kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
پوتین: غرب از تمام خطوط قرمز ما رد شد

تهدید نظامی روسیه قیمت جهانی نفت و گاز را افزایش داد

رئیس‌جمهور روسیه همزمان با اعلام این که غرب تمام خطوط قرمز این کشور را رد کرده هشدار داد این کشور برای پاسخ به اقدامات غربی‌ها سلاح اتمی در اختیار دارد فرمان بسیج نیروها را هم صادر کرده است.


سرویس خارجی-
همین اظهارات برای افزایش مجدد قیمت نفت و گاز کافی بود.
جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و روز به روز نیز عمق تاثیرات آن در ایجاد شکاف بین قدرت‌های بزرگ بیشتر و بیشتر می‌شود. از 24 فوریه(5 اسفند 1400) که جنگ شروع شد اروپا و آمریکا با بسیج تمامی امکانات خود اوکراین را غرق در پیشرفته‌ترین تسلیحات و تجهیزات و بزرگ‌ترین استراتژیست‌های نظامی کرده‌اند تا به هر قیمتی که شده مانع پیروزی پوتین و تغییر نظم جهانی شان شوند. دیروز(پوتین) حین یک سخنرانی تلویزیونی با اذعان به این مسئله و با اعلام «بسیج نظامی محدود نیروها» گفت: «کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند.» طبق گزارش‌ها،‌ پوتین در این سخنرانی ضمن اعلام بسیج نظامی محدود، گفت فقط شهروندانی که دوره‌های آموزش‌های پایه نظامی را گذرانده‌اند به حضور اجباری در ارتش فراخوانده می‌شوند و سپس آموزش‌های بیشتری می‌بینند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه فرآیند بسیج نظامی و فراخوانی شهروندان به ارتش از همین امروز(چهارشنبه) شروع می‌شود، اعلام کرد که این سخنرانی او در مورد حفاظت از حاکمیت و یکپارچگی روسیه و حمایت از تمایل شهروندان برای تصمیم‌گیری در مورد آینده خود خواهد بود.
عبور غرب از تمامی خطوط قرمز
به گزارش فرانس 24 پوتین با بیان اینکه هدف غرب تضعیف، تجزیه و نابودی روسیه است، اظهار داشت: «آنها مستقیماً می‌گویند که در سال ۱۹۹۱ توانستند اتحاد جماهیر شوروی را از بین ببرند و اکنون زمان روسیه است» وی در ادامه اظهاراتش درباره رویکرد روس‌هراسانه کشورهای غربی اضافه کرد: «غرب از تمام خطوط قرمز عبور کرد و سیاستمداران غیرمسئول در مورد تامین سلاح و تجهیزات تهاجمی به اوکراین برای حمله به خاک روسیه صحبت می‌کنند. غرب با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی علیه روسیه، باج‌گیری اتمی می‌کند» رئیس‌جمهور روسیه ضمن اشاره به اینکه آمریکا، آلمان و دیگر کشورهای غربی دستوراتی علیه روسیه به کیف می‌دهند، تاکید کرد: «تهدید کردن نیروگاه زاپروژیا با حمله به این منطقه یک تهدید اتمی است و مسکو هم دارای سلاح اتمی است؛ ما از همه ابزارها برای محافظت از خاک روسیه استفاده خواهیم کرد»به نوشته وبگاه «راشاتودی»، پوتین با بیان اینکه هرکسی سرزمین و وحدت روسیه را تهدید کند، با آنها مقابله خواهد شد، افزود: «روسیه به برگزاری همه‌پرسی در مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا کمک خواهد کرد و امنیت آنها را تضمین می‌کند»وی درباره ادعاهای مقامات غربی مبنی بر نزدیک‌بودن رویارویی اتمی با روسیه هشدار داد: «ما به کسانی که از سلاح اتمی دم می‌زنند هشدار می‌دهیم که ممکن است باد به سمت آنها بوزد! اگر تمامیت ارضی روسیه به خطر بیفتد از همه ابزارهای موجود استفاده خواهد شد و این یک دروغ نیست.»طبق گزارش‌ها، رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه عملیات نظامی در شرق اوکراین یک حمله پیشگیرانه بود، تصریح کرد: «ما تضمین می‌کنیم که همه پرسی در مناطق اوکراینی که می‌خواهند به روسیه بپیوندند برگزار شود. داوطلبان در اوکراین باید سلاح‌های لازم را داشته باشند».وی همچنین افزود: «من از دولت خواستم که به داوطلبانی که در دونباس می‌جنگند، وضعیت قانونی بدهد. روسیه در معرض تهدید سلاح‌های اتمی غرب و ناتو است ولی ما هم سلاح‌های کشتار جمعی علیه تسلیحات غربی داریم»
بسیج 300 هزار نفری
در ادامه سخنرانی پوتین، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز با بیان اینکه کشورش نه تنها با رژیم اوکراین بلکه با تمام غرب در حال جنگ است، اعلام کرد که ۳۰۰ هزار نیروی نظامی ذخیره ارتش را برای حضور در بسیج محدود فرامی‌خوانند. به گفته وی، ۷۰ ماهواره نظامی و بیش از ۲۰۰ ماهواره غیرنظامی و کل اتحاد ناتو در راستای منافع کیف عمل می‌کنند. شویگو اظهار داشت اوکراین به شکلی فزاینده از سلاح‌های غربی برای حمله به غیرنظامیان استفاده می‌کند. وی همچنین گفت حدود ۱۵۰ متخصص نظامی غربی به کیف اعزام شده‌اند و عملاً نیروهای اوکراینی را هدایت می‌کنند.شویگو در سخنان خود خطاب به مردم روسیه افزود: خدمت اجباری بر دانش‌آموزان تاثیری نخواهد داشت و فقط مربوط به کسانی است که نیروی ذخیره ارتش یا دارای تخصص و تجربه لازم هستند. 
افزایش قیمت نفت و گاز
به دنبال تهدیدات شدید پوتین و اعلام بسیج نیروها از سوی وی منابع خبری گزارش دادند که قیمت نفت و گاز دوباره افزایش پیدا کرده است. نشریه «بلومبرگ» در گزارشی اعلام کرد به دنبال فرمان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه برای ایجاد بسیج نسبی نیرو‌های روس، قیمت نفت افزایش داشته است. بر اساس این گزارش قیمت نفت پس از کاهش یک درصدی روز سه‌شنبه به قیمت بالای ۸۶ دلار در هر بشکه رسید و فرمان پوتین که باعث افزایش قیمت نفت شد می‌تواند تنش را هم در میان کشور‌ها افزایش دهد و به اخلال در تامین انرژی منجر شود.اکنون پس از این فرمانِ پوتین، اعلام شد که نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۸۷ دلار در هر بشکه افزایش یافته که به معنی افزایش ۳.۲ درصدی است. از سوی دیگر منابع خبری از افزایش دوباره قیمت گاز خبر می‌دهند به گزارش بلومبرگ قیمت گاز طبیعی اروپا پس از سه روز کاهش دوباره افزایش یافت، معیار در معاملات آتی ۶.۶ درصد بالاتر رفت و ضرر‌های قبلی به دلیل کاهش قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح از اواخر جولای(تیر) را معکوس کرد.در حال حاضر دولت‌های کشور‌های مختلف میلیارد‌ها دلار بودجه برای این اختصاص داده‌اند که از عرضه کافی گاز در زمستان مطمئن باشند. به طور مثال، آلمان که یکی از غول‌های تامین انرژی اروپاست، در حال آماده‌ساز خطوط گازی جدید است و «اولاف شولتس» صدراعظم این کشور، در جریان سفر‌های خود به غرب آسیا سعی در رایزنی در این زمینه دارد.افراد مطلع به بلومبرگ گفتند که انگلیس هم قصد دارد در زمستان امسال قیمت‌های قبوض انرژی کسب و کار را کاهش دهد.پیشتر از این منابع خبری اعلام کرده بودند شولتس در سفری دو روزه به غرب آسیا در ابتدا به عربستان سعودی سفر خواهد کرد و در این سفر با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار می‌کند. قطر و امارات مقصد‌های بعدی صدر اعظم آلمان خواهند بود.«رابرت‌هابک» وزیر اقتصاد آلمان هم از امضای توافقات گازی با امارات در این سفر خبر داد. برلین به قطر و امارات به عنوان تامین‌کننده گاز آلمان در زمستان پیش رو چشم دوخته است.
نگرانی انگلیس و آلمان
فرمان نظامی پوتین نگرانی انگلیس و آلمان را نیز را برانگیخت «جیلیان کیگان» معاون وزیر امور خارجه انگلیس به اسکای نیوز گفت:« سخنرانی روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تشدید تنش و نگران‌کننده بود و تهدیدهای وی در آن باید جدی گرفته شود.ما کنترلی در دست نداریم و بازی از دست ما خارج شده است»وی با اشاره به سخنان پوتین در این زمینه که روسیه درباره توان اتمی خود بلوف نمی‌زند گفت: «به وضوح باید این سخنان را بسیار جدی بگیریم زیرا اوضاع در حال متشنج شدن و خارج شدن از کنترل است. سخت است متوجه شویم در روسیه چه می‌گذرد»این دیپلمات ارشد انگلیسی با اشاره به اینکه کشورش تاکنون ۲.۳ میلیارد پوند کمک نظامی به اوکراین رسانده گفت که این کمک‌ها سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد داشت.وزیر اقتصاد آلمان هم به این مسئله واکنش داد و گفت: «بسیج نسبی نیرو‌های روسیه یک توسعه بد و اشتباه است.»