kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
حکمرانی فضای مجازی

تناقض‌های آزادی بیان در اینستاگرام و فیسبوک

 
 
 
در گزارشی که توسط متا منتشر شده آمده: فیس بوک و اینستاگرام در جریان حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در 
ماه می‌ گذشته سوگیری‌هایی علیه فلسطینیان نشان دادند.
همه چیز از بمباران رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در اعتراض به اخراج اجباری خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ جراح آغاز شد.
به گزارش فارس، ماه می‌ سال گذشته بود که رژیم صهیونیستی بالاجبار خانواده‌های فلسطینی را از شیخ جراح در شرق قدس اشغالی اخراج کنند و همین موضوع باعث اعتراض شدید کاربران این کشور در شبکه‌های اجتماعی شد. 
به گزارش الجزیره، تعداد 
کشته شدگان فلسطینی در این درگیری به 248 نفر از جمله 66 کودک رسیده بود. کاربران در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدئوها را با هشتگ‌هایی به دو زبان انگلیسی و عربی منتشر کرده بودند. اما فعالان، مدافعان حقوق دیجیتال و کاربران از این پلتفرم‌ها به دلیل افزایش شواهد مبنی بر حذف غیرموجه محتوای طرفدار فلسطین انتقاد کرده‌اند.
در همین راستا سال گذشته گزارشی توسط متا و موسسه مشاوره مستقل 
Business for Social Responsibility یا BSR 
تدوین شد که روی شیوه‌های سانسور این شرکت و اتهامات جانبداری در جریان خشونت‌ها علیه مردم فلسطین توسط نیروهای رژیم صهیونیستی در بهار گذشته تمرکز دارد.
انگجت با اشاره به اینکه سیاست‌های اینستاگرام و فیسبوک در جریان حملات رژیم صیهونیستی به نوار غزه در ماه می،‌ روی کاربران تاثیر گذاشته، نوشت: این موضوع باعث لطمه به حقوق اساسی کاربران فلسطینی نیز شده است. این نشان داد که فیس بوک و اینستاگرام حق آزادی بیان فلسطینیان را نقض می‌کنند.
پایگاه خبری اینترسپت بخشی از این گزارش را منتشر کرد، در آن آمده: طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که اقدامات متا در می‌2021 تاثیر زیان باری از نظر حقوق بشر داشته و باعث لطمه به آزادی بیان، آزادی تجمعات و مشارکت سیاسی داشته و به کاربران فلسطینی برای انتشار اطلاعات و دیدگاه‌هایشان ضربه زده است.
گفتنی است که ماه گذشته، بیش از دوازده گروه مدنی و حقوق بشری در اعتراض به تاخیر متا در انتشار این گزارش، نامه‌ای سرگشاده منتشر کردند.
حذف هشتگ‌های الاقصی 
در شبکه‌های اجتماعی
طبق گزارش BuzzFeed، در جریان همان درگیری، اینستاگرام و فیسبوک، مسجدالاقصی را یک سازمان تروریستی دانستند. همین موضوع منجر به حذف و مسدود کردن پست‌های اینستاگرام با هشتگ #الاقصی یا #الأقصى شد. در همین راستا یکی از سخنگویان فیسبوک ادعا کرد که این پست‌ها به اشتباه محدود شده‌اند.
پس از این ماجرا، فیسبوک در نامه‌ای به نمایندگی فلسطین در انگلیس اعلام کرد که برای حل مسائل مربوط به تعدیل محتوا و بررسی کمپین‌های ادعایی در این پلتفرم برای تحریک خشونت علیه فلسطینیان در رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد.
حذف هشتگ الاقصی 
در اینستاگرام
الجزیره از سوی سازمان جهانی حقوق دیجیتال Access Now گزارش داد که صدها حساب کاربری در پلتفرم‌هایی که محتوای طرفداران فلسطین را در فیسبوک، توئیتر، تیک‌تاک و اینستاگرام سرکوب می‌کنند، دریافت کرده است. گروه حقوق دیجیتال فلسطینی Sada Social بیش از 200 مورد نقض محتوای رسانه‌های اجتماعی فلسطینی مربوط به تظاهرات شیخ جراح در قدس شرقی اشغالی را ثبت کرده است.
در اقدامی دیگر سازمان حقوق دیجیتال فلسطین و عرب (7amleh)، حدود 500 مورد نقض حقوق دیجیتال فلسطینیان را بین 6 تا 19 می، همراه با پاسخ‌های پلتفرم‌ها، مستند کرد. این تخلفات از اینستاگرام 
(۵۰ درصد)، فیسبوک (۳۵ درصد)، توئیتر (۱۱ درصد) و تیک تاک (یک درصد) بوده است. این سازمان ادعا کرد که در بیشتر موارد به کاربران توضیحی برای حذف محتوا یا تعلیق حساب داده نشده است.
تکرار رویکردی که 
قبلا هم رخ داده بود
البته این اولین بار نبود که شبکه‌های اجتماعی اقداماتی در جهت نقض حقوق بشر علیه فلسطینیان انجام می‌دهند. الجزیره در می‌سال گذشته از سانسور یک نشست آنلاین حامی فلسطین در زوم خبر داد. این نشست قرار بود با حضور فعالان ضد آپارتاید از سراسر جهان، از جمله لیلا خالد، نماد مقاومت فلسطین برگزار شود. اما مانند نشست قبلی که فیلتر شد، این برنامه هم با ادعایی عجیب از سوی شبکه‌های اجتماعی مسدود شد. زوم و سایر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی گفتند که به دلیل مشارکت لیلا خالد تصمیم گرفتند این رویداد را درپلتفرم‌های خود مسدود کنند. آنها ادعا کردند، از آنجایی که خالد وابسته به جبهه مردمی برای آزادی فلسطین (PFLP) است و این نهاد از سوی آمریکا سازمان تروریستی نامیده می‌شود، برگزاری این رویداد نقض قوانین ایالات متحده است.
البته بسیاری از کارشناسان حقوقی استدلال ارائه شده توسط شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را بی‌ارزش خواندند. کارشناسان حقوقی فلسطین و سایر سازمان‌های حقوقی در نامه‌ای سرگشاده به مدیران زوم تأکید کردند که سانسور رویداد AMED توسط این شبکه اجتماعی یک حمله خطرناک به آزادی بیان و آزادی دانشگاهی است.
همدستی صهیونیست‌ها 
با غول‌های فناوری
صهیونیست‌ها و متحدانشان بر شبکه‌های اجتماعی فشار می‌آورند تا فلسطینی‌ها را از خارج ساکت کند. هیئت نظارت فیس بوک، یک نهاد مستقل است که وظیفه بررسی تصمیمات محتوایی این پلتفرم را بر عهده‌دارد. امی پالمور، مدیرکل سابق وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی نیز در این هیئت عضو است. پالمور شخصاً در گذشته واحد سایبری صهیونیست‌ها را مدیریت می‌کرد که با فیسبوک برای حذف هزاران محتوای فلسطینی لابی کرده بود.
با توجه به همدستی طولانی و مستند بین رژیم صهیونیستی و شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در تنظیم و سانسور محتوا و حساب‌های فلسطینی، این دور سانسور رسانه‌های اجتماعی از پست‌های فلسطینیان درباره شیخ جراح، بخشی از الگوی بزرگ‌تر سرکوب است.
بلاک شدن پخش زنده
 توسط اینستاگرام
در آن زمان اینستاگرام رسما این حذف‌ها را به یک مسئله فنی جهانی نسبت داد. توئیتر نیز ادعا کرد که محدودیت حساب کاربری نویسنده فلسطینی،‌ صرفا یک اشتباه بود. فعالان و سازمان‌های دیده بان با توجه به ماهیت هدفمند حذف‌ها و محکومیت‌ها نسبت به چنین توضیحاتی ابراز تردید کرده‌اند.
چندین دهه پس از انتقاد ادوارد سعید از امتناع مصرانه رسانه‌های آمریکایی از اجازه دادن به فلسطینی‌ها برای روایت داستان‌های خود، صداهای حمایت از مبارزات آزادی‌بخش فلسطین نه تنها توسط سازمان‌های رسانه‌ای جریان اصلی، بلکه همچنین شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی خاموش می‌شوند.
علی‌رغم تلاش‌های شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی و سازمان‌های رسانه‌ای برای ساکت کردن فلسطینی‌ها، کسانی که واقعاً به برابری، عدالت و آزادی اعتقاد دارند باید به حمایت و تقویت فراخوان‌ها برای نجات شیخ جراح، توقف توسعه شهرک‌های غیرقانونی صهیونیست‌ها و حمایت از حقوق قانونی فلسطینی‌ها ادامه دهند.
سازمان‌های رسانه‌ای و شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای کنترل و تحریف روایت‌های مربوط به فلسطین تلاش کنند، اما نمی‌توانند حقیقت را پنهان کنند و درخواست‌های عدالت‌خواهانه فلسطینی‌ها را برای همیشه خاموش کنند.
جریمه 27 میلیون پوندی تیک تاک 
در انگلیس 
انگلیس قصد دارد تیک تاک را به دلیل عدم محافظت از حریم خصوصی کودکان در این پلتفرم، 27 میلیون پوند جریمه کند.
به گزارش فارس و به نقل از نیویورک تایمز، تیک تاک، برنامه محبوب اشتراک‌گذاری ویدئو، ممکن است به دلیل عدم محافظت از حریم خصوصی کودکان در انگلیس با جریمه 27 میلیون پوندی یا حدود 29 میلیون دلاری مواجه شود. این تحقیقات نشان داد که این شبکه اجتماعی داده‌های کودکان زیر 13 سال را بدون رضایت والدین پردازش و در ارائه اطلاعات به کاربران کوتاهی می‌کند.
در حالی که یافته‌ها موقتی هستند، سند قانونی که توسط آژانس حفاظت از داده‌های انگلیس و دفتر کمیسر اطلاعات به تیک تاک ارسال شده، یک اخطار رسمی مبنی بر این است که رگولاتورها قصد دارند این جریمه را اعمال کنند.
این اولین بار نیست که تیک تاک با اتهامات عدم محافظت از حریم خصوصی کاربران جوان‌تر مواجه می‌شود. در سال 2019 این شبکه اجتماعی با پرداخت 5.7 میلیون دلار جریمه برای تسویه اتهامات فدرال مبنی بر نقض قانون حریم خصوصی آنلاین کودکان در ایالات متحده موافقت کرد. این اعلامیه انگلیس در حالی منتشر می‌شود که دولت ایالات متحده در حال تلاش برای رفع نگرانی‌های امنیت ملی با تیک تاک است.
شکایت حریم خصوصی علیه تیک‌تاک یک سال پس از آن صورت می‌گیرد که انگلیس حمایت‌های آنلاین گسترده‌ای را برای کودکان زیر سن قانونی به نام «کد کودکان» ایجاد کرد.
این قوانین به خدمات آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های بازی‌های ویدئویی می‌گوید محصولات و ویژگی‌های خود را با در نظر گرفتن علایق کودکان طراحی کنند. این قوانین همچنین خدمات آنلاینی را که احتمالاً توسط کودکان استفاده می‌شود، ملزم می‌کند تا بالاترین تنظیمات حریم خصوصی را برای کاربران جوان وضع کنند و این سرویس‌ها را از ردیابی مکان دقیق کودکان منع می‌کند.
در ماه‌های قبل از اجرایی شدن قوانین کودکان در انگلیس در سال گذشته، اپلیکیشن‌های اجتماعی محبوب مانند یوتیوب، اسنپ، تیک‌تاک و اینستاگرام اعلام کردند که حمایت‌های خود را برای حفظ حریم خصوصی کودکان افزایش می‌دهند. رگولاتورهای انگلیسی گفتند که تحقیقات تیک تاک بخشی از تلاش بسیار گسترده‌تر در این کشور برای اطمینان از پیروی شرکت‌ها از قوانین جدید است.
جان ادواردز، کمیسر اطلاعات انگلیس در بیانیه‌ای گفت: ما در حال حاضر در حال بررسی این موضوع هستیم که چگونه بیش از 50 سرویس آنلاین مختلف با قوانین کودکان مطابقت دارند و شش تحقیق در حال انجام در مورد شرکت‌هایی که خدمات دیجیتال ارائه می‌کنند و این کار را نکرده‌اند، داریم. ما مسئولیت‌های خود را درباره ایمنی کودکان به‌اندازه کافی جدی گرفته ایم.
دو هفته پیش، کالیفرنیا با الهام از تلاش انگلیس، قانون ایمنی آنلاین جدیدی را برای خردسالان تصویب کرد. قانون جدید که قرار است در سال 2024 اجرایی شود، قانون کد طراحی مناسب سن کالیفرنیا نامیده می‌شود.