دارم همیشه به من گوشزد می‌کرد که «مادر! شهید حججی را با دست‌های بسته بردند، اما لبخند بر لب داشت.»درنهایت هم مانند آنها در راه دفاع از امنیت وطن به شهادت رسید.
شهیدی که زیارت را ناتمام گذاشت
«محمدحسین سروری راد» دیگر شهید امنیت این روزهاست که در 22 سالگی خادم زائران امام رضا شده بود و می‌خواست در روز شهادت امام رضا مشهد باشد، اما در راه دفاع از وطن، زیارتش ناتمام ماند و به ضرب گلوله آشوبگران به شهادت رسید.
وحید سروری راد در گفت‌وگویی اظهار داشت: «محمدحسین‌ یکی دو بار در دیدارهای عمومی خدمت امام خامنه‌ای رسید؛ اما خیلی دوست داشت که از نزدیک مقام معظم رهبری را ببیند و سلامی از نزدیک به امام خامنه‌ای بدهد و دست ایشان را ببوسد که قسمتش نشد.»
وی ولایتمداری را ویژگی مهم شهید محمدحسین سروری راد عنوان و خاطرنشان کرد: «محمدحسین حرفش این بود که این پرچم که دست رهبری وجود دارد؛ باید دست امام زمان‌(عج) برسد و اگر کمک رهبری نباشیم؛ ایشان را در این راه تنها گذاشته‌ایم.»
پسر جوان و خلاق پایگاه مقاومت بسیج محله ایده‌هایش برای هفته دفاع مقدس برتر شده بود، در هفته‌ای که گذشت؛ پیکرش روی دوش مردم گرمسار تبدیل به حماسه شد.
«عباس خالقی» توسط آشوبگران ترور شد
عباس هم دهه هفتادی است، به‌زحمت ۲۴ سالش تمام‌شده بود، پدرش ۲۳ و ۲۴ را برای سن و سال فرزندش روی زبان می‌آورد؛ انگار که باورش نشده این‌قدر زود ماجرای عباس تمام‌شده است و حالا او مانده و فرزند ۱.۵ ساله پسرش!
پدر عباس شب حادثه را این‌گونه روایت می‌کند: «حوالی ساعت هفت و نیم بود که رفت داروخانه برای دندان‌دردش مسکن بگیرد...» و دیگر عباس برنگشت. پدرش با تکرار می‌گوید: «نمی‌دانم چه کسی ایشان را ترور کرد! بله ترورش کردند...»
عباس خالقی را آشوبگران با گلوله به شهادت رساندند، او عضو بسیج فعال محله‌شان بوده و چند سالی می‌شد که در یک شرکت مشغول به کار شده و به قول پدرش «تنها گناهش این بود که نان حلال درمی‌آورد.»
«علی‌اکبر» تبریزی‌ها
در پی تجمع غیرقانونی و هتاکانه اغتشاشگران و عناصر ضدانقلاب در تبریز هم حسین اوجاقی با ضربه چاقو توسط اغتشاشگران به شهادت رسید. وی متولد ۱۳۷۰ و فرمانده پایگاه علامه طباطبایی مسجد فاطمی تبریز بود که برای مقابله با آشوبگران در مقابل مصلای تبریز حضور داشت و با اقدام غیرانسانی عناصر معاند به فیض شهادت نائل شد.
مادر این شهید می‌گوید: «حسین را به حضرت علی‌اکبر تقدیم کردم. حسین به آرزویش رسید او همیشه دوست داشت به شهادت برسد» پدر شهید اوجاقی نیز از مردم خواست تا با حمایت از رهبری اجازه نفوذ دشمنان را ندهند. برادر حسین هم با قسم یاد کردن به مشی حسینی برادرش در مصاحبه‌ای گفت «به خدا قسم راهت را ادامه خواهم داد.»
بسیجی فعال سپاه محمد رسول‌الله 
شهید راه امنیت
«حسین تقی پور» از بسیجیان فعال سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ و ساکن اسلامشهر است که توسط اغتشاشگران طی ناآرامی‌های روزهای گذشته در محله صادقیه به شهادت رسید.
شاهدان عینی توضیح داده‌اند که به دنبال اغتشاشات تعدادی از آشوبگران به او حمله کرده و ضربات زیادی به سر آن وارد می‌کنند. وی به بیمارستان بقیه‌الله منتقل می‌شود اما در اثر شدت جراحت به درجه رفیع شهادت می‌رسد.
همسر شهید در گفت‌وگویی اظهار کرد: دشمن بداند با شهادت همسرم و دوستانش هیچ سستی نمی‌تواند در دفاع از انقلاب در ما به وجود بیاورد و تا آخرین قطره خون پای انقلاب و رهبری ایستاده‌ایم.
به گفته سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، ما ملت امام حسینیم و در مکتب امام حسین‌(ع) و در نهضت عاشورا شاهد نقش‌آفرینی مؤثر کودکان و نوجوانان عاشورایی هستیم که جان‌برکف، پای کار انقلاب آمده و بااقتدار مقابل دشمنان 
ایستاده‌اند. 
در اغتشاشات اخیر، دهه هشتادی‌ها به تمام دنیا نشان دادند که شجاعانه از آرمان‌های خود دفاع می‌کنند و هیچ‌گاه عرصه را برای دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی خالی نمی‌گذارند و همواره تمام‌قد از انقلاب اسلامی دفاع خواهند کرد.
منبع: بصیرت