kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
واکنش علیرضا دبیر به تغییرات در کشتی فرنگی

پروسه انتخاب رنگرز از مسابقات جهانی شروع شد/ قهرمان هم می‌شدیم، بنا می‌رفت

رئیس‌فدراسیون کشتی درباره کناره‌گیری محمد بنا از هدایت تیم ملی کشتی فرنگی گفت: بنا قبل از مسابقات جهانی گفته بود با کسب هر نتیجه‌ای، دیگر نمی‌ماند. 
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
پس از نتایج ضعیف فرنگی کاران ایران در مسابقات قهرمانی جهان 2022 و خداحافظی محمد بنا از سرمربیگری این تیم، فدراسیون کشتی عصر سه شنبه هفته گذشته حسن رنگرز قهرمان پیشین کشتی جهان را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب کرد. به نظر می‌رسد با تغییرات صورت گرفته در کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی چرخه انتخابی تیم ملی در این بخش جدی‌تر از گذشته دنبال خواهد شد، موضوعی که باعث شده بارقه‌ای از امید در بین مدعیان جوان و آینده‌دار تیم ملی به‌وجود آمده تا بتوانند عادلانه با حضور در مسابقات انتخابی به حقشان برسند. 
محمد بنا مربی موفق سال‌های گذشته کشتی فرنگی برای انتخاب ملی‌پوشان سیستم خاص خودش را داشت تا جایی که بسیاری از علاقه‌مندان به کشتی معتقد بودند که چرخه انتخابی در کشتی فرنگی به‌اندازه کشتی آزاد رعایت نمی‌شود. حالا انتظار می‌رود حسن رنگرز در کشتی فرنگی همان مسیری را در پیش بگیرد که پژمان درستکار در کشتی آزاد پیش گرفته بود، اگر این‌گونه شود ان وقت بسیاری از علاقه مندان به کشتی با انگیزه و امید بیشتری در رقابت‌های انتخابی‌های تیم ملی کشتی فرنگی شرکت می‌کنند تا شاید صاحب دوبنده تیم ملی شوند.
کشتی فرنگی را باید بومی‌کنیم
علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی دیروز در گفت‌و‌گویی تلویزیونی به تغییرات صورت گرفته در کشتی فرنگی واکنش نشان داد و گفت: ریشه کشتی آزاد چند هزار ساله است اما کشتی فرنگی از دهه ۷۰ میلادی وارد مسابقات شده و باید آن را بومی‌کنیم. خوزستان، مازندران و فارس سه استانی هستند که در کشتی فرنگی ظرفیت دارند و اگر می‌خواهیم مثل کشتی آزاد باشد باید آن را بومی‌کنیم. محمد بنا با آورده‌های شخصی یک تیم را ۷، ۸ سال بالا آورد. برای تداوم موفقیت فرنگی باید باید کمیت را بالا ببریم، تفاوت چرخه انتخابی فرنگی و آزاد هم به گفته محمد بنا به همین خاطر متفاوت است و کمیت آزاد با فرنگی فرق دارد.
رئیس‌فدراسیون کشتی در ادامه با اشاره به مشکل در رده‌‎های پایه، اظهار داشت: در رده‌های پایه در باشگاه‌ها مشکل داریم، در ۲۹ استان دوره مربیگری برگزار کردم تا فن زیرگیری را به کشتی ایران برگردانیم، تنها رئیس‌فدراسیونی در ایران هستم که با تمام مربیان ایران روبه‌رو شده‌ام.
وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های کشتی فرنگی در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: کشتی فرنگی در المپیک یک طلا و یک برنز گرفت و گفته شد موفق بوده است اما اگر بدن‌سازی درست در المپیک قبلی داشتیم می‌توانستیم سه طلا در فرنگی بگیریم. تیمی که تحویل محمد بنا و فدراسیون ما شد، یازدهم دنیا بود با یک مدال برنز که اما و اگرهای زیادی پشت آن بود. این تیم با اختلاف چند امتیاز در جهانی نروژ دوم شد. دبیر با اشاره به نتایج کشتی فرنگی در جهانی صربستان، تصریح کرد: امسال بد آوردیم و نتایجی که باید می‌گرفتیم را نتوانستیم کسب کنیم و تیم دو نقره و یک برنز گرفت. محمدرضا گرایی اشتباه محض کرد، به او گفتم چرا می‌خواستی ۸ بر صفر کشتی را ببری در حالی که سال گذشته ۵ بر ۴، ۶ بر ۵ پیروز شده بودی که به من گفت اشتباه کردم.
رنگرز را در صربستان انتخاب کردیم
رئیس‌فدراسیون کشتی در ادامه درباره اینکه محمد بنا قبل از رفتن به مسابقات جهانی اتاقش را در خانه کشتی خالی کرده بود و نشان می‌داد که پس از مسابقات صربستان دیگر در تیم ملی ادامه نمی‌دهد، گفت:محمد بنا از قبل نمی‌خواست بیاید، علی محمدی مدیر تیم‌های کشتی فرنگی و حمید سوریان و خودم خیلی فشار آوردیم که تا مسابقات جهانی را هر طور شده حضور داشته باشد. بنا خسته شده بود و رفتن او ربطی به چرخه نداشت، واقعا خسته بود.
وی افزود: بنا در صربستان به حمید سوریان گفته بود که اتاقم را در خانه کشتی خالی کرده‌ام. من زنگ زدم تهران و به بچه‌ها گفتم که چک کنید، گفتند بله محمد بنا اتاقش را خالی کرده و چه تیم اول می‌شد و چه هر نتیجه‌ای می‌گرفت، بنا می‌رفت.
دبیر با اشاره به اینکه بحث برای انتخاب جانشین بنا از همان مسابقات صربستان آغاز شده است، افزود: با صحبت‌های بنا برای رفتن قانع شدیم و همان جا بحث برای انتخاب سرمربی جدید آغاز شد و نظر مربیان و کارشناسان را گرفتیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که حسن رنگرز انتخاب شود. باید سریع انتخاب می‌کردیم چون یک ماه دیگر رقابت‌های امیدهای جهان در اسپانیا است و از قبل اعلام کرده بودم که سرمربی بزرگسالان، هدایت تیم امید را هم باید برعهده داشته باشد.۱۴و ۱۵ آبان هم جام جهانی کشتی فرنگی را در آذربایجان داریم.
بنا از برخی کمک‌هایش ضربه خورد
دبیر درباره معیارهای انتخاب مربیان در تیم‌های ملی کشتی گفت: یک سرمربی حقش است که همکارانش را انتخاب کند. در فرنگی برخی مربیان با بنا همدل نبودند و در جهانی چوبش را خورد. سرمربی کادری را انتخاب می‌کند که با او هماهنگ باشد. می‌گویند پژمان را با رفیق بازی آوردم اما الان دو سال است که نتیجه‌اش را می‌بینید. 
وی با بیان اینکه در انتخاب مربیان دست سرمربی را باز گذاشته است، افزود: فقط در یک مورد که درستکار به کمیل قاسمی پیشنهاد داد اما او قبول نکرد یک نفر را پیشنهاد دادم و گفتم بررسی کنید. به حسن رنگرز هم گفتم باید مراقب باشی طرفدار کشتی‌گیران مازندرانی نباشی. به او گفتم سلامت اخلاقی دستیاران برای من خیلی مهم است. 
جور وزارت ورزش را می‌کشم
رئیس‌فدراسیون کشتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ساخت و سازهای صورت گرفته در کمپ تیم‎های ملی کشتی، اظهار داشت: من مسئول ساخت و ساز نیستم و وزارت ورزش باید بسازد. شرکت توسعه و تجهیز باید این کار را انجام دهد اما این شرکت گرفتار بدهی و... است و نمی‌تواند انجام بدهد و من هم نمی‌توانم منتظر بمانم که آنها بیایند درست کنند. الان هم به دنبال احیای سالن کشتی هفت تیر هستیم که قلب کشتی ایران است.
 دبیر درباره صحبت‌های یکی از معاونان وزارت ورزش درباره لاکچری بودن امکانات کمپ کشتی،اظهار داشت: کشتی‌گیر نهایت دو ساعت تمرین می‌کند اما ۲۲ ساعت دیگر که در کمپ و اردو هست باید یک فضای خوب برای او فراهم باشد تا دو ساعتی که تمرین می‌کند با انگیزه باشد. به همین خاطر در کنار تمرین، وسایل تفریحی مانند استخر، میز بیلیارد و...در کنار تغذیه خوب فراهم کرده‌ایم.
وی افزود: امکاناتی که در کشتی ایران است، نه تنها در کشتی دنیا، بلکه در بین برخی رشته‌های ورزشی دنیا شاید این‌طور امکاناتی نباشد و بچه‌‎های ما بهانه‌ای دیگر در این باره ندارند.
غیبت روس‌ها به ضررمان شد
دبیر در واکنش به اینکه نتیجه کسب شده در صربستان جزو بهترین‌ها نبوده است، گفت: نتیجه تیمی کشتی آزاد در جهانی صربستان بهترین نتیجه ما نبود اما جزو بهترین‌ها بوده است و در ۹ وزن ۷ مدال گرفته‌ایم. امیر محمد یزدانی صدرصد طلا می‌گرفت، کشتی‌گیر ژاپنی هم اعتراف کرد که تنها امیرمحمد می‌توانست او را شکست دهد.
وی افزود: قبل از حضور ما، تیم ایران در پنج دوره جهانی فقط دو طلا گرفته بود اما در سه دوره جهانی که ما هستیم ۷ یا ۸ طلا گرفته‌ایم که ۲ طلای آن در صربستان بود. کشتی فرنگی را یازدهم و کشتی آزاد را پنجم دنیا به ما تحویل دادند، در جهانی ۲۰۱۸ تنها حسن یزدانی برنز گرفت، کجا بودیم و الان کجا هستیم.
رئیس‌فدراسیون کشتی در پاسخ به این سؤال غیبت روسیه چقدر به نایب قهرمانی ما کمک کرد، تاکید کرد: اتفاقا اگر روس‌ها بودند به نفع ما بود. روسیه در ۹۷ و ۷۴ طلا می‌گرفت، محمدیان بیماری گرفت، یونس امامی با روسیه و آمریکا می‌گرفت، دیگر در کدام وزن می‌توانستند ما را بگیرند اما اگر بودند دو طلای آمریکا را روسیه می‌توانست بگیرد. اگر روس‌ها می‌آمدند امتیازها خورد می‌شد. باید ۵ طلا می‌گرفتیم، در کشتی یونس امامی مقابل حریف آمریکایی به داوری باختیم. به کمیته داوران گفتم چرا به حریف آمریکایی که زیر فشار امامی بود و کشتی‌گیر ما داشت حمله می‌کرد، اخطار نداید، گفت آمریکا است!
رئیس‌فدراسیون کشتی خاطرنشان کرد: روس‌ها از ما راحت‌تر آمریکایی‌ها را شکست می‌دهند؛ چون کشتی بلدتر از ما هستند. نمی‌گویم اگر روسیه بود ما اول می‌شدیم، ما از روس و آمریکا عقب هستیم و ۲۰۲۴ به آنها می‌رسیم و باید کار کنیم.آمریکا اما با حضور روسیه نمی‌توانست این تعداد طلا بگیرد. با کشتی‌گیر آمریکایی باید زیر بگیریم، با زیر کتف زدن نمی‌شود امتیاز گرفت. وی در پایان با بیان اینکه در مجموع کارنامه کشتی در سه گذشته در رقابت‌های المپیک و جهانی قابل قبول بوده است، گفت: ۱۸ مدال در سه سال گذشته گرفته‌ایم که اگر در تاریخ این‌طور مدال می‌گرفتیم، جلوتر از روسیه و آمریکا بودیم.