kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

زوال عقل و حواس‌پرتی‌های مکرر بایدن‌ پاشنه آشیل دموکرات‌ها در انتخابات

همزمان با داغ شدن بحث انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا و گذشت دو سال از حکمرانی دموکرات‌ها در این کشور، گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت هوشیاری بایدن و احتمال بالای ناکامی او در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری بیشتر شده است.

 

سرویس خارجی-

حدود دو سالی می‌شود که آمریکا انتخابات ریاست جمهوری 2020 را پشت سر گذاشته، انتخاباتی که در آن اتفاقات ویژه و خاصی رخ داد. از تک دوره‌ای شدن یک رئیس‌جمهور که البته برای بار چهارم در تاریخ این کشور اتفاق افتاد، تا دو قطبی‌شدن شدید جامعه آمریکایی و بالا گرفتن اختلافات و تعارض‌ها و ادعای جدی تقلب در فرآیند انتخابات. در بین اما اتهام‌زنی دو طرف و متهم ‌کردن دیگری به کرده و نکرده‌هایشان هم رویدادی بود که از چشم ناظران غافل نماند. سیاهه‌ای از اتهامات علیه دو نامزد اصلی جمهوری‌خواه و دموکرات به بهانه‌های مختلف در تجمعات انتخاباتی و یا مناظره‌ها خوانده می‌شد، یکی از این انتقادات تند که برای دموکرات‌ها نگران‌کننده و دلهره‌آور بود اما تاکید چندین و چند باره ترامپ به «زوال عقل» و عدم هوشیاری کامل و قابل قبول جو بایدن برای تصدی مقام ریاست‌جمهوری بود. گزاره‌ای که البته پس از گذشت 22 ماه از حکمرانی بایدن، درستی آن در شاهد مثال‌های مختلف و متنوع اثبات شده است. بایدن از همان ژانویه 2020 که وارد کاخ سفید شده تا همین چند هفته پیش، ویترینی از سوتی‌های جدی در داخل و خارج آمریکا را به نمایش گذاشته، از فراموش کردن نام‌ها و عناوین تا گم کردن مسیر و فراموش کردن مختصات مکانی که در آن ایستاده تا دست دادن با یک فرد خیالی و سایر اقداماتی که نوشتن و اشاره به آن شرم‌آور است! جو بایدن هرگز به عنوان فردی خوش‌صحبت در محیط سیاسی آمریکا شناخته نمی‌شد اما دیگر حرف از زیبا سخن گفتن هم گذشته و به گاف‌های واضح تبدیل شده است. اشتباهاتی که دیگر حالا به بخشی از شخصیت سیاسی او بدل گشته است. چهارشنبه هفته پیش بود که بایدن در یک کنفرانس خبری طوری درباره یک نماینده کنگره که مدت‌هاست فوت کرده، صحبت می‌کرد که گویا او در سالن کنفرانس حاضر است. «جکی والورسکی» دو ماه پیش در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده‌اما بایدن در بخشی از صحبت‌های خود درباره این نماینده سابق آمریکایی صحبت می‌کند و می‌گوید: «جکی، تو این‌جا هستی؟ جکی کجاست؟ او بنظرم نباید این‌جا باشد». موضوع دیگری که مسئولان مطبوعاتی آمریکا را حسابی نگران کرده و احتمالا هرباری که اتفاق می‌افتد فشار روانی زیادی را به آنها وارد می‌کند، دست دادن بایدن با هوا! آن هم پس از پایان کنفرانس‌های مطبوعاتی است. این اتفاق غیرعادی آن‌قدر تکرار شده که ترامپ هم به تازگی در یکی از تورهای تبلیغاتی خود به آن اشاره کرده است. ترامپ در جمع هواداران خود در اوهایو و در انتقاد از رئیس‌جمهور 79 ساله آمریکا گفته: «ما هرگز قبلا چنین چیزی را ندیده بودیم. ما در حال حاضر رئیس‌جمهوری داریم که متاسفانه اصلا هیچ نمی‌داند چه اتفاق لعنتی دارد می‌افتد. او با هوا دست می‌دهد، او به نحوی گیج و سردرگم دور و اطراف قدم می‌زند. من این را می‌گویم که واقعا وضع خوبی نیست». رئیس‌جمهور آمریکا از سویی دیگر، تکلیفش با معاون اولش هم مشخص نشده. در یک سخنرانی او را بانوی اول آمریکا یعنی همان همسرش خطاب می‌کند و در مکان و زمان دیگر او را در مقام ریاست‌جمهوری صدا می‌زند. بنظر خود هریس هم تا به الان گیج شده باشد و نداند که دقیقا چه نقشی دارد!
اما فراموشی بایدن تنها محدود به سمت و عناوین نمی‌شود، رئیس‌جمهور آمریکا در اشاره به نام‌ها هم مشکل جدی دارد و اسامی را جابه‌جا می‌گوید. مثلا در آغاز بحبوحه جنگ اوکراین، به‌جای کی‌یف از نام روسیه استفاده کرد. بایدن گفت: «چطور به این‌جا رسیدیم که پوتین تصمیم می‌گیرد به «روسیه» حمله کند؟ چنین چیزی از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است». او در جریان سخنرانی سالانه خود در کنگره درباره بحران اوکراین هم به جای «مردم اوکراین» از «مردم ایران» استفاده کرد و گفت: «پوتین ممکن است بتواند با‌تانک‌ها دور کی‌یف چرخ بزند، اما هرگز نمی‌تواند قلب و روح مردم ایران را از آن خود کند».
بایدن حتی در سفرهای خارجی هم آبروی آمریکایی‌ها را برده و موجب انتقادهای گسترده شهروندان این کشور علیه خود شده است. بایدن چند ماه پیش و در بدو ورود به اراضی اشغالی همچون افرادی که تا به حال مورد پذیرش رسمی قرار نگرفته‌اند و از تشریفات سیاسی بی‌خبرند از مسئول تشریفات حاضر می‌پرسد: «خب حالا باید چه کاری انجام دهم؟» و بعد هم به‌جای آنکه اول با رئیس‌کابینه صهیونیست‌ها احوال‌پرسی کند به سراغ یکی دیگر از اعضای کابینه می‌رود. رفتارهای غیرعادی بایدن بحدی زیاد شده که روزنامه واشنگتن‌پست هم به آن واکنش نشان داده است. به گفته این نشریه، رفتار بایدن در انظار عمومی بخت انتخاب مجدد او در انتخابات ریاست جمهوری آتی را مورد تردید قرار می‌دهد. به اذعان «مگان مک آردل» ستون‌نویس واشنگتن‌پست، تغییر وضعیت عقلی جو بایدن در 10 سال گذشته بسیار محسوس است. مک آردل می‌نویسد: «شما فقط باید یک ویدیو از یک دهه پیش را تماشا کنید تا ببینید که رئیس‌جمهور اکنون بسیار کندتر از قبل به نظر می‌رسد. این یک مشکل برای این سیاستمدار است». حالا با نزدیک شدن هر چه بیشتر به موعد انتخابات 2024 نقدها علیه حزب دموکرات بیشتر خواهد شد و احتمالا با افزایش فشار روانی علیه بایدن، آمار گاف‌های او هم بیشتر خواهد شد.