برنامه ویژه آموزشوپرورش برای شناسایی و درمان «کودکان بیشفعال»
رئیسسازمان آموزشوپرورش استثنایی، نحوه ارائه خدمات سازمان آموزشوپرورش استثنایی به دانشآموزان دارای نقص توجه و بیشفعالی را تشریح کرد.
حمید طریفی حسینی به ایسنا گفت: آییننامهای برای بچههای بیش فعال در دست تهیه است که مشخص میکند دانشآموز نقص توجه و بیش فعال چه ویژگیها و شرایطی باید داشته باشد که بر اساس آن تشخیصگذاری شود.
طریفی افزود: در واقع ملاکها و معیارهای غربالگری و تشخیصگذاری را احصاء و ابزارها را مشخص میکنیم. پس از آن باید همکاران خودمان را آموزش دهیم تا بتوانند این تستها و مداخلات تخصصی لازم را انجام دهند.
وی با بیان اینکه برنامه ما این است که از آبان ماه بتوانیم این دانشآموزان را نیز همانند دانشآموزان اختلال یادگیری در مراکز ویژه اختلال یادگیری تحت درمان و آموزش قرار دهیم ادامه داد: پیشبینی ما این است که آمار دانشآموزان دارای نقص توجه و بیش فعالی بهاندازه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری باشد.
رئیسسازمان آموزشوپرورش استثنایی بیان داشت دانشآموزان بیش فعال، دانشآموزان عادی هستند که ممکن است در دقت و توجه، مشکلاتی داشته باشند که باید مداخلات تخصصی برایشان انجام شود. در واقع لازم است معلم، خانواده و دانشآموزان، آموزشهای لازم را در این زمینه دریافت کنند.
طریفی تاکید کرد: اینها هیچ تفاوتی با بچههای عادی به لحاظ آموزش نخواهند داشت. بچههای مبتلا به اختلال یادگیری ما سر کلاس عادی مینشینند و بعضی روزها به مرکز یادگیری مراجعه میکنند و یکی دو جلسه در هفته با آنها کار میشود و اگر نیاز به دارودرمانی هم داشته باشند که به روانپزشک ارجاع داده میشوند، هم دارو مصرف میکنند و هم کارهای توانبخشیشان انجام میشود. وی با بیان اینکه پوشش کودکان بیشفعال برای نخستین بار انجام خواهد شد گفت: دوسال پیش شورای سازمان، تصویب کرده بود که دو گروه دانشآموزان دارای نقص توجه و بیش فعالی و همچنین دانشآموزان دارای اختلال گفتار و زبان به هفت گروه تحت پوشش سازمان آموزشوپرورش استثنایی افزوده شود، اما سازوکار ارائه خدمت به اینها تا کنون فراهم نشده بود.
رئیسسازمان آموزشوپرورش استثنایی افزود: کودکان دارای اختلال گفتار و زبان هم در مدارس عادی تحصیل میکنند ولی مثلا لکنت، درک کلامی ضعیف یا مشکلات زبانی دارند که یکی دو جلسه در هفته در مراکز اختلال یادگیری ما حضور مییابند. قرار است مراکز اختلال را ارتقاء و به مراکز جامع تبدیل کنیم که دارای دپارتمانهای مختلفی باشند و این گروهها ذیل آنها قرار گرفته و خدمات دریافت کنند.