kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
استاد دانشگاه تهران:

سلبریتی‌ها ساخته صنعت سرگرمی‌اند و انسان‌های ضعیفی هستند(اخبار ادبی و هنری)

 استاد دانشگاه تهران گفت: سلبریتی‌ها ساخته صنعت سرگرمی هستند و از خود اراده و فضلی ندارند بنابراین باید بین اهل علم و فرهنگ و هنر با آنان تمائزی قایل بود. 
 
 
 
 
مجید سلیمانی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات در رابطه با مرجعیت فکری و انتقال آن به سلبریتی‌های ایران گفت: اشخاصی مانند سلبریتی‌ها این قدرت را دارند که از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی بهره ببرند و در ظاهر، ارتباطات میان فردی خود را عرضه کنند. به‌عنوان مثل این حس را برای هوادران خود به وجود بیاورند که بی‌واسطه با آنان در رسانه‌های اجتماعی ارتباط دارند در حالی که چنین نیست. 
وی افزود: البته این به آن معنا نیست که روشنفکران، روحانیون و دانشگاهیان که در گذشته مرجع بودند مرجعیت را به کل از دست داده‌اند، اما بحث ما در مورد میزان و گستردگی مرجعیتی است که در حال حاضر سلبریتی‌ها در اختیار گرفته‌اند و آن به تحول نظام ارتباطات اجتماعی مربوط است، البته موضوع اهمیت پیدا کردن سلبریتی و مرجعیت آنها به ایران محدود نمی‌شود و در سایر کشورهای دیگر هم این مسائل قابل رؤیت است. 
این پژوهشگر حوزه ارتباطات همچنین گفت: این مسئله را نباید فراموش کنیم که سلبریتی‌ها ساخته صنعت سرگرمی هستند و از همه لحاظ افراد ضعیفی محسوب می‌شوند و از خود اراده‌ای ندارند و آنچه آنها را مشهور کرده صنعت رسانه است؛ اگرنه از خود فضلی ندارند؛ بنابراین باید تمایزی بین اهل هنر و اهل علم و اهل فرهنگ که در عرصه خود فاضل اند، با سلبریتی‌ها قائل شد، زیرا هر شهرتی نیز تابع فرهنگ سلبریتی‌گری نیست، به‌نظر من نوع مواجهه با اهل هنر و فرهنگ باید متفاوت از سلبریتی‌ها باشد، گفت‌و‌گو با آنان از طریق نهادهای میانجی تنها راهی است که می‌توان به آن اشاره کرد، نهادهای فرهنگی و هنری و دانشگاه‌ها، برخی از نهادهای میانجی با اهل فرهنگ و هنر است.