kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸

پرونده قتل شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین‌المللی رفت

پرونده قتل عمد شيرين ابوعاقله توسط نظاميان صهيونيست همچنان دامن‌گير تل آويو است و به تازگي پرونده اين جنايت به دادگاه كيفري بين‌المللي ارجاع داده شده است. 
 
 
 
سرويس خارجي-
 
آن گلوله‌اي كه از اسلحه نظاميان صهيونيستي زبان و سر «شيرين ابوعاقله»، خبرنگار فلسطيني را هدف قرار داد تا آنجا براي صهيونيست‌ها پرهزينه بوده است كه با سپري شدن بيش از 5 ماه از آن حادثه همچنان براي تل آويو هزينه تراشي مي‌كند. البته ترديدي نيست كه اين اقدام جنايت آميز هيچ‌گاه از پرونده سياه ر‍ژيم صهيونيستي پاك و فراموش نخواهد شد.
شيرين ابوعاقله در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ و درحالی که مشغول تهیه گزارش در مورد حمله صهيونيست‌ها به شهر جنین در کرانه باختری بود، هدف گلوله قرار گرفت و درجا به شهادت رسيد. اين حادثه نام اردوگاه جنين را بيش از هميشه در رسانه‌هاي جهاني پرتكرار كرد و همزمان لكه ننگ خبرنگاركشي را بر پيشاني صهيونيست‌ها زد. در واقع  جنایات صهیونیست‌ها عليه ابوعاقله، چشم و گوش جهان را روي تحولات خشونت‌بار در كرانه باختري باز و هوشيار كرد و به جهانيان نشان داد كه وضعيت اين بخش از فلسطين تا آن‌اندازه پرتنش و آشفته است كه صهيونيست‌ها حتي به خبرنگاران نيز رحم نمي كنند.
به تازگي نيز «مؤسسه حق فلسطین» و يك نهاد انگليسي با نام «معماری قانونی بریتانیا» كه در زمينه حقوق بشر فلسطين فعاليت مي‌كنند، نتايجي از تحقيقات خود درباره شهادت شيرين ابوعاقله را منتشر كرده و در آن گفته‌اند كه ارتش رژیم صهیونیستی عمداً شیرین ابوعاقله را کشته است. نتایج اين تحقیقات فلسطینی-انگلیسی روز سه‌شنبه به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) ارائه شده است تا در تحقيقات نهايي اين نهاد قضايي بين‌المللي مورد استفاده قرار گيرد.
ورود پرونده شيرين ابوعاقله به ديوان كيفري بين‌المللي از سوي سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین هم تایيد شده است. طبق بیانیه سندیکای خبرنگاران فلسطین، این اقدام علی‌رغم فشارهای شدید رژیم صهیونیستی و وابستگان به این رژیم در خارج صورت گرفته است. در این بیانیه آمده است که در شکایت تحویل داده شده به دادگاه لاهه از رژیم صهیونیستی به اتهام ترور ابو عاقله، نسبت به مجروح کردن «علی السمودی»، همکار خبرنگار وی و همچنین هدف قرار دادن «شذی حنایشه» دیگر همکار آنها نيز شکایت شده است.
گفته شده كه این شکایت شامل درخواست آغاز تحقیقات کیفری بین‌المللی است و به ​​نمایندگی از خانواده شهید ابوعاقله، سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی و فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران به ديوان لاهه ارائه شده است.
نگراني صهيونيست‌ها از موج جدید عملیات‌‌ها
در حالي كه كرانه باختري طي چند ماه گذشته شرايط بسيار پرتنشي را پشت سر گذاشته و اين تنش‌ها همچنان ادامه دارد، روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» روز چهارشنبه اعلام کرد که سرویس‌های امنیتی و ارتش رژیم صهیونیستی به شدت نگران رویارویی با حماس در کرانه باختری هستند. اين روزنامه گفته است که ارتش و سرویس‌های امنیتی منتظر موج جدید عملیات‌های مقاومتی خطرناک فلسطینیان هستند و این مسئله مستلزم اقدامی سریع برای مقابله با این عملیات‌ها است.
به گفته این روزنامه، تیم وابسته به حماس که شاباک دو روز پیش اقدام به بازداشت اعضای آن در کرانه باختری کرد، نشان می‌دهد که موج کنونی عملیات‌های فلسطینیان به طرز قابل ملاحظه‌ای در حال افزایش است. این روزنامه تاکید کرد که اگر عملیات‌های مقاومتی خنثی شده در روزهای اخیر را تحلیل کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که هنوز به اوج عملیات‌ها نرسیده‌ایم و به منظور مقابله با این عملیات‌ها، باید فکری اساسی کرد و راهکاری فوری‌اندیشید.
روزنامه یدیعوت آحارونوت همچنين در نتيجه‌گيري خود بیان کرد که موج عملیات‌های کنونی فلسطینیان بیشتر انفرادی و غیرسازماندهی شده است. وضعيت انفرادي اين عمليات‌ها از طرف ديگر كنترل آنها را براي نظاميان صهيونيست به شدت دشوار كرده است.
روز پرتلفات صهيونيست‌ها
روز سه شنبه، صهيونيست‌ها روز پرتلفاتي داشتند. رئیس‌پلیس رژیم صهیونیستی کشته شدن یک زن صهیونیست در منطقه حولون در نزدیکی تل‌آویو را تائيد كرد و رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که اين زن صهيونيستي بر اثر عملیات مقاومتی در خیابان «هاشمونائیم» در منطقه حولون کشته شده و مجری عملیات هم از محل متواری شده است.
شبکه عبری زبان کان نیز تأیید کرد که دوربین‌های مداربسته لحظه حمله به این زن و فرار مجری عملیات را ثبت کرده‌اند. با اين حال سرویس‌های امنیتی اسرائیلی هنوز به سرنخی در مورد مجری این عملیات دست نیافته‌اند.
علاوه‌بر اين، منابع عبری زبان اعلام کردند که در درگیری‌های شب گذشته در شهرک عیساویه در قدس اشغالی، یکی از نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی بر اثر اصابت کوکتل مولوتف زخمی شده است. این نخستین بار نیست که یک نظامی صهیونیستی در درگیری با نیروهای مقاومت فلسطینی زخمی می‌شود، اما زخمی شدن نظامیان صهیونیست در شهرک عیساویه اگر بی‌سابقه نباشد، رویدادی کم سابقه است.
اطلاعات زیادی از حال و روز این نظامی صهیونیست منتشر نشده و رسانه‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی به طور معمول از انتشار خبرهای مرتبط با آسیب دیدگی نظامیان خود به شدت پرهیز کرده و به طور عمده این‌گونه خبرها از سوی تل‌آویو کنترل و سانسور می‌شود. درگیری در عیساویه قدس در حالی صورت گرفته که قبل از آن ده‌ها شهرک‌نشین اشغالگر یهودی تحت حمایت نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی تعرض کردند. در پی این یورش شهرک‌نشینان آئین‌های تلمودی را در منطقه باب‌الرحمه واقع در شرق مسجدالاقصی با حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی انجام دادند.
اين روزها گروه‌های موسوم به معبد در حال آماده شدن برای اجرای برنامه‌های صهيونيستي و هجوم گسترده به مسجدالاقصی به مناسبت اعیاد یهودی هستند که از ۲۶ سپتامبر آغاز و تا اکتبر ادامه دارد. بنابراين با توجه به تحركات صهيونيست‌ها در بيت المقدس مي توان انتظار داشت كه شدت تنش‌ها در روزهاي آينده افزايش يابد.