kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷
رابرت مالی:

نمی‌توان مانع خروج رئیس جمهور آینده آمریکا از برجام شد

نماینده آمریکا در امور ایران با اذعان به اینکه تهران هم‌اکنون هیچ تصمیمی برای دستیابی به سلاح اتمی ندارد، گفت: اگر رئیس‌جمهور آینده آمریکا بخواهد یک‌جانبه از توافق خارج شود، نمی‌توان کاری انجام داد.

«رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اذعان کرد که هیچ تضمینی نمی‌توانند بدهند که رئیس‌جمهور آینده این کشور از هر توافق احتمالی با ایران خارج نشود.
مالی دیروز (جمعه) طی اظهاراتی درباره سرنوشت مذاکرات وین مدعی شد: «مذاکره با کشوری که از گفت‌وگو با ما امتناع می‌ورزد، دشوار است؛ که همه چیز را دشوارتر، زمان‌بر و مستعد سوءتفاهم کرده است. ما آماده گفت‌وگوی مستقیم هستیم ولی آنها نیستند.»
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی درباره تضمینی که مقامات ایرانی مبنی بر عدم خروج هر رئیس‌جمهور آینده آمریکا از هر توافقی با تهران می‌خواهند، اذعان کرد: «اگر یک رئیس‌جمهور آینده در آمریکا بار دیگر بی‌پروا تصمیم بگیرد که به‌طور یک‌جانبه از توافق خارج شود، آن‌هم در زمانی که توافق موفقیت‌آمیز بود، هیچ کاری نمی‌توان برای جلوگیری از آن انجام داد.»
این مقام آمریکایی در مصاحبه با برنامه رادیویی «ورلد» اظهار داشت: «در حال حاضر به‌نظر نمی‌رسد که ایران تصمیمی برای دستیابی به سلاح اتمی گرفته باشد. این بدان معنا نیست که آنها تا زمانی که در آستانه انجام این کار نباشند برنامه خود را گسترش نمی‌دهند.»
مالی در این موضوع همچنین افزود: «اکنون سرنوشت مذاکرات به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وابسته است، که ربطی به توافق هسته‌ای ندارد. درهای ما [برای پذیرش ایران] باز است اگر بخواهند عبور کنند.»
مالی فروردین‌ماه سال جاری نیز گفته بود «دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند درباره تصمیمات دولت بعدی این کشور در قبال توافق هسته‌ای با ایران تضمین بدهد.»
مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که «واشنگتن نمی‌تواند تضمین کند که خروج از برجام بار دیگر اتفاق نخواهد افتاد.»
گفتنی است چندی پیش، «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» گفت، دولت بعدی کشورش، هرگونه توافق دولت فعلی با ایران را پاره خواهد کرد.
به نوشته وبگاه شبکه «فاکس‌نیوز» هیلی در سخنرانی نشست «مسیحیان متحد برای اسرائیل» گفت: «عدم توافق بهتر از توافق بد است و اگر این رئیس‌جمهور هرگونه توافقی را امضا کند به شما قول می‌دهم که رئیس‌جمهور بعدی آن را در روز اول حضورش پاره خواهد کرد.»
روایت اسلامی از دیدارش
با مدیرکل آژانس انرژی اتمی در وین
محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با شرکت در شصت و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس، هیئتی از روس‌اتم و همچنین وزیر امور خارجه مجارستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره این سفر گفت: با شرکت و سخنرانی در شصت‌وششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین بر مواضع صریح و قانونی جمهوری اسلامی ایران تأکید و انتظارات خود از آژانس و این نشست را بیان کردیم.
محمد اسلامی اظهار داشت: برای ما حائز اهمیت است که بتوانیم به منظور پیشبرد برنامه‌های توسعه براساس سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای، موانع موجود بر سر راه کشور را از میان برداریم.
وی تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه‌ای بر ایران تحمیل شده است و امیدواریم با تعاملات اثربخش بتوانیم ضمن رفع تحریم‌ها که هدف قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی است؛ مسیر توسعه را تسهیل کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: کنفرانس عمومی در اصل می‌تواند با برگزاری ملاقات‌های دوجانبه یا چندجانبه، فرصت گفت‌وگو درباره مسائل مختلف را فراهم کند و ما نیز همانند سال گذشته از فرصت به دست آمده در جریان برگزاری این کنفرانس استفاده کردیم و ملاقات‌هایی با کشورهای دیگر داشتیم.
وی توضیح داد: یکی از ملاقات‌ها با رافائل گروسی و معاونان وی بود و با این هیئت درباره مسائل باقیمانده به گفت‌وگو پرداختیم. در جریان ملاقات با رافائل گروسی، فضای همکاری بین آژانس و سازمان انرژی اتمی را مرور کردیم.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره مقید است که ضوابط پادمان را رعایت کند و نسبت به پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای نیز متعهدیم و نظارت‌های آژانس را بر فعالیت‌های خود و مطابق مقررات آژانس تسهیل کرده و در آینده نیز تسهیل خواهیم کرد؛ ایران زمینه تداوم همکاری با آژانس نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای را فراهم می‌کند و آن را به صورت اطمینان‌بخش انجام می‌دهد و آژانس هم مکررا نسبت به تایید این موضوع اذعان دارد.