kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
سخنگوی وزارت صمت:

زیان خودروسازان نباید از جیب مردم پرداخت شود

 
 
 
 
سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه مصرف‌کننده چه گناهی دارد که باید از جیب او زیان خودروسازان پرداخت شود؟ تصریح کرد: خودروسازان، املاک و نیروی انسانی مازاد زیادی دارند که همین امر باید مدیریت شود و لازمه کاهش زیان انباشته اصلاح ساختار است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، امید قالیباف دیروز در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خودروسازان مدام از زیان‌های انباشته صحبت می‌کنند و درخواست‌هایی برای افزایش قیمت محصولات دارند آیا در حال حاضر تصمیمی برای افزایش قیمت خودرو گرفته می‌شود یا خیر؟ گفت: بله خودروسازان درباره زیان انباشته مطالبی را عنوان می‌کنند اما مهم اینجاست آیا باید این زیان انباشته از محل افزایش قیمت‌ها جبران شود؟ مصرف‌کننده چه گناهی دارد که باید از جیب او زیان خودروسازان پرداخت شود؟
وی افزود: خودروسازان املاک مازاد و نیروی انسانی مازاد زیادی دارند که همین امر باید مدیریت شود و لازمه کاهش زیان انباشته اصلاح ساختار است. به نحوی که بدون اصلاح ساختار به هیچ عنوان نمی‌توان با افزایش قیمت‌ها زیان انباشته را جبران کرد.
سخنگوی وزارت صنعت تصریح کرد: البته مسیر صدور مجوز افزایش قیمت‌ها را ما نبسته‌ایم و خودروسازان می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌های تولید درخواست‌های خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا در ستاد تنظیم بازار این موضوع مورد بررسی قرار گیرد اما باید این نکته را بدانند که باید اصلاح ساختارها صورت گیرد.
 هر ماه یک قرعه‌کشی
سخنگوی وزارت صنعت با بیان اینکه تا این لحظه هیچ درخواستی برای واردات خودرو از هند و برزیل وصول نشده است، افزود: در ۶ ماه دوم سال هر ماه یک قرعه‌کشی با عرضه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برگزار خواهد شد.
قالیباف گفت: به‌تدریج طرح‌های خودرویی از قرعه‌کشی خارج می‌شود، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود در قرعه‌کشی آینده همه محصولات سایپا از این فرآیند خارج و حدود دو ماه آینده نیز خودروی تارا گروه ایران‌خودرو از قرعه‌کشی خارج شود. تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود همه خودروها از فرآیند قرعه‌کشی خارج شود.
وی درخصوص واردات خودرو گفت: تاکنون 200 درخواست واردات خودرو به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ارسال شده که عمده این درخواست‌ها ناقص و بدون توجه به الزامات آیین‌نامه واردات بوده است.
سخنگوی وزارت صنعت تصریح کرد: برخی در جامعه به پیشواز مخالفت با واردات خودرو رفتند، به‌طوری که می‌گویند با 300 میلیون تومان یا 10 هزار دلار چه خودروهایی می‌خواهد وارد کشور شود؟ به‌صراحت اعلام می‌شود تا این لحظه هیچ درخواستی برای واردات خودرو از هند و برزیل در وزارتخانه وصول نشده است.
قالیباف ادامه داد: واردکنندگان تاکنون با برندهای خوب اروپایی و کره‌ای در رده خودروهای اقتصادی بین 10 تا 20 هزار دلار مذاکره کرده‌اند که خودروهای بسیار باکیفیت است که می‌توانند استانداردهای 85گانه ما را پاس کنند. وی یادآور شد: در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو شاهد انعقاد 700 میلیون یورو تفاهم‌نامه بین خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و روسی و مطرح شدن صادرات خودروهای شاهین و تارا به این کشور بودیم که ناظر بر ارتقای کیفی محصولات ایرانی است.
سخنگوی وزارت صنعت همچنین از تولید و ورود خودروی اقتصادی داخلی از نیمه دوم 1402 به بازار خبر داد و گفت: این خودرو که حاصل هم‌افزایی و تعامل ایران‌خودرو، سایپا و قطعه‌سازان درجه یک کشور است، در حد و اندازه کلاس خودروهای اقتصادی روز جهان است.
 قطب سوم خودروسازی؟
وزیر صمت در مورد تمرکز تولید در دو شرکت خودروسازی، گفت: در حال حاضر تولید خودرو در ایران متمرکز است و ۹۰ درصد تولید خودرو در کشور توسط دو خودروساز بزرگ انجام می‌شود و سایر خودروسازان سهم ۱۰ درصدی دارند. سیدرضا فاطمی‌امین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: طبق برنامه‌های تدوین‌شده، تا سال ۱۴۰۴ تیراژ تولید باید به ۳ میلیون دستگاه برسد و از طرفی با توجه به اینکه تولید منحصر به دو شرکت شده است، تا ۱۴۰۴ معادل ۳۰ درصد تولید خودرو توسط خودروسازان دیگری غیر از این دو شرکت بزرگ انجام خواهد شد.