kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
مرکز آمار ایران گزارش داد

افزایش ۶۱ درصدی نرخ اجاره‌بها در کشور

 
 
 
مرکز آمار ایران از رشد نزدیک به 61 درصدی نرخ اجاره‌بهای مسکن طی زمستان ۱۴۰۰ خبر داد و اعلام کرد: متوسط قیمت فروش هر مترمربع نیز 24 و هشت دهم درصد افزایش یافت.
براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 116 هزار و 711 ریال (11 میلیون و 671 هزار تومان) با میانگین مساحت 245 مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل (پاییز 1400) شش و هشت دهم درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان 1400) 25 و چهار دهم درصد درصد افزایش داشته است.
متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 12 میلیون و 797 هزار تومان با میانگین مساحت 107 مترمربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده که نسبت به فصل قبل 8.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 24 و هشت دهم درصد افزایش داشته است.
حداکثر متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کشور 262 میلیون و 363 هزار تومان و حداکثر قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در کل کشور طی زمستان 1400 بالغ بر 276 میلیون و 799 هزار تومان بوده است.
متوسط مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌ علاوه‎ سه درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور 368 هزار 694 ریال با میانگین مساحت 103 مترمربع و متوسط عمر بنای 15 سال بوده که نسبت به فصل قبل 16 و سه دهم درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل  60 و 9 دهم درصد افزایش داشته است.
تقاضای ۶ میلیون واحد مسکونی در کشور
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی‌که خشایار باقرپور؛ مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: تا یک سال و نیم آینده اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن اثرگذاری چندانی بر روی بازار مسکن ندارد این در حالی است که تا به امروز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تامین زمین انجام شده و از این تعداد هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن به دنبال مجوز هستند.
گفتنی است، اوائل مردادماه، رستم قاسمی؛ وزیر راه و شهر‌سازی درباره آخرین اقدامات دولت سیزدهم در زمینه تولید مسکن اظهار کرد: طبق تعهد دولت سه میلیون و 200 هزار واحد شهری و 800 هزار واحد روستایی خواهیم ساخت و تاکنون در کل کشور یک میلیون و 358 هزار واحد در مراحل مختلف فونداسیون تا نازک‌کاری قرار دارد و در چند ماه آینده به دو میلیون واحد می‌رسد.
 وی افزود: همچنین در قالب نهضت ملی مسکن 800 هزار واحد روستایی ساخته خواهد شد که عملیات 200 هزار واحد آغاز شده است و 300 هزار واحد هم از هفته آینده شروع می‌شود و تا پایان این دولت چهار میلیون واحد مسکن تحویل مردم خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن هم دنبال می‌کنیم. در طرح اقدام ملی مسکن دولت قبل در دو سال 70 هزار واحد با پیشرفت فونداسیون به بالا وجود داشت که در اختیار ما قرار گرفت که طبق گزارش دیوان محاسبات 8.8 درصد پیشرفت داشت.
قاسمی در واکنش به گزارش منتشر شده در یکی از روزنامه‌ها مبنی بر کاهش آمار تولید مسکن در تهران اظهار کرد: طی چهار ماه امسال 48 هزار پروانه صادر شده است. این نشان می‌دهد که بیش از 10 برابر سال‌های گذشته در شهر تهران پروانه ساختمانی صادر شده است. از سوی دیگر 180 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده با شهرداری تهران قرارداد امضا شده که وام آن را وزارت راه و شهر ‌سازی تامین خواهد کرد.