kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۲۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
کارشناس:

رونق به بازار کار برگشته است

 
 
 
کارشناس بازار کار گفت: با بازگشت کسب و کارها به چرخه فعالیت، بازار کار رونق گرفته و بسیاری از مشاغل در حوزه خدمات ایجاد شده است.
 حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آمارهای ایجاد اشتغال در یک سال گذشته اظهار کرد: معتقدم با توجه به آنکه محدودیت‌های کرونا کم شده و شرایط برای بیشتر مشاغل بهتر شده، بازار کار به حالت طبیعی برگشته است و انتظار هم این بوده که خیلی از کسب و کارهایی که قبل از محدودیت‌های کرونا فعالیت می‌کردند و با شیوع کرونا دچار وقفه شدند مجددا به چرخه فعالیت برگردند.
وی ادامه داد: مرکز آمار هم در گزارشی که از آمار اشتغال بخش‌های اقتصادی ارائه کرد، سطح اشتغال بخش خدمات را بیش از ۵۰ درصد اعلام کرد که نشان داد در بخش خدمات ایجاد اشتغال برجسته و پررنگ بوده و لذا در این بخش‌ها بهبود وضع اشتغال را شاهد بوده‌ایم.
کارشناس بازار کار درباره اجرای برنامه‌های اشتغال گفت: فارغ از بحث بازگشت مشاغل باید توجه کنیم که سیاست‌های اصلی که به منظور کاهش نرخ بیکاری در این مدت دنبال شده به طور کامل اجرا نشده و به دلیل آنکه وزارت کار در ماه‌های اخیر وزیر نداشته است و طی این مدت دارای سرپرست بوده، سیاست‌های اشتغال با آن انسجام لازم پیش نرفته است لذا معتقدم آمارهایی هم که اکنون درباره اشتغال اعلام می‌شود، پراکنده است.
حاج اسماعیلی افزود: ممکن است آمارهایی که سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌دهد با آنچه که کمیته امداد یا وزارت کار اعلام می‌کند، متفاوت باشد و در کلان با آمارهای مرکز آمار سازگاری نداشته باشد. در حالی که معتقدم آمارها باید هم‌افزایی و هم‌پوشانی لازم را داشته باشد تا راستی‌آزمایی بهتری برای میزان اشتغال و نرخ بیکاری داشته باشیم.
او ادامه داد: جمعیت فعال کشور متناسب با جمعیت و شرایط روز رشد نکرده است و وقتی جمعیت فعال واقعی نمی‌شود نمی‌توان نرخ بیکاری و اشتغال را متناسب با جمعیت فعالی که مرکز آمار تعریف می‌کند به درستی استخراج کرد. کارشناس بازار کار تاکید کرد: درست است که دچار مشکلاتی هستیم ولی جمعیت فعال ما به خاطر مشکلات اقتصادی حتما باید افزایش یابد لذا انتظار می‌رود در پایان سال، ارزیابی بهتری از میزان اشتغال و نرخ بیکاری در کشور داشته باشیم.